317070 schreef: ↑za 02 nov 2013, 23:36
Fantastisch werk, Bartjes!
Naar mijn mening is de link in mijn quote de belangrijkste, omdat ze onderscheid maakt tussen de huidskleur van de geënqueteerden. Daarin is duidelijk te zien dat waarschijnlijk (afhankelijk van hoe goed de data veralgemeend kan worden over België en Nederland) de meerderheid van de mensen met een donkerdere huidskleur Zwarte Piet beledigend vinden.
De grote vraag is dan of de meningen in Amsterdam overeen komen met die in de rest van Nederland. Dat hoeft niet zo te zijn.
Dan kan het, vind ik, maar één richting uit, en dan zouden we beter naar een minder zwarte zwarte Piet gaan
(gele piet, rode piet, witte piet, bruine piet, zwarte piet, ...)
P.S. een foto van Haloween:
[attachment=14333:1799_63973771728_2999_n.jpg]
Dat donkergekleurde mensen meer moeite met Zwarte Piet hebben, heeft mijns inziens twee oorzaken die in de discussies ook geregeld genoemd worden:
1. Het gebruik van de naam "Zwarte Piet" als scheldwoord.
2. Het slavernij-verleden.
Het lijkt vanzelfsprekend dat het eerste punt kan worden aangepakt door Zwarte Piet van kleur te veranderen, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Zie mijn berichtje #66. Die bedenkingen worden echter volkomen genegeerd, zowel op Joop.nl als hier.
Zolang er geen zicht is op het waarschijnlijke resultaat van de kleurverandering van Zwarte Piet op de discriminatie van gekleurde mensen, levert het in 1. genoemde probleem daarvoor geen goed argument.
Het tweede punt is subtieler. Het slavernij-verleden is een feit, maar hoe je daar mee omgaat is een keuze. En precies van die keuze hangt af of je Zwarte Piet als een slaaf zal zien of niet. Er zijn heel veel gekleurde mensen die met Zwarte Piet geen enkel probleem hebben, en hem ook niet als slaaf zien. Het komt er dus op neer dat alleen wie Zwarte Piet als slaaf
wil zien, hem ook als zodanig
zal zien. Ik vind niet dat we dan redelijkerwijs nog kunnen spreken van een belediging of kwetsing.
Overigens had ik ook zelf al een compromis bedacht:
We keren terug naar één echte Zwarte Piet. Deze Hoofdpiet blijft zwart, maar krijgt een volstrekt gelijkwaardige status aan Sinterklaas. De goedheiligman wordt ook een dagje ouder, en daarom heeft hij de hoofdverantwoordelijkheid voor het jaarlijkse sinterklaasfeest ondergebracht bij de Piet met de meeste kennis en ervaring: te weten de Hoofdpiet. De Hoofdpiet is zwart en kan en wil daar ook niets aan veranderen. Nu de Hoofdpiet de volledige verantwoordelijkheid voor het sinterklaasfeest draagt zal hij het feest in grote lijnen onveranderd voortzetten. Alleen onder de hulppieten ziet de Hoofdpiet graag wat meer diversiteit aan kleuren. De Nederlandse samenleving is immers ook al lang niet meer eenkleurig. Onder leiding van de Hoofdpiet zullen in de komende jaren stapsgewijze meer niet-zwarte hulppieten worden aangenomen. De Hoofdpiet is niet zo oud als Sinterklaas, dus het valt ook niet te verwachten dat de Hoofdpiet eerder dan Sinterklaas zal uitstappen. Zolang Sinterklaas nog goed ter been is zullen een blanke Sinterklaas en een zwarte Hoofdpiet als onafscheidelijk duo gebroederlijk samenwerken om iedereen in Nederland een plezierig sinterklaasfeest te bezorgen.