Psyvox
Artikelen: 0

Re: [Mechanica] Zwaartekracht

Psyvox schreef:Als het met de snelheid van het licht gaat. Vanwaar wordt het aangestuurd dan?

Bedoel je vanwaar het in feite "vertrekt"?

Vanuit het massamiddelpunt van het betreffende object.

Dus stel je laat een steen vallen. Dan wordt het massamiddelpunt van de steen aangetrokken door het massamiddelpunt van de aarde(en andersom)?
klazon
Pluimdrager

Zwaartekracht gaat met de snelheid van het licht en werkt dus niet instantaan.
T'is niet om je tegen te spreken, maar hoe is dat vastgesteld?

Ik ben ook niet van plan om het na te meten, maar ben gewoon nieuwsgierig via welk experiment dit te bepalen is.
wim600008149

Dus stel je laat een steen vallen. Dan wordt het massamiddelpunt van de steen aangetrokken door het massamiddelpunt van de aarde(en andersom)?
Ook als je hem niet laat vallen... :wink:

Het vallen van de steen naar de aarde toe is slechts het gevolg van de gravitatiekracht.
Helly1975

Wat mij intrigeert bij zwaartekracht is het feit dat het de massa's van bijvoorbeeld de maan en de aarde bijelkaar "houdt". Echter is het voor ons vrijgemakkelijk om de aardse zwaartekracht met " slechts" onze spierkracht te overwinnen. m.a.w. is de zwaartekracht nu iets heel sterks of juist iets heel zwak?.
wim600008149

...is de zwaartekracht nu iets heel sterks of juist iets heel zwak?.
Het is de zwakste kracht van de vier fundamentele krachten (de drie andere zijn de sterke kernkracht, de zwakke kernkracht, de electromagnetische kracht).

Voorbeeld : hou een magneetje 2 cm boven een ander magneetje. Als het onderste magneetje naar boven "vliegt", tegen het andere magneetje aan, is dat het gevolg van een kracht, die sterker is dan de aantrekkingkracht van een hele planeet !!!
StrangeQuark

Wat mij intrigeert bij zwaartekracht is het feit dat het de massa's van bijvoorbeeld de maan en de aarde bijelkaar "houdt". Echter is het voor ons vrijgemakkelijk om de aardse zwaartekracht met " slechts" onze spierkracht te overwinnen. m.a.w. is de zwaartekracht nu iets heel sterks of juist iets heel zwak?.
Ach het is 10^38!!!!! keer zwakker dan de sterke kernkracht. Zwarte gaten echter kunnen hele sterrenstelsels verzwelgen. Het ding is dat zwaartekracht één van de twee natuurkrachten is die oneindig afstand kan afleggen met haar kracht, de andere twee, hebben een bepaalde maximum afstand. Zwaartekracht kan gewoon door ONGELOOFLIJK veel deeltjes 'uitgestraalt' worden. De sterke kernkracht alleen in de kern van een atoom. Dus de kracht los is erg zwak, maar als achtelijk veel deeltjes een zwakke kracht hebben dan is dat samen toch een sterke kracht.

Wat jouw spieren betreft, jij weegt ook niet zo heel veel. Als jij nou zo veel massa had als een huis, dan hadden je benen het in hun huidige conditie waarschijnlijk (ik heb jouw benen nooit gezien) niet kunnen houden. Jouw massa zit ook in de berekening. Misschien met dit in gedachte is het wat minder vaag. Ik snap je verwondering wel overigens.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Psyvox

Eigenlijk overwin je hem niet, want (bv) de steen wordt nog steeds in je hand gedrukt als je hem oppakt.
StrangeQuark

Laati k het dan anders formuleren. Je spierkracht is nog steeds in staat om hoogte energie te genereren (mgh) (waarin g afhankelijk is van de zwaartekracht)

Toevoeging op mijn vorige post. Je zei dat het zo knap is dat de aarde bijelkaar gehouden wordt. Tja het zijn allemaal ontzettend licht atomen, die allemaal elkaar een beetje aantrekken. Je moet het niet zien als 100 Triljoen kilo aarde dat bij elkaar wordt gehouden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Helly1975

Nog 1 die mij intrigeert, stel ik ben in staat om gigantisch bol te maken in de ruimte van staal of klei of wat dan ook, zal dit dan ook een zwaartekracht opleveren van de bol?
StrangeQuark

Buiten de bol wel. Als de bol hol is en jij erin staat niet. Alle materie levert zwaartekracht op. Zelfs een punaise buigt ruimte en tijd en veroorzaakt zwaartekracht.
-=zweistein=-

De wetenschappers beweren dat kleine massa's (zoals een bal, een mens,..) elkaar ook aantrekken, is dit door middel van een experiment aangetoond? Of is dit slechts een vermoeden?

Twee mensen (elk 80kg) staan op 1m van elkaar

=> aantrekkingskracht tussen 2 mensen = G*80*80/1^2

=G*6400

=6,673 × 10-11 *6400

=0,000000427 N

Wat als die kracht groter was, zou leuke gevolgen gehad hebben :shock:

Aantrekkingskracht tussen maan en aarde=G*m(aarde)*m(maan)/r^2

m(aarde)=5,98*10^24 kg

m(maan)=7,35*10^22 kg

G=6,673 × 10-11

r= ±380 000 000 m

=> F=2,03 *10^20 N

Dit betekent dat de maan een kracht van 2,03 *10^20 N op de aarde oefent en de aarde een kracht 2,03 *10^20 N op de maan uitoefent.

Aantrekkingskracht van de aarde op een mens:

m(mens)= 80kg

m(aarde)=5,98*10^24 kg

r= r(aarde)=6370 km

=> F=789 N

Dit kunnen jullie ook berekenen door gebruik te maken van F=9,81*m

=>F= 784 N
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq
wim600008149

Wat als die kracht groter was, zou leuke gevolgen gehad hebben   :shock:

hangt er vanaf wie er tegenover je staat hé... :wink:
Phillip

er is toch iets dat ik niet begrijp, hoor.

zwaartekracht => magnetisme vd kern vd Aarde

nu stel ik vast, wanneer ik een permanente magneetje neemt en hou dat bijna tegen een water druppel... dat druppel trek toch nie aan (???)

(nochtans de Maan heeft wel invloed op de zee: eb en vloed)

terwijl 2/3 van de aarde water is... zelfs de Indische Oceaan val -manier van spreken- niet in de lucht.

(wie kan mij dat eens goe uitleggen?)

----

een andere vraag: zou de kernmaterie van de Aarde, hetzelfde zijn van de kern van de zon?

of hetzelfde bv van astroïde?
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!
wim600008149

Neen, electromagnetische kracht en gravitatiekracht zijn twee verschillende soorten krachten.
nu stel ik vast, wanneer ik een permanente magneetje neemt en hou dat bijna tegen een water druppel... dat druppel trek toch nie aan (???)
De druppel (water) wordt niet aangetrokken door de magnetische kracht van je magneetje. Wel door de gravitatiekracht van het magneetje, maar da's zo weinig dat je natuurlijk niets gaat zien. Maar het principe van de aantrekingkracht van de maan (en trouwens ook de zon) op het water in de zeeën is precies hetzelfde. De maan en de zon hebben uiteraard een grotere aantrekkingkracht dan jouw permanent magneetje... :shock:
StrangeQuark

Magnetisme heeft niets met zwaartekracht te maken. Die twee krachten schelen in normale temperaturen als dag en nacht. Er zit een 10^36!!! kracht verschil tussen.

Er zijn vier fundamentele krachtne in de natuur. De zwaartekracht (De kracht die ontstaat door deeltjes. Alle deeltjes in het universum stralen zwaartekracht uit. Als iets een massa heeft, heeft het zwaartekracht. Dit komt omdat massa's de ruimte een beetje buigen. Zwaartekracht werkt met de snelheid van het licht, trekt alles aan (heeft dus geen + of - pool), en kan in principe oneindig ver reiken), de sterke kern kracht (krachten in de atoomkern, deze hebben een eindige afstand), de zwakke kern kracht (veroorzaker van verval en straling, heeft een eindige reikwijte) en de Electromagnetische kracht (verantwoordelijk voor stroom, magnetisme, licht etc. Deze zijn pool afhankelijk dus + of - en kunnen aantrekken of afstoten, hebben ook een oneindige afstand in principe.).

Je zou trouwens wel een druppeltje kunnen magnetiseren, maar dan moet je een hele sterke magneet hebben. Ik geloof dat ze in Leiden op een gegeven moment een kikker hebben laten zweven met een 7 Tesla magneet. Dus het kan wel, maar je hebt er veel magnetisme voor nodig (absurt veel).

Zwaartekracht heeft dus niets met magnetisme te maken. De maan trekt aan het water dmv zwaartekracht, omdat er gewoon veel massa is in de maan.

Lees dit eens door, vind je vast boeiend: http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity

EN ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetism

De overview van de vier fundamentele krachten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_force
een andere vraag: zou de kernmaterie van de Aarde, hetzelfde zijn van de kern van de zon?  

of hetzelfde bv van astroïde?
Nee. De kern van de aarde bestaat uit gesmolten steen en metalen, en is ongeveer 1000 tot 1500 graden. De kern van een astroide is gewoon koude harde steen, en zal denk ik tussen de -200 tot +600 graden zijn, afhankelijk van hoe dicht hij bij de zon is, hoe groot de astroide is, waar hij van gemaakt is, of je aan de schaduwkant kijkt of aan de zonnige kant. Dit is niet te voorspellen. De kern van de zon is gemaakt uit fuserend waterstof en helium. De kern van onze zon is zo'n 15 miljoen! graden, niet echt te vergelijken met de aarde. Verder bestaat de kern van de zond dus uit gas, de kern van de aarde uit vloeibaar gesteente en is de kern van een astroide vast.

Terug naar “Klassieke mechanica”