Skyman
Artikelen: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 02:06

Oprijplaat

Hallo, kan iemand me met het volgende helpen?

Situatie:

Goederen in rolcontainers moeten in- en uitgeladen worden van een kleine vrachtwagen (-3,5 ton)

Hoogte vloer: 900 mm

rolcontainer + persoon samen: max. 300 kg

Beschikbare ruimte voor de oprijplaat in de laadruimte: 3900 mm

Alu oprijplaten zijn er van 3500 mm maar zijn redelijk duur

Nu dacht ik: een paar profielen in constructiestaal en daar een bouwplaat van 18 mm over (vastgeschroefd) mogelijk goedkoper en toch niet te zwaar zouden zijn.

Probleem:

1. De val: te steil wordt gevaarlijk / onhandelbaar. 900 mm op 3900 mm is een 23% Hoeveel kracht moet ik uitoefenen om de rolcontainer op te duwen bij laden of te stoppen bij lossen?

2. Welke maat en type van profielen heb ik nodig als ik twee leggers gebruik?

IPE, IPN of mogelijk koudgewalste U Zijdelingse krachten zouden mijn inziens, doordat de bouwplaat vastgeschroefd wordt op de leggers, geen probleem zijn.

3. als een uitvoering volledig in hout haalbaar is, hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt voor de hulp.
Plaus
Artikelen: 0
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 18 apr 2008, 10:49

Re: Oprijplaat

1: Exclusief rolweerstand is het gewicht dat je moet duwen:
\(\frac{300kg \times 900mm}{\sqrt{3900^2+900^2}} = 67,5kg}\)
. De belasting loodrecht op de plaat is dan ongeveer 292kg.

Voor de rest, wat is de breedte van de oprijplaat? Als deze inderdaad over twee liggers komt te liggen maak ik me een beetje zorgen over de houten plaat van 18mm. Kun je jouw idee uittekenen?
Skyman
Artikelen: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 02:06

Re: Oprijplaat

Bedankt voor het gegeven deel. Het zullen vooral geladen rolcontainers lossen zijn en (hopelijk) lege of deelladingen laden zijn. Afremmen is doenbaarder dan opduwen.

Spoorbreedte is 55 cm en de liggers zouden onder de plaat kunnen. Een vrije baan van laat zeggen 70 cm breedte en dan een houten lat of L-profiel als vangrail voor de wielen. Ik wil natuurlijk halfweg niet erop donderen met schade of fysiek letsel als gevolg.

De wielen zouden op die manier net boven de liggers rijden. De OSB-plaat zou de liggers star houden en als loopvlak dienen.

Bevestiging: als het gewicht het toelaat, vastgeschroefd. Anders houten latten onder de plaat weerszijden van elke legger.

Mijn excuses dat ik de zaak afwentel op derden maar ik heb geen opleiding in sterkteleer.
Plaus
Artikelen: 0
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 18 apr 2008, 10:49

Re: Oprijplaat

Uitgaande van een tussenafstand van de wielen in de richting haaks op de spoorbreedte van 55cm is je maximaal optredend rekenmoment:
\(M_d = \frac{\gamma_Q \times 3kN}{4} \times \frac{3,9m - 0,55m}{2} = 1,5 \times 0,75kN \times 1,675 = 1,88kNm\)
Bijbehorende benodigd weerstandmoment is dan:
\(\frac{1,88 \times 10^6}{235} = 8019 mm^3\)
Twee koudgevormde kokerprofielen van 80x40x4 zouden dus al wel volstaan.

Misschien een maatje groter kiezen om doorbuiging te beperken. Immers op een doorgebogen profieltje wordt de hoek waaronder je moet duwen groter en dus nog zwaarder duwen.

N.B: Mocht de tussenafstand tussen de wielen groter zijn dan wordt de berekening gunstiger

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”