Ik ben het politiek niet met 317070 eens, maar ook als we wel van die visie uitgaan zijn de cijfers van Amsterdam niet zonder meer op heel Nederland toe te passen.
Verder lees ik net dat de Zwarte Piet-kwestie voor de rechter komt:
Mooie verzameling foto's, maar op al die plaatjes zie ik geen enkel racisme. Of zit er een verhaal achter dat er een zwarte kandidaat-minister was, maar die het niet werd omdat die zwart was? Dat verhaal ken ik dan nog niet.
Als je racisme enkel ziet als een doelbewuste discriminatie, dan kan ik je volgen, maar zie bijvoorbeeld wikipedia.
The exact definition of racism is controversial both because there is little scholarly agreement about the meaning of the concept "race", and because there is also little agreement about what does and does not constitute discrimination. Critics argue that the term is applied differentially, with a focus on such prejudices by whites, and defining mere observations of racial differences as racism.[3] Some definitions would have it that any assumption that a person's behavior would be influenced by their racial categorization is racist, regardless of whether the action is intentionally harmful or pejorative. Other definitions only include consciously malignant forms of discrimination.[4] Among the questions about how to define racism are the question of whether to include forms of discrimination that are unintentional, such as making assumptions about preferences or abilities of others based on racial stereotypes, whether to include symbolic or institutionalized forms of discrimination such as the circulation of ethnic stereotypes through the media, and whether to include the socio-political dynamics of social stratification that sometimes have a racial component. Some definitions of racism also include discriminatory behaviors and beliefs based on cultural, national, ethnic, caste, or religious stereotypes.[2][5]
Ik doe enkel de observatie dat de top van de Westerse samenleving vrijwel exclusief blank is, waar we (in België) ondertussen de eerste zogenaamde "4e generatie allochtonen" krijgen.
Maar bon, dit gaat offtopic.
De laatste reacties van 317070 bevestigen wat ik al zag aankomen, namelijk dat een flink deel van de politiek spraakmakende intelligentsia inmiddels 'om is', en de verknipte ideologie van Quincy Gario onderschrijft. Dat geldt dan vooral de mensen die graag "voorop lopen" en "met hun tijd mee gaan".
¿Qué? Bon, je vindt mijn ideeën dus "verknipt", bij deze is dit dan mijn laatste bericht hier.
tempelier schreef: ↑ma 04 nov 2013, 18:20Dat de meerderheid niet perse het gelijk aan zijn zijde hoeft te hebben, behoeft geen uitleg.
Maar jij legt automatisch het gelijk bij de minderheid.
Moet een rechter dus openlijke atheïsten gaan veroordelen omdat een meerderheid van een minderheid dat een belediging van hun geloof vindt.
Dat zou inhouden dat de minderheden gaan regeren.
Ter verduidelijking:
1) Ik leg niet het gelijk automatisch bij de minderheid, ik vind dat de minderheid hier gelijk heeft (vermits een groot deel van de mensen die zich redelijkerwijze beledigd kunnen voelen, dat ook echt voelen. Het is zelfs de meerderheid van die groep.) Voor mij staat dus buiten kijf dat Zwarte Piet als beledigend aanvoeld wordt. Bijgevolg vind ik dat we daar iets aan moeten doen.
2) Ik leg expres steeds nadruk op het feit dat het hier om persoonlijke kenmerken gaat, NIET om meningen/opinies/religie/... Je kunt je huidskleur niet veranderen. Beide situaties zijn erg verschillend en niet te vergelijken. Ik voel mij beledigd omdat Bartjes mijn ideeën verknipt vindt, maar daarom moet daar niets aan gedaan worden. Misschien heb ik gewoon te lange tenen.
wat trouwens bewezen wordt door het feit dat de belachelijke eis dat Zwarte Piet moet verdwijnen serieus genomen wordt.
Dat is inderdaad een belachelijke eis. Gelukkig ken ik niemand die dat vindt. Een redelijke vraag is bijvoorbeeld die van Prem en Bart Peeters (eerste 15 minuten) om de Zwarte Piet te moderniseren, zoals we in Vlaanderen al eens gedaan hebben een goede 20 jaar geleden.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
Ach ja - ik heb op Joop.nl en ook hier al een compromis voorgesteld dat minstens zo elegant is als de in België gekozen oplossing. Effect: nul-komma-nul. Het interesseert geen mens. Deze hele discussie gaat alleen nog maar om het eigen gelijk, en om de vraag wie het in Nederland voor het zeggen heeft. Een oplossing van geven en nemen is voor de heethoofden aan beide kanten inmiddels een gepasseerd station.
Bartjes schreef: ↑ma 04 nov 2013, 20:00
Ach ja - ik heb op Joop.nl en ook hier al een compromis voorgesteld dat minstens zo elegant is als de in België gekozen oplossing. Effect: nul-komma-nul. Het interesseert geen mens. Deze hele discussie gaat alleen nog maar om het eigen gelijk, en om de vraag wie het in Nederland voor het zeggen heeft. Een oplossing van geven en nemen is voor de heethoofden aan beide kanten inmiddels een gepasseerd station.
Denk er eens beter over na.
Dan moet duidelijk zijn dat er nooit een bevredigend compromis mogelijk is,
als je (net als ik) geen boodschap hebt aan een kleine minderheid die willen inbreken op oude gebruiken.
Een atheïst kan ook niet schuiven en en beetje gelovig worden omdat derden dat willen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
Ik vrees dat je gelijk hebt. En dan kom ik uit op:
Bartjes schreef: ↑ma 04 nov 2013, 13:55
Inmiddels vraag ik mij af of we het sinterklaasfeest in Nederland nog wel als algemeen volksfeest moeten vieren. Wellicht kunnen we het sinterklaasfeest in het vervolg beter net zo behandelen als iedere andere culturele demonstratie of manifestatie die door willekeurig welke bevolkingsgroep wordt georganiseerd. In de huiselijke kring kan dan ieder het sinterklaasfeest vieren of niet vieren zoals die dat zelf wil.
In dat geval hebben de antizwartepietisten niets meer bij het traditionele sinterklaasfeest te zoeken. Het is dan uitdrukkelijk niet meer als een feest voor iedereen bedoeld, iedereen mag er wel aan mee doen maar niemand hoeft zich daartoe verplicht te voelen. Als de antizwartepietisten zelf een ander feest willen, zullen ze dat dan ook zelf moeten organiseren.
Die kwestie van het atheïsme is mij ook uit het hart gegrepen. Ik zie hier ook een duidelijke parallel met politiek correcte pogingen om kritiek op de islam tot een vorm van racisme te bestempelen.
Het idee is dat het dan een zuiver particuliere aangelegenheid wordt. Er kunnen dan traditionele sinterklaasverenigingen worden opgezet die sinterklaasfeesten met een witte Sinterklaas en zwarte Zwarte Pieten verzorgen. Daar moet de gemeente dan weliswaar toestemming voor geven, maar dat is nu ook al zo (zie de lopende rechtszaak). Vervolgens kunnen de antizwartepietisten nog wel klagen, maar dan is het antwoord eenvoudig: zetten jullie dan maar een eigen sinterklaasvereniging op, dan kan je voor eigen kring een sinterklaasfeest zonder zwarte Zwarte Pieten verzorgen. Wie in een hard rock kroeg gaat klagen dat hij het Nederlandse levenslied wil horen, wordt ook de deur gewezen.
Bartjes schreef: ↑di 05 nov 2013, 19:04
Het idee is dat het dan een zuiver particuliere aangelegenheid wordt. Er kunnen dan traditionele sinterklaasverenigingen worden opgezet die sinterklaasfeesten met een witte Sinterklaas en zwarte Zwarte Pieten verzorgen. Daar moet de gemeente dan weliswaar toestemming voor geven, maar dat is nu ook al zo (zie de lopende rechtszaak). Vervolgens kunnen de antizwartepietisten nog wel klagen, maar dan is het antwoord eenvoudig: zet dan maar een eigen sinterklaasvereniging op, dan kan je voor eigen kring een sinterklaasfeest zonder zwarte Zwarte Pieten verzorgen.
Maar wij vierden dat altijd thuis met de hele familie en huurden dan een Sint en Piet, reuze gezellig.
Dat kan dan niet meer want snel even in de hal schminken en verkleden is geen optie.
PS.
Het is nu al particulier want je kunt gewoon niet mee doen.
Denk ook niet dat dat de bedoeling van de tegenstanders is,
die zijn uit op een integraal verbod, dus ook in je huiskamer.
Het gaat er niet om of de antizwartepietisten het goed vinden, maar of ze in hun verzet juridisch of anderszins een poot hebben om op te staan. Zolang je het sinterklaasfeest als een volksfeest voor iedereen presenteert, kun je er ook op aangesproken worden wanneer het feest door zekere mensen niet leuk wordt gevonden. Daarom zeg ik: laat die claim gewoon vervallen. Het sinterklaasfeest is dan een folkloristisch feest van een zekere (in dit geval zéér omvangrijke) bevolkingsgroep. Deze bevolkingsgroep viert dit feest voor zichzelf. Zo zijn er in ons land wel meer festiviteiten die een specifiek bevolkingsdeel bedienen. Wanneer anderen zo'n festiviteit maar niets vinden, moeten die anderen gewoon weg blijven. Klaar en opgelost. Volgens mij wordt dus de positie van de antizwartepietisten enorm verzwakt wanneer het sinterklaasfeest niet meer als een feest voor iedereen wordt gepresenteerd. En dat is dan een tactisch voordeel voor degenen die Zwarte Piet willen behouden, en voor hen die een weerzin hebben tegen politiek correcte censuur.
Zouden de antizwartepietisten het voor elkaar krijgen dat traditionele sinterklaasvieringen in huiselijke kring door politie-invallen worden opgebroken, dan zijn we inderdaad in een politiek correcte politiestaat beland.
Waarom sprak ik van de verknipte ideologie van Quincy Gario? Hierom: omdat dergelijke ideeën in de Verenigde Staten al een verstikkende uitwerking hebben gehad:
Mooi opgelost zou je denken: als daarmee de bezwaren zijn weggenomen, kunnen we Zwarte Piet gewoon houden. Maar lees nog eens goed:
'Het feest van Sinterklaas is een levende traditie. We kunnen dingen veranderen en proberen zo veel mogelijk en inclusief-feest te organiseren. Maar tradities moet je wel heel geleidelijk veranderen', licht de organisatie toe.
Met andere woorden: bij die oorbellen blijft het niet. Was eerst de huidskleur van Zwarte Piet het probleem, nu is het de huidskleur en de oorbellen. Waarschijnlijk zullen de donkere schmink, zwarte haardos en rode lippenstift er als aanstootgevend later ook aan moeten geloven, evenals Piets zogenaamde "slaven"kostuum. Een levende traditie?
Bartjes schreef: ↑wo 06 nov 2013, 17:14Met andere woorden: bij die oorbellen blijft het niet. Was eerst de huidskleur van Zwarte Piet het probleem, nu is het de huidskleur en de oorbellen. Waarschijnlijk zullen de zwarte haardos en rode lippenstift er als te aanstootgevend later ook aan moeten geloven, evenals Piets zogenaamde "slaven"kostuum. Een levende traditie?
Dit is wat de CU noemt de politiek van de kleine stapjes.