klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0

Warmwaterleiding isoleren?

Recent heb ik een nieuwe CV ketel geinstalleerd met warmwatervoorziening.

Daarbij is de leiding van de ketel naar de douchekraan langer geworden dan hij vroeger was. Nieuwe lengte is ca. 5 meter.

Nu heb ik het plan om die leiding, voor zover bereikbaar, te isoleren. Maar ik vraag me af of dat een goed plan is i.v.m. met mogelijke legionellabesmetting.

Heeft iemand daar een gedachte over?
Michel Uphoff
Moderator

Re: Warmwaterleiding isoleren?

Betreft het een koperen leiding? Komt de temperatuur van het water op enig moment boven 60 graden? Wordt de douche regelmatig gebruikt?

Zo ja, dan zou ik mij niet te druk maken en die leiding lekker isoleren. Legionella ontwikkelt zich in koperen leidingen uiterst moeizaam, en kan niet tegen meer dan 60 graden celcius.
klazon
Pluimdrager

Het is een koperen leiding, en de douche wordt dagelijks gebruikt.

Temperatuur in de leiding ben ik niet zeker van, moet ik nog even nakijken.
Bart

klazon schreef: di 11 dec 2012, 23:47
Het is een koperen leiding, en de douche wordt dagelijks gebruikt.

Temperatuur in de leiding ben ik niet zeker van, moet ik nog even nakijken.
Normaal gesproken levert een CV ketel warm tapwater van een graad of 62-65. Bij moderne CV ketels kun je dit op het display zien.

Ik snap overigens niet hoe je een verband ziet tussen isoleren en legionella. Ook in niet geisoleerde buizen kan legionella ontstaan.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
klazon
Pluimdrager

Bart schreef: zo 16 dec 2012, 18:09
Ik snap overigens niet hoe je een verband ziet tussen isoleren en legionella.
Mijn gedachte was: als de buis geïsoleerd is, dan duurt het afkoelen langer, en zit de temperatuur langer in de gevarenzone. Maar het kan zijn dat ik me zorgen maak om niks.

De temperatuur is overigens 65 graden, zowel volgens de handleiding als volgens het display
Benm

Isoleren heeft feitelijk 2 effecten die van belang zijn:

- de leiding koelt na gebruik langzamer af (nadelig qua legionella preventie)

- de leiding is gemiddelt heter tijdens gebruik door minder afkoeling onderweg (gunstig qua legionella)

Als je die douche dagelijks gebruikt zie ik sowieso weinig risico, de temperatuur in de warme leiding van een douche is normaliter sowieso wel boven de 60 graden. Mocht je hieraan twijfelen is het een kwestie van meten - gewoon alleen de warme kraan open zetten en meten hoe heet het eruit komt.

Mocht je een keer een lange vakantie nemen, dan is het misschien verstandig die leiding even door te spoelen met de douchekop direct boven het afvoerputje (damp niet inademen, dat idee) alvorens een lekkere douche te nemen.
Victory through technology
Fred F.
Pluimdrager

Bij isoleren moet men toch eerst definieren wat het doel is:

- gaat het om vorstbescherming (bijvoorbeeld op een zolder) in de winter? dan zal isoleren alleen waarschijnlijk niet genoeg zijn en is er ook een thermolint nodig.

- gaat het om energiebesparing? ik schat dat 5 meter lang, 13 mm diameter, horizontale leiding ongeveer 160 Watt verliest aan straling (55 W) plus natuurlijke convectie (105 W). Als de leiding (gedeeltelijk) verticaal is dan is het wat minder. Het stromende hete water zal over die 5 meter ruwweg 0,5 graden afkoelen. Dit is er vanuit gaande dat de leiding vrij van een muur gemonteerd is.
Hydrogen economy is a Hype.
Benm

Hoe kom je aan die 0,5 graden? Het lijkt me dat de temperatuurval afhankelijk is van de stroomsnelheid, en dus groter naarmate je minder water afneemt?
Fred F.
Pluimdrager

Het hangt af van het type douchekop dat klazon gebruikt. Stel dat dat ding 9 L/minuut gebruikt, en dat dat voor menging voor de helft heet en de helft koud water is, dan stroomt er dus 4,5 L/min heet water door die ongeisoleerde leiding en dat koelt daarbij 0,5 graden af door verlies van 160 W.

Simpel gezegd: het isoleren van die 5 meter leiding zal ruwweg 1 % gas besparen tijdens de minuten dat de douche gebruikt wordt.

Nog simpeler gezegd: als je de leiding isoleert kun je telkens 5 seconden langer douchen voor hetzelfde gasverbruik.
Hydrogen economy is a Hype.
Benm

Ah, met die aanname snap ik hem wel ;)

Intuitief had ik verwacht dat je meer temperatuur zou verliezen in 5 graden leiding, maar het kan toch de moeite zijn natuurlijk - 1% is op zich niet zoveel, en dan telt het wellicht eigenlijk ook nog alleen tijdens het stookseizoen, afhankelijk van waar die leiding loopt.
klazon
Pluimdrager

Het gaat mij om energiebesparing. Vorstbescherming is niet nodig, want het deel van de leiding waar ik bij kan om te isoleren loopt over een geïsoleerde zolder, die matig verwarmd is, en waar het niet kan gaan vriezen.

Het te isoleren gedeelte is 3 meter lang, loopt horizontaal en vrij van de muur. De overige 2 meter loopt vertcaal in een muur, daar kan ik niet meer bij.

Als de berekening van Fred klopt, dan ga ik me er geen zorgen meer over maken. Ik had verwacht dat het energieverlies groter zou zijn. Maar ik heb op dit terrein te weinig kennis om het zelf na te rekenen.
Benm

Dan lijtkt het inderdaad weinig zin te hebben.

Qua vorstbescherming zou ik me idd niet druk maken. In een gebruikelijk woonhuis vriest het eigenlijk nooit zolder (ook als deze niet geisoleerd is), zeker niet zolang er beneden ook maar een beetje gestookt wordt. Bij een rijtjeshuis in het midden is het al helemaal geen zorg, daar stoken de buren genoeg door de muur mee om bevriezen te voorkomen als je even van huis bent ;)

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”