Robinhoo
Artikelen: 0

Re: Zwembad problemen

Michel Uphoff schreef: ma 24 jun 2013, 16:42
De kop van het zwembad, bij de trap, daar lijkt het op de foto steil af te lopen (muurtje?) en de buren daar op 10 uur lijken een stuk lager te zitten. Klopt dat? En als er daar een muurtje oid is, dat is niet vochtig?

Nergens een plek waar gedurende droge dagen de grond toch vochtiger is (op het perceel zelf of bij de buren)?

Net achter de Romeinse trap zit een trap naar beneden die naar de pomp- en filterhuis gaat. Die ruimte zit dan ook onder het terras waar die plantenbakken staan. Die betonnen muur naar beneden is in zijn geheel wit uitgeslagen. Vocht dus!

Wie het weet mag het zeggen, onmogelijk is het niet. Het lijkt mij een berghelling waar terrassen in uitgehakt zijn. Mogelijk is het massieve rots. De bovenlaag kan dan wel poreus zijn, maar wat dieper zou massieve rots het zwembad kunnen omsluiten. Dan zou je een lokaal grondwaterpeil kunnen hebben. Maar dit is slechts giswerk.
Als er bij de bouw van het zwembad een gat is gegraven wat groter is dan het zwembad zelf dan heb je inderdaad ruimte om het bad heen waar grondwater zich kan vormen. Er zijn inderdaad aanwijzingen dat dat gebeurd is bij de bouw van ons zwembad. Ik heb een site van een zwembadbouwer in Spanje bekeken. Ook daar werd er een groter gat gegraven en ontstond er ruimte rondom het bad wat later dicht werd gegooid met het materiaal wat uit het gat kwam. Zou dat puin/grond zodanig poreus zijn dat we hier kunnen spreken van communicerende vaten. Uiteraard als we er vanuit gaan dat de overige rotsgrond hard genoeg is om geen water door te laten?
Michel Uphoff
Moderator

Zou dat puin/grond zodanig poreus zijn dat we hier kunnen spreken van communicerende vaten. Uiteraard als we er vanuit gaan dat de overige rotsgrond hard genoeg is om geen water door te laten?
Dat zou zeker als daar puin is gestort heel goed kunnen.

Het is zo goed als onmogelijk om op basis van deze informatie iets echt zinnigs te zeggen over de locatie en de aard van het lek. Er is geen bouwtekening van het zwembad en/of detailfoto's die iets meer kunnen vertellen over de constructie en de ligging van het zwembad in de grond (zoals hoogteverschillen rondom, waar zitten er betonnen muren et cetera) ?

Niet dat ik verwacht dat daaruit definitieve conclusies zullen komen, maar wellicht een extra aanwijzing voor mogelijke zwakke plekken.
Benm

Ik heb er mn twijfels bij eigenlijk. Stel dat men in massieve rots, niet waterdoorlatend, een iets te groot gat heeft gegeraven, het zwembad heeft gebouwd en de ruimte daaromheen heeft afgevuld met puin/grind/zand of iets anders poreus. Als je zwembad dan lek zou zijn dan zou het water wel in de afgevulde ruimte lopen, maar die ook vullen. Als je het zwembad dan een paar keer vult tot de gewenste hoogte zou dat waterpeil ook ontstaan in de ruimte eromheen, en het waterpeil niet meer lager worden.

Zoeken waar dat water blijft gaat je het antwoord geven. Als dat iets anders is dan in het grondwater van het onmliggende gebied dan ga je het terugvinden. Het is niet dat je een emmertje water aan het morsen bent, 4 kuub zijn pakweg 20 badkuipen vol water. Het enige waar je zulke volumes relatief ongemerkt in kunt blijven dumpen zijn het grondwater en het riool.
Victory through technology
Robinhoo

construccion-piscinas-paso-1
construccion-piscinas-paso-1 646 keer bekeken

Deze foto heb ik gedownload van het bedrijf wat mijn zwembad ook heeft gemaakt. Het gaat even om de constructie en de ruimte naast het zwembad.
Benm

Daar lijkt inderdaad flink wat ruimte om het zwembad te zitten, die later wel gevuld zal zijn met puin oid. Maar als het water door de wand of bodem in die laag terecht komt, zal het ook terug het bad instromen zodra je dat drooglegt.
Robinhoo

Benm schreef: di 25 jun 2013, 13:42
Daar lijkt inderdaad flink wat ruimte om het zwembad te zitten, die later wel gevuld zal zijn met puin oid. Maar als het water door de wand of bodem in die laag terecht komt, zal het ook terug het bad instromen zodra je dat drooglegt.
Denk je dat echt? De druk bij een vol zwembad is toch groter dan in die kleine ruimte (wat ook nog eens vol met puin etc. ligt) om het zwembad. Zou het modderwater wat dan moet terug stromen niet die kleine kiertjes dicht gaan zetten?
Benm

In de redenatie zou je het probleem dus kunnen verhelpen door modderwater in het zwembad te gooien, een tijd te wachten, en het daarna schoon te maken.... waarna al die kiertjes dicht zitten?

Water gaat verbazingwekkend gemakkelijk door gaatjes en kiertjes heen die je met het blote oog niet kunt zien. Zelfs een betonnen vloer is niet echt een barriere - als je lekkage hebt op de eerste verdieping dan komen druppels op de benedenverdieping zo uit het plafond.
Robinhoo

Resumé;

Het zwembad vullen en proberen met een methyleenblauwe vloeistof lekkage rondom de trap te traceren.

Kijken of er ergens rond het zwembad een mogelijkheid bestaat om via een grondboor een gat zo diep als het zwembad te boren en kijken of er grondwater zit. Zo ja, zwembad na het vullen 1 dag te wachten en helemaal leegpompen en droogmaken en kijken of het water terug het zwembad in stroomt.
In physics I trust

Kijken of er ergens rond het zwembad een mogelijkheid bestaat om via een grondboor een gat zo diep als het zwembad te boren en kijken of er grondwater zit. Zo ja, zwembad na het vullen 1 dag te wachten en helemaal leegpompen en droogmaken en kijken of het water terug het zwembad in stroomt.

Ik heb geen concreet idee van de prijzen, maar mogelijk is het experiment met leegpompen ook te proberen als er geen grondwater zit (dus probeer het gewoon, zonder eerst te boren). Als het er opnieuw instroomt, weet je immers al dat het grondwater is. Tenzij een boor goedkoper is dan leegpompen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Robinhoo

In physics I trust schreef: wo 26 jun 2013, 11:22
Ik heb geen concreet idee van de prijzen, maar mogelijk is het experiment met leegpompen ook te proberen als er geen grondwater zit (dus probeer het gewoon, zonder eerst te boren). Als het er opnieuw instroomt, weet je immers al dat het grondwater is. Tenzij een boor goedkoper is dan leegpompen?
Ik heb de vraag in dit forum al eerder aan Benm gesteld. Stel dat er grondwater zit rondom het zwembad, zou de druk groot genoeg zijn om het water (lees modder) terug te laten stromen in het zwembad?
Benm

Jazeker, als het eruit stroomt, stroom het er ook in. Het kan best zijn dat het nu stabiliseert een paar cm boven grondwater, en als het volloopt stabiliseert een paar cm onder grondwater, maar dat is meer een kwestie van lang genoeg wachten.
Fred F.
Pluimdrager

Robinhoo schreef: di 25 jun 2013, 14:06
De druk bij een vol zwembad is toch groter dan in die kleine ruimte (wat ook nog eens vol met puin etc. ligt) om het zwembad.
Nee, de hydrostatische druk in een zwembad is bij dezelfde waterhoogte niet groter dan in die kleine ruimte gevuld met puin en zand.

Het is niet wezenlijk anders dan dat het zwembad in aarde met grondwater zou liggen. Dat grondwater zit dan ook tussen de zandkorrels maar oefent echt wel druk uit onder de bodem van het zwembad.

Ik vind het daarom nogal gevaarlijk om het zwembad geheel te legen als er de kans is dat in de ruimte rondom het zwembad het waterniveau ter hoogte van de onderkant van de lampen staat. Weliswaar is de hoeveelheid water in die ruimte beperkt maar wellicht toch genoeg om het zwembad enige centimeters op te tillen. Als het zwembad in gewone aarde met een grondwaterniveau slechts 45 cm onder de rand zou liggen zou je het zwembad toch ook niet geheel durven legen?

Kan de aannemer niet aansprakelijk gesteld worden voor de lekkage van het zwembad? Het is toch niet zo dat die kan beweren dat het lek ontstaan is door verkeerd gebruik of slijtage.

Als ik zou willen detecteren waar het lek zit zou ik geen gekleurd water gebruiken, maar een stokje met enige 10 cm lange woldraadjes eraan. Hou het stokje horizontaal onder water zodat de draadjes verticaal omhoog staan en beweeg het stokje heel langzaam langs de wand op een afstand van 0,5 - 1 cm. Als er draadjes naar de wand bewegen zit daar het lek.
Hydrogen economy is a Hype.
Robinhoo

Fred F. schreef: wo 26 jun 2013, 18:55
Kan de aannemer niet aansprakelijk gesteld worden voor de lekkage van het zwembad? Het is toch niet zo dat die kan beweren dat het lek ontstaan is door verkeerd gebruik of slijtage.

De aannemer geeft 10 jaar garantie. Het zwembad is 13 jaar geleden gebouwd.

Als ik zou willen detecteren waar het lek zit zou ik geen gekleurd water gebruiken, maar een stokje met enige 10 cm lange woldraadjes eraan. Hou het stokje horizontaal onder water zodat de draadjes verticaal omhoog staan en beweeg het stokje heel langzaam langs de wand op een afstand van 0,5 - 1 cm. Als er draadjes naar de wand bewegen zit daar het lek.
Er is uitgerekend dat de lekkage met alle waarschijnlijkheid over een spleet verloopt en niet meer dan 3 liter per minuut aan water verliest. Is een dergelijk stokje afdoende om deze stroming waar te nemen?
Michel Uphoff
Moderator

Het zwembad is 13 jaar geleden gebouwd.
En het probleem is van het laatste jaar schrijf je. Dan wordt een poreuze wand of bodem al veel minder waarschijnlijk.

Als ik de constructie bekijk, neem ik aan dat aan de binnen en bodemzijde er later een laag cement met bewapening is aangebracht en daar weer een waterdichte coating overheen, en vervolgens de tegellaag, zoals in dit filmpje:

Een gaatje kan natuurlijk wel, maar het lijkt mij wat minder waarschijnlijk. Eerder denk ik dan aan een lange barst, mogelijk tussen de muren, bij de trap of tussen bodem en wand.

Heb je het mozaïek al zeer grondig nagelopen op lange smalle scheurtjes?

Als het een lange haarscheur is, dank ik niet dat je die gaat vinden door opsporen van stroming.

Heeft het soms voor de problemen optraden harder dan normaal gevroren, of was er zeer heftige regen bij een leeg zwembad of andere ingrijpende gebeurtenissen rond het zwembad?
Benm

Fred F. schreef: wo 26 jun 2013, 18:55
Ik vind het daarom nogal gevaarlijk om het zwembad geheel te legen als er de kans is dat in de ruimte rondom het zwembad het waterniveau ter hoogte van de onderkant van de lampen staat. Weliswaar is de hoeveelheid water in die ruimte beperkt maar wellicht toch genoeg om het zwembad enige centimeters op te tillen. Als het zwembad in gewone aarde met een grondwaterniveau slechts 45 cm onder de rand zou liggen zou je het zwembad toch ook niet geheel durven legen?
Waarom zou je dat eigenlijk niet kunnen doen? Als je een zwembad bouwt dat onder het grondwaternivo ligt, dan bouw je dat niet terwijl je tot aan je heupen in het water staat. Als je het leeg kunt bouwen dan lijkt het me plausibel dat je het op enig later moment ook weer kunt legen zonder schade. Daarbij is echter wel aangenomen dat het grondwaternivo niet hoger is dan tijdens de constructie.

Dat laatste is hier misschien niet helemaal het geval, zeker als er een afgesloten ruimte om het zwembad heen staat met daarin water op het nivo waarop het stabiliseert.

Maar je hoeft natuurlijk ook niet het bad -helemaal- leeg te pompen om een diagnose te stellen: Als je er gewoon een paar cm uit pompt kun je ook zien of het weer volloopt of niet. Dat door het wegpompen van 5 cm water het hele bad als een tobbe gaat drijven zie ik echt niet gebeuren.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”