Beste Jan,
Gaat na het opknappen van dit huisje toevallig de gebruiksfunctie van deze vloer veranderen? Met andere woorden; wordt bijvoorbeeld van een vlieringzolder straks een extra slaapkamer gemaakt?
Ik zal je vloer even proberen voor te rekenen om je een beeld te geven van wat voor belastingen je een beetje kan rekenen op de vloer. Ik kan zo niet inschatten over wat voor kwaliteit hout we het hier hebben, maar ik zal proberen een veilig inschatting te maken. Ik schrijf het voor de volledigheid uit zodat anderen wellicht het beeld wat kunnen nuanceren.
Tegenwoordig is het meest gebruikelijke bouwhout klasse C18 met een buigsterkte van 18 N/mm². Veligheidsmarges met betrekking tot materiaalkwaliteit en belastingsduur reduceren dit al gauw tot een rekensterkte van ongeveer 11 N/mm². Ik hou in dit rekenvoorbeeld voor het gemak 10N/mm² aan, mede vanwege het oudere hout.
Met een afmeting van 63x110mm betekend dit dat een enkele balk een maximaal buigend moment op kan nemen van:
\(M_{max} = \frac{63 \times 110^2}{6} \times 10N/mm² = 1270500 Nmm\)
ofwel
\(1,27kNm\)
Het gewicht van de balk zelf schat ik op zo'n 3,5kg per meter. Samen met een beplanking van in totaal 27,5kg/m² (13,8kg/m per balk) veroorzaakt dit een moment van:
\(\frac{(0,035+0,138) \times (4m)^2}{8} = 0,35 kNm\)
Zonder veiligheidsfactor op belasting is dit dus al 27,5% van de sterktecapaciteit van de balk.
Wat kunnen we dan als restbelasting op de balk zetten?
Stel een puntlast van 100kg (1kN) in het midden van de balk voor. Deze belasting wordt door de beplanking verspreid over meerdere balken waardoor er nog zo'n 60% zal overblijven op 1 balk. Dit geeft een bijkomend moment van:
\( ¼ \times 0,6kN \times 4m = 0,6kNm\)
Deze waarden worden van steeds meer factoren afhankelijk, maar bij een belasting van 150kg in het midden van de vloer zou ik me toch erg achter de oren gaan krabben.
Voor wat betreft gelijkmatig verdeelde belasting zoals je eerder beschreef is dat net wat eenvoudiger te berekenen al is een gelijkmatig verdeelde belasting weer wat lastiger voor te stellen.
Maar met een restcapaciteit van 0,92kNm kun je de balk met nog een strekkende meter belasting belasten van:
\(\frac{0,92 \times 8}{(4m)^2} = 0,46 kN/m\)
per vierkante meter is dat dus 2x zoveel als de balken 500mm hart op hart liggen.
De haalbare belasting zou dus nog zo'n 92kg per vierkante meter zijn. Let op: dit is zonder wettelijk verplichte veiligheidsfactoren op de belasting en is slechts bedoeld te illustratie. Ook is dit alleen een sterktecontrole terwijl voor nieuwbouw/renovatie doorbuiging maatgevend zou zijn.
Mijn advies is om goed te overwegen of het gebruik van de desbetreffende ruimte veranderd. Denk daarbij aan hoeveelheid activiteit op de vloer en het aanwezige meubilair. Als het mijn huis betrof zou ik de vloer versterken.