Robinhoo schreef: ↑di 25 jun 2013, 14:06
De druk bij een vol zwembad is toch groter dan in die kleine ruimte (wat ook nog eens vol met puin etc. ligt) om het zwembad.
Nee, de hydrostatische druk in een zwembad is bij dezelfde waterhoogte
niet groter dan in die kleine ruimte gevuld met puin en zand.
Het is niet wezenlijk anders dan dat het zwembad in aarde met grondwater zou liggen. Dat grondwater zit dan ook tussen de zandkorrels maar oefent echt wel druk uit onder de bodem van het zwembad.
Ik vind het daarom nogal gevaarlijk om het zwembad geheel te legen als er de kans is dat in de ruimte rondom het zwembad het waterniveau ter hoogte van de onderkant van de lampen staat. Weliswaar is de hoeveelheid water in die ruimte beperkt maar wellicht toch genoeg om het zwembad enige centimeters op te tillen. Als het zwembad in gewone aarde met een grondwaterniveau slechts 45 cm onder de rand zou liggen zou je het zwembad toch ook niet geheel durven legen?
Kan de aannemer niet aansprakelijk gesteld worden voor de lekkage van het zwembad? Het is toch niet zo dat die kan beweren dat het lek ontstaan is door verkeerd gebruik of slijtage.
Als ik zou willen detecteren waar het lek zit zou ik geen gekleurd water gebruiken, maar een stokje met enige 10 cm lange woldraadjes eraan. Hou het stokje
horizontaal onder water zodat de draadjes
verticaal omhoog staan en beweeg het stokje heel langzaam langs de wand op een afstand van 0,5 - 1 cm. Als er draadjes naar de wand bewegen zit daar het lek.
Hydrogen economy is a Hype.