Goeiedag,
Ik heb een probleempje.
Volgens de eurocode 1 moet bij de constructie van een bouwwerk er rekening mee gehouden worden dat wat betreft de opgelegde belastingen een vloer een draagvermogen moet hebben van:
Verdeelde belasting: 2 kN per m2 (in Belgie)
Geconcentreerde belasting: 2 kN. Volgens een folder van het WTCB op een oppervlakte van 50 mm X 50 mm, wat mij onmogelijk lijkt, volgens anderen dan weer op een oppervlakte van 0,1 m X 0,1 m.
Ik interpreteer dit zo dat je op een gegeven oppervlakte zoveel geconcentreerde belastingen van 2kN per 0,01 m2 als je wil mag uitoefenen, zolang je maar beneden de 2kN per m2 voor de ganse oppervlakte blijft.
Bijvoorbeeld een theoretische vloer van 10 m2 mag maximaal met 20 kN belast worden, maar die belasting mag eventueel bestaan uit een geconcentreerde belasting van 20 kN op een oppervlakte van amper 0,1 m2
Maar dan zijn er nog de momentaanfactoren: Als ik het goed begrijp gaat men er van uit dat het onwaarschijnlijk is dat alle belastingen tegelijk en volledig plaatsgrijpen zodat de opgelegde belastingen mogen vermenigvuldigd worden met een momentaanfactor van bvb 0,3 (voor belastingscombinaties die quasi permanent zijn)
Betekend dat dan dat in mijn voorbeeld een vloer van 10 m2 een verdeelde belasting mag hebben van 20 kN, en daarenboven een geconcentreerde belasting van 6,66 kN op een oppervlakte van 0,1 m2?
Ik zou u zeer erkentelijk zijn indien u enig licht zou kunnen werpen in deze (wat mij betreft) duisternis.
Dank u bij voorbaat,
Marc