Goedendag,
Misschien hoort dit helemaal niet thuis op een wetenschapsforum, maar door de actualiteiten wil ik toch even aandacht schenken aan de heersende discussies over zwarte pieten. Want het stoot me behoorlijk tegen het verkeerde been.
Voor zover ik weet, en wat mij altijd verteld is, is dat zwarte pieten zwart zijn omdat ze door de schoorsteen moeten. Tientallen schoorstenen per nacht. Daar wordt je vies van. Sinterklaas zelf kan niet door de schoorstenen klimmen, want die is te oud en kreupel. Eerlijk gezegd was ik ook in de veronderstelling dat daar het woord roetmop vandaan kwam.
De kortzichtigheid van de Verenigde Naties stelt me dan ook zwaar teleur. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat op zulke belangrijke posities functiebekleders zitten die een verschil in kleur direct over dezelfde boeg gooien als een verschil in huidskleur, en het verklaren door een verschil in afkomst. En dit vervolgens ook nog eens door durven te trekken naar rascisme en een ongelijk rolverdeling. Hier wordt niemand beter van. Er wordt een link gelegd die er helemaal niet is, ten koste van de negroide gemeenschap, die ten onrechte aan hun onrechtvaardige verleden worden herinnerd, maar net zo goed ten koste van de blanke Nederlanders. Als blanke Nederlander schaam ik me diep voor dit slavernij-verleden en ben ik trots op de multiculturele samenleving zoals die nu is, maar telkens wordt ik als Nederlander toch weer aangekeken voor de misdaden die mijn voorvaderen ooit begaan zouden hebben. Als iemand op straat dit doet, okay, maar iemand van de Verendigde Naties? Zij zouden toch beter moeten weten. Die mensen zitten daar om een bepaalde functie te vervullen en niet om hun persoonlijke kijk op zake, aan te kaarten.
Als de Verenigde Naties dit soort bezigheden en verdraaiing van de waardheid ziet als het verspreiden van vrede, begin ik toch mn vraagtekens te zetten bij deze organisatie. Maar okay, misschien zijn het gewoon een paar rotte appels zoals je die in elke organisatie zult vinden
ik hoop het maar. Wat mij betreft mogen ze direct ontslagen worden.
Ze houden zichzelf sowieso al van de domme door ons nog met dit soort problemen bezig te houden, ik bedoel kom op man. We kunnen naar de maan, we kunnen deeltjes versnellen tot bijna de lichtsnelheid, we hebben een financiele crisis, en er zijn talloze ziektes waartegen gestreden moet worden. Als we ons blijven concentreren op dit soort flauwekul als de aanstootgevendheid van een bepaalde huidskleur, zetten we als je het mij vraagt alleen maar stappen achteruit in plaats van vooruit. Laat ze nou eens constructief aan de gang gaan in plaats van destructief.
Zo
En dan nu weer over naar de orde van de dag