@ dirkwb
Heel in het kort zie ik het zo:
De sinterklaastraditie is sowieso al aan verandering onderhevig, en dat is een feit. Niet dat folkloristische evenementen per se met hun tijd mee moeten gaan, maar je ziet dat in de praktijk wel vaak gebeuren. De meerderheid van de Nederlanders had tegen wat verdere kleine aanpassingen van Zwarte Piet waarschijnlijk geen bezwaar gehad, wanneer die aanpassingen in goed overleg hadden plaats gevonden. Een andere optie was geweest dat de tegenstanders van de huidige Zwarte Piet een tijd lang hun eigen alternatieve sinterklaasfeesten hadden georganiseerd zodat de traditionele Zwarte Piet er ook anders gekleurde collega's bij had gekregen. Zo had Zwarte Piet vrij geruisloos verder kunnen evolueren. Wat er nu is gebeurd is dat een kleine groep scherpslijpers (die ik voor het gemak antizwartepietisten noem) Zwarte Piet als racistisch heeft bestempeld en daarmee de voorstanders van een zwarte Zwarte Piet als racisten heeft weggezet. Deze antizwartepietisten eisen dat wij (de voorstanders van het sinterklaasfeest in zijn huidige vorm) ons feest aanpassen aan hun (antizwartepietistische) gevoeligheden. Alleen al het feit dat ik in de vorige zin over 'wij' en 'hun' spreek is voor de antizwartepietisten een bewijs ik onder een dun laagje vernis eigenlijk gewoon een smerige racist ben. Verder hebben antizwartepietisten geen boodschap aan door hen als racistisch gediskwalificeerde democratische meerderheden, en daarom zullen zij ook niet rusten voordat Zwarte Piet eruit ziet zoals zij dat wensen, goedschiks of kwaadschiks, en zo nodig met buitenlandse hulp. Deze benadering is veel Nederlanders waaronder ikzelf in het verkeerde keelgat geschoten. (Zelfs het gebruik op een dergelijke wijze van het woord 'Nederlanders' wordt mij al kwalijk genomen.) Beide partijen hebben nu de hakken in het zand gezet, op internet zijn racistische scheldpartijen en dreigementen aan de orde van de dag, en iedere uitkomst waarbij een van de partijen als een duidelijke winnaar uit de bus komt zal de verhoudingen verder verslechteren. Daarom vind ik de regenboogpieten onder de huidige omstandigheden geen goede oplossing meer. Dat zou immers een klinkende overwinning voor de antizwartepietisten betekenen, tenzij uiteraard dergelijke Pieten in door de antizwartepietisten zelf georganiseerde feestjes zouden figureren. Met dat laatste zou niets mis zijn.
Tenslotte vrees ik voor een politiek correcte censuur op allerlei culturele evenementen en uitingen wanneer we zonder meer aan de antizwartepietistische eisen zouden toegeven.
@Typhoner.
Een kwestie die grote maatschappelijke opwinding veroorzaakt is per definitie geen "NON EVENT", wat je ook verder van de aanleiding mag denken.