In verschillende discussies op dit forum zie je het elke keer weer terugkomen: de verschillende opvattingen over wat als "waar" wordt ervaren, de werkelijkheid. N.B.: het voorbeeld dat ik hieronder noem (vitaal water) dient ter illustratie. Er zijn topics hierover, het is niet de bedoeling dat dit voorbeeld hier verder wordt besproken.
Volgens mij zijn er eigenlijk twee kampen:
Het kamp O (observatie) vindt dat als veel mensen een bepaald fenomeen observeren (bijvoorbeeld de werking van vitaal water), dat dit fenomeen op zich als "bestaand" mag worden aangenomen. Immers, als het niet zou bestaan, dan zou het ook niet geobserveerd worden. Het feit dat er nog geen bewijs is gevonden binnen het wetenschappelijke kader (er is dus wel onderzoek gedaan), wil niet zeggen dat het fenomeen niet bestaat. Het bewijs moet nog gevonden worden.
Het kamp B (Bewijs) vindt dat zolang er, op basis van de huidige wetenschappelijke inzichten, geen bewijs is gevonden voor dat fenomeen, dat dat fenomeen ook niet bestaat. In het voorbeeld van werking van vitaal water bestaat het fenomeen niet onder de gegeven naam, want er zijn geen stoffen aanwezig die "werken", daar zijn geen bewijzen voor. Het is waarschijnlijk een ander fenomeen, zoals het "placebo" effect, waarbij "werking" niet terug te voeren is op het water zelf, maar op andere processen.
"Wetenschappelijk" binnen deze vraagstelling bedoel ik als "gebonden aan wetmatigheden binnen de (natuur)wetenschappen, dus alle "wetten" die ons op dit moment op scholen en universiteiten worden geleerd, ook wetten van de logica bijvoorbeeld.
En, belangrijk: in de vraagstelling ga ik er vanuit dat een "fenomeen" onderzocht is.
Ik hoop dat ik de twee kampen enigzins goed heb geformuleerd, dit is geen makkelijk onderwerp.
De poll heb ik geplaatst uit nieuwsgierigheid. Eigenlijk ben ik (en andere met mij misschien ook) nog veel meer geïnteresserd in de meningen van jullie hierover, en hoe jullie denken dat we binnen de discussies op dit forum de "twee kampen" wat dichter bij elkaar kunnen brengen, zodat men elkaar beter begrijpt. Dus laat ook even weten of je ideeën hebt over de communicatie tussen de "kampen" binnen de discussies op dit forum.