Rhiannon
Moderator
Artikelen: 0
Social:

Re: Sinterklaas & Zwarte piet.

Het vreemde is dat Sinterklaas in het oorspronkelijke verhaal helemaal geen helper, laat staan een knecht, had.

In 1850 (inderdaad 13 jaar voordat in Nederland de slavernij werd afgeschaft) introduceerde de onderwijzer Jan Schenkman in zijn leesboekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht" drie nieuwe zaken, die allemaal zijn blijven hangen in de Sinterklaas-folklore: een gekleurde (niet noodzakelijkerwijs zwarte) knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. In dat boekje had deze knecht nog geen naam, en was gekleed als een page.

De naam "Zwarte Piet" werd door Frits Booy tijdens zijn onderzoek naar de herkomst van Zwarte Piet in een prentenboek uit 1868 .aangetroffen. Voordien kreeg de knecht met name in de zuidelijke provincies namen als Trappadoeli, Assiepan, Sabbas, Sjaak Sjoor, Hans Moef of Nicodemus. Als hij werd beschouwd als gewone knecht (dus NIET als slaaf) kreeg hij een naam die een knecht in Nederland vaak had, zoals Jan of Piet.

Pas in 1934 waren bij de intocht van de Sint in Amsterdam bij toeval zes Zwarte Pieten aanwezig in de persoon van zes Surinaamse matrozen van een schip dat toevallig in de haven lag. Deze hadden zich voor de pret aangesloten bij de Sint. Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een Sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten. En pas sinds die tijd wordt Sinterklaas vergezeld door meerdere Pieten.

Bronnen:

"Sint Nikolaas en zijn knecht" van Jan Schenkman (gereproduceerd in Henk van Benthem, Sint-Nicolaasliederen). Oorspronkelijke teksten en melodieën. Leidschendam 2009.

Frits Booy, "Op zoek naar Zwarte Piet". Een speurtocht naar de herkomst, de ontwikkeling en de betekenis van de dienaar van Sinterklaas. Tweede druk. Eindhoven 2008.
Contra principia negantem disputari non potest.
Marko

Bartjes schreef: do 24 okt 2013, 21:30
Dat gaat als volgt:

[...]

Toch zullen de antizwartepietisten vrijwel zeker hun stempel gaan drukken op de richting waarin Zwarte Piet zal worden aangepast. Daarom spreek ik over: "hun wil doordrukken".
Dat is een heel vergezocht scenario, gebaseerd op allerlei onbewezen aannames/verwachtingen over het verloop. Ik ga niet op allemaal in, maar wil me concentreren op het belangrijkste:

1. Je suggereert dat je alleen politiek correct kunt zijn door in te stemmen met de bewering dat de figuur Zwarte Piet een racistische karikatuur vertegenwoordigt.

2. Je gaat voorbij aan het feit dat mensen die belang hechten aan het vieren van Sinterklaas mét het personage Zwarte Piet ook gewoon met argumenten op tafel kunnen komen om "de politieke elite" te overtuigen en bovendien getalsmatig enorm in het voordeel zijn.
Een wel heel utopische voorstelling van zaken! Er worden hier en daar inderdaad goede stukken geschreven, maar het effect daarvan op de algehele meningsvorming is - naar de reacties op die stukken te oordelen - verwaarloosbaar.
Volgens mij praat je nu over iets geheel anders dan de opmerking waar ik op reageerde. Je stelde dat mensen "die het eerst onzin vonden" nu ook het standpunt van wat jij de antizwartepietisten noemt inzien. Dan zijn ze dus kennelijk door hun argumenten overtuigd, en ik zie daar het probleem niet van in.
Het is inderdaad goed mogelijk dat deze kwestie uit de hand loopt.
Zo bedoel ik het niet, ik bedoel het meer zoals ik daaronder aangeef: dat een paar oproerkraaiers hier en een radicale activiste aan de andere kant van de wereld kennelijk meer initiatieven teweeg brengen dan allerlei andere zaken, ook zaken die burgers direct raken.
Als gewone burger kunnen we zo goed als niets aan de toestand in Syrië doen.
Als ik jouw verhaal zo lees kun je als gewone burger ook niet zo veel aan het verloop van het zwartepietenverhaal doen... :roll:
Dit bevestigt precies wat ik eerder schreef. Wanneer de antizwartepietisten erin slagen een groot deel van de politieke elite achter zich te krijgen, hoeven zij zich over een meerderheid van gewone mensen (blank en zwart) die Zwarte Piet wil behouden niet meer druk te maken.
Dat hoeft sowieso niet. Iemand die een standpunt heeft, hoeft zich over het standpunt van een ander niet druk te maken.
Mijn bovenstaande prognose berust op een tendens die ik op politieke fora - met name Joop.nl - waarneem.
Dat is geen forum maar een opiniepagina. Niet bedoeld om een gestructureerde discussie te voeren en al helemaal niet zo ingericht. Maar de besluitvorming vindt niet op joop.nl plaats, en ook niet hier.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Esthetisch

Rhiannon schreef:
Het vreemde is dat Sinterklaas in het oorspronkelijke verhaal helemaal geen helper, laat staan een knecht, had.

In 1850 (inderdaad 13 jaar voordat in Nederland de slavernij werd afgeschaft) introduceerde de onderwijzer Jan Schenkman in zijn leesboekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht" drie nieuwe zaken, die allemaal zijn blijven hangen in de Sinterklaas-folklore:
Dit is wel opmerkelijk, dat die twee gebeurtenissen zich rond dezelfde tijd afspelen geeft dan misschien toch iets meer gewicht aan de argumenten van alle sinterklaashaters. Het zou best kunnen dat toendertijd er meer verband is geweest tussen die twee gebeurtenissen dan dat er nu nog kan worden herleid. Dat is nieuw voor me. Alsnog blijf ik van mening dat ze het gedrag van kleine kinderen vertonen, maar blijkbaar hebben ze in ieder geval 1 klein voetje om op te staan.

[quote='Drieske'[

Om een en ander toch te nuanceren: [url=http://www.standaard...131024_00807130]http://www.standaard...131024_00807130[/url]

[/quote]

Dit slaat alles… Begrijp ik nu dat Verene Shepherd helemaal niet van de VN is?
Destruction has an end. Creation doesn't.
Bartjes

Rhiannon schreef: vr 25 okt 2013, 09:38
De naam "Zwarte Piet" werd door Frits Booy tijdens zijn onderzoek naar de herkomst van Zwarte Piet in een prentenboek uit 1868 .aangetroffen. Voordien kreeg de knecht met name in de zuidelijke provincies namen als Trappadoeli, Assiepan, Sabbas, Sjaak Sjoor, Hans Moef of Nicodemus. Als hij werd beschouwd als gewone knecht (dus NIET als slaaf) kreeg hij een naam die een knecht in Nederland vaak had, zoals Jan of Piet.

Pas in 1934 waren bij de intocht van de Sint in Amsterdam bij toeval zes Zwarte Pieten aanwezig in de persoon van zes Surinaamse matrozen van een schip dat toevallig in de haven lag. Deze hadden zich voor de pret aangesloten bij de Sint. Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een Sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten. En pas sinds die tijd wordt Sinterklaas vergezeld door meerdere Pieten.
Dat is heel interessant omdat het laat zien dat Zwarte Piet geen product van wit superioriteitsdenken is, maar een door historische toevalligheden uit diverse elementen tot stand gekomen folkloristische figuur.

Overigens zal dat op de overtuigde politiek correcte witwasser geen effect hebben, want volgens hem kan je ook onbewust racistisch handelen en denken. Het witte superioriteitsdenken wordt volgens de politiek correcten door nagenoeg iedereen (blank of zwart) overgedragen zonder dat ze daar zelf erg in hebben. Daarom zouden volgens volgens de politiek correcten ook alle culturele uitingen die maar enigzins verdacht zijn moeten verdwijnen.

@ Marko.

De tijd zal het leren wie er gelijk krijgt.
Typhoner

Esthetisch schreef: vr 25 okt 2013, 12:00
Dit slaat alles… Begrijp ik nu dat Verene Shepherd helemaal niet van de VN is?
Ze is een onafhankelijk expert - ze zit in een werkgroep die rapporten voor de VN aflevert. Haar uitspraken zijn voor eigen rekening. Ze heeft uit eigen keuze zichzelf publiekelijk voor schut gezet en haar eigen geloofwaarigheid ondermijnd dus ik neem aan dat de alles wat ze nu nog naar de VN stuurt qua rapporten vertikaal gaan worden geklasseerd.

En dat, dames en heren, is alles wat er te zeggen valt. Het geheugen van mensen lijkt wat kort te zijn als ze zich zo druk lijken te maken om een fenomeen dat jaarlijks terugkeert, zij het elk jaar iets vroeger. (Ik doel hierbij op de Zwarte Pietdiscussie, niet op het Sinterklaasfeest zelf maar, hé, tiens, zou er een verband zijn?) Het meest verontrustende aan de materie is waarschijnlijk de aan waanzin grenzende bereidheid van werkelijk iedere sociale en politieke strekking om de discussie op soms zeer verontrustende en (ha!) racistische wijze naar zich toe te trekken, nieuwe woorden uit te vinden (antizwartepietisten - serieus?), te vrezen voor de democratie en, vooral, even het zagen over privacy, onlineveiligheid, de NSA en Facebooks duistere motieven met ons privéleven te staken en vol enthousiasme een bende maketeers gratis te voorzien van een paar miljoen werkende facebookprofielen.
This is weird as hell. I approve.
Bartjes

De Zwarte Piet discussie heeft door de merkwaardige figuren van Sinterklaas en Zwarte Piet inderdaad een absurde kant, maar dat neemt niet weg dat hier fundamentele problemen van multiculturele samenleving aan de orde zijn. Ik vind het dan ook geen verspilde moeite om mij daar in te verdiepen, en aan die discussie deel te nemen.
Bartjes

Zojuist heb ik de oplossing gevonden:

De antizwartepietisten stellen de vraag waarom de kleren van Zwarte Piet nog schoon zijn als zijn zwarte gezicht door het roet van de schoorsteen zou komen. Als dat het probleem is zorgen we ervoor dat er op Zwarte Piets kleding grote "roetstrepen" zitten. Zo blijf je geheel binnen het traditionele verhaal, en hoeven gekleurde Nederlanders zich niet meer gekwetst te voelen door de figuur van Zwarte Piet.
Typhoner

Bartjes schreef: za 26 okt 2013, 22:36
Zojuist heb ik de oplossing gevonden

Hugo Matthysen had dat al in de jaren 90
Bartjes

Typhoner schreef: za 26 okt 2013, 22:40
Hugo Matthysen had dat al in de jaren 90

Heb je een link? Dat zou voor de discussie wel aardig zijn. Een video, afbeelding o.i.d.?
Typhoner

Hier en hier

Met andere woorden: een nette, uitgewerkte hedendaagse Sinterklaaslegende, aangepast aan zelfs de meest wijsneuzerige kinderen. Je gaat me toch niet zeggen dat er in Nederland anarchie heerst over dit onderwerp? Je kan toch moeilijk zo'n verhaal staande houden als niet iedereen hetzelfde zegt?
Bartjes

Typhoner schreef: za 26 okt 2013, 23:09
Hier en hier

Met andere woorden: een nette, uitgewerkte hedendaagse Sinterklaaslegende, aangepast aan zelfs de meest wijsneuzerige kinderen. Je gaat me toch niet zeggen dat er in Nederland anarchie heerst over dit onderwerp? Je kan toch moeilijk zo'n verhaal staande houden als niet iedereen hetzelfde zegt?
De mensen die Zwarte Piet zwart willen houden hebben geen problemen met het roetverhaal. De kritiek komt van de mensen die in Zwarte Piet een zwarte slaaf zien. Zij vinden dat roetverhaal maar een slap excuus, en verwijzen dan naar het schone pakje van Zwarte Piet als bewijs dat Zwarte Piet toch echt iemand met een donkere huidskleur (en meer bepaald een zwarte slaaf) moet voorstellen. De discussie neemt hier in Nederland inmiddels inderdaad absurde vormen aan, hoewel er natuurlijk ook veel mensen zijn die het allemaal worst zal zijn.

Mijn voorstel is nu om ook op het pakje van Zwarte Piet duidelijk zichtbare "roetstrepen" aan te brengen. Was dat bij Hugo Matthysen ook al zo?
Typhoner

Bartjes schreef: za 26 okt 2013, 23:31
Mijn voorstel is nu om ook op het pakje van Zwarte Piet duidelijk zichtbare "roetstrepen" aan te brengen. Was dat bij Hugo Matthysen ook al zo?

Zwarte Piet mag in bad gaan zo vaak hij wil, na zo'n carrière gaat dat roet er niet meer af hoor. Dat weet ieder kind toch?
Bartjes

Typhoner schreef: zo 27 okt 2013, 00:10
Zwarte Piet mag in bad gaan zo vaak hij wil, na zo'n carrière gaat dat roet er niet meer af hoor. Dat weet ieder kind toch?

Deze discussie gaat allang niet meer om de kinderen die Sinterklaas vieren. De antizwartepietisten vinden de figuur van Zwarte Piet racistisch omdat hij volgens hen een zwarte slaaf voorstelt. De mensen die Zwarte Piet willen houden zoals die is ontkennen dat Zwarte Piet in zijn huidige vorm een zwarte slaaf voorstelt, en vinden het daarom ook onnodig Zwarte Piet te veranderen. Op de achtergrond speelt de vraag wie er in Nederland uitmaakt welke culturele evenementen wel of niet kunnen, en op basis waarvan.
dirkwb

Ik snap die hele opwinding niet. We kunnen toch gewoon de regenboogpieten invoeren? Wat is daar op tegen? De kinderen zullen nog steeds evenveel lol (en misschien zelfs meer lol) hebben. Als we met een kleine aanpassing al een hele grote stap in de goede richting kunnen zetten dan zie ik het probleem niet in.

Ook zie ik dat de 'voorstanders' niet echt sterke argumenten hebben. Er blijkt meer emotie op de achtergrond te spelen dan echte feiten.

Zwarte piet is sowieso al heel erg veranderd:

http://www.ad.nl/ad/...leppen-op.dhtml

Zwarte piet heeft zijn roe weggedaan en geeft kinderen die stout zijn geen pak slaag meer met de roe of neemt ze mee in een zak naar Spanje. Zwarte piet is geen domme knecht meer met een slecht surinaams accent die onderdanig is aan de grote witte man. Het is een collega geworden die een eigen identiteit heeft ontwikkeld. Hij is continu aan het veranderen. En dat is goed, want we moeten met onze tijd meegaan.

Ik stel voor om de regenboogpieten in te voeren, dat is geen enkel probleem en je maakt dan zoveel mensen gelukkig.
Quitters never win and winners never quit.
Typhoner

Ja, ik had liever gewoon in lettertype 100 "NON EVENT" geschreven, maar dat staat zo onbeleefd.

Terug naar “Rechtswetenschappen”