Buiten de bol wel. Als de bol hol is en jij erin staat niet. Alle materie levert zwaartekracht op. Zelfs een punaise buigt ruimte en tijd en veroorzaakt zwaartekracht.
Stel dat je een holle bol hebt met erg grootte massa (afgezien of dit mogelijk is). De bol zakt voor de helft weg in de space-fabric. Als ik mij buiten deze bol bevind, ondervind ik dus zwaartekracht.
Maar als ik me in de bol bevind, dan ben ik gewichtloos. Geldt dit ook als ik me onder in de bol bevind aan de binnenkant? Immers hier zit ik zelf ook onder het horizontale deel van het space-fabric. Als dit niet zou is, dan kan men toch concluderen dat massa iets verplaatst wat resulteert in een tegenkracht namelijk zwaartekracht.
Als de bol nu door de helft wordt doorgezaagd (dus open), dan ondervind ik dus weer zwaarte kracht aan zowel de buiten als de binnenzijde?.
Is zwaartekracht dan vergelijkbaar met druk? Wat even groot is aan alle zijden / oppervlakken? Dit lijkt mij overigens niet want als ik een kwart uit de bol zou halen zou ik dus nog steeds gewichtloos zijn?.
Ik kom misschien wat vaag over en voor een natuurkundige is dit misschien gesneden koek, maar ik snap hier geen jota van!.