Voor afschuiving hoef je je met 4xM8 geen zorgen te maken, goed voorgespannen M8 bouten van gemiddelde kwaliteit kunnen zo'n 7kN (ruwweg 700 kg) per stuk hebben, dus met 4 bouten kom je nooit aan de benodigde kracht om ze af te schuiven.
Anders ligt dat mogelijk als je de trekkrachten op de bovenste bouten uit gaat rekenen, en erg simpel is dat niet.
Die ringen veren eerst door totdat de beugel onder de paal raakt (bij het model dat jij hierboven toont), maar andere ringen zijn veel stijver van constructie en veren nauwelijks door. Dat scheelt enorm in de uiteindelijke piekbelasting van de bouten. Hoe stijver de constructie van de ring, hoe hoger de piekbelasting van de bouten.
Je zal verder de hefboom moeten bepalen. Laten we even aannemen dat de afstand tussen de boutgaten 8 cm is en de voorkant van de ring 56 cm van de plaat verwijderd is. Dan heb je een hefboom van 1:7.
Ik kan mij voorstellen dat een zware sporter die in volle vaart aan die ringen gaat hangen door zijn massa en vertikale snelheid een forse totaalkracht op die ring uitoefent, laten we eens uitgaan van 2 maal zijn gewicht, dus pakweg 2000N. Jij hebt ergens 2400N gevonden, dus dat lijkt mij een mooi uitgangspunt. De trekkracht op de bovenste bouten is dan dus bijna (7*2400) 17kN. Dat is pakweg 8,5kN per bout. Dus met M8 bouten van gemiddelde kwaliteit (6.8, 7kN per voorgespannen bout) haal je dit eigenlijk al niet. Maar met een kwaliteit 12.9 (15kN per bout) is het nog goed te doen.
Als we er vanuit gaan dat die kracht van 2400N in de meest negatieve situatie onder een hoek van 45 graden kan aangrijpen, dan wordt die kracht mogelijk in eerste instantie door slechts 1 bout opgevangen, maar dan moet ook de hefboom worden aangepast, greek032.gif 2 * 7, pakweg 10 cm, (de diagonaal) de hefboom is dan 1:5,6 en de kracht op die ene bout dan is dan ruwweg 13500N, ik vind dat nogal dichtbij de maximale belasting van een goed voorgespannen M8 bout van hoge sterkte.
Dus als ik het zo even houtje-touwtje uitreken en de gatafstanden van de bouten en de maximale afstand van de ring tot de plaat kloppen zo ongeveer, dan zou ik zeggen het kan in de meest extreme situaties aan het randje zitten. Neem dan bij voorkeur M10 bouten van hoge kwaliteit. Better to be safe than sorry.
Maar alles hangt af van de feitelijke maten. Ik zie ook ringen met een achterplaat waarin de boutgaten veel verder dan 8 cm van elkaar zitten.
Wil je zelf eens een treksterkte van een bout berekenen:
KLIK