@bio-Logic
Sorry hoor maar ik zie niet in hoe die 3 plaatjes nu met zwarte piet te maken hebben. In 3 simpele striptekeningetjes bestaand uit een paar computergekleurde vakjes kan je altijd wel gelijkenissen vinden.
Bovendien, als je dan toch zo wil redeneren: als jij goed naar een zwarte piet kijkt zie je ook die ongelijke verdeling van roet. Als jij met je vinger langs zwarte piet z'n hoofd gaat wordt je vinger ook zwart. Zou dat bij huidskleur ook zo zijn?
Dat zwarte pieten vroeger als onvriendelijk werden ervaren doet er ook niet echt toe. Dat is immers al aangepast omdat de gehele samenleving die behoefte voelde, en dan gebeurt zoiets ook natuurlijk en uit zichzelf zonder dat het van bovenaf wordt opgelegd. Of wil je zeggen dat we nu ook het zinnetje 'wie stout is de roe' niet meer mogen gebruiken.
Waar ik me persoonlijk het meest aan stoor is de hele tendens. Aan de wannabe-VN'er met stoere taal, maar vooral aan het idee om alles wat niet 100% te rijmen valt maar gewoon te verbieden.
Kijk, ik heb geen idee hoe het voelt om telkens herinnerd te worden aan je slavernijverleden, dat zal vast geen pretje zijn. Maar ik denk wel: als je dan zo moeilijk met dat verleden om kan gaan moet je dat probleem bij de wortel aanpakken. Ga naar een psycholoog, zet de zaken op een rijtje en geef ze een plekje, lees erover, of ga naar een praatgroep. Je kan niet verwachten dat de hele samenleving zich aanpast aan iets omdat jij (als 'gediscrimineerde') er niet goed mee om kan gaan. Op die manier rol je alleen maar door naar het volgende probleem want dan is er wel weer wat anders waar je je door aangesproken voelt.
Als we zo zouden redeneren mag er straks in GTST niet meer worden vreemdgegaan, moeten de Oranjes hun naam aanpassen, mogen we geen hond als huisdier, worden ziekenhuis- politie- en politieke tv-programma's verboden, net als boer zoekt vrouw, jodenkoeken, pinda's en Spaanse peper.
Worden we daar gelukkiger van? Of moeten we gewoon leren zaken een beetje te relativeren?