Omdat ik mij aangesproken voel zal ik maar even reageren. Volgens mij is het heel goed mogelijk om tegelijkertijd zowel de antizwartepietisten te begrijpen, als om Zwarte Piet OK te vinden.
- Er zijn zekere personen die er lol in scheppen om gekleurde mensen 'Zwarte Piet' te noemen. Ik vind dat verkeerd, en begrijp dat de slachtoffers daarvan vervolgens een hekel aan de figuur van Zwarte Piet kunnen krijgen. Toch vind ik niet dat je daarom de figuur van Zwarte Piet moet aanpakken. Dat schept immers een gevaarlijk precedent voor de culturele en artistieke vrijheid omdat er veel meer figuren in televisieseries, film, popmuziek, sport, literatuur, etc. zijn die voor het plagen van andere mensen misbruikt kunnen worden. Het verwijderen of aanpassen van dergelijke figuren leidt tot een zware censuur van het culturele leven. Bovendien is het zeer twijfelachtig of de verwijdering of aanpassing van Zwarte Piet het probleem wel zou oplossen. Zie:
http://www.wetenscha...post__p__976495
- Verder zal wie zich obsessief met het slavernijverleden bezighoudt vanzelf ook tegenwoordige gebeurtenissen in dat licht gaan zien. De emoties die zo iemand voelt zullen dan sterk verschillen van de emoties van hen die zich niet in het slavernijverleden verdiepen, of van van hen die wel notie van het slavernijverleden nemen maar er voor kiezen hun huidige leven er niet door te laten vergallen. De heftige emoties van de antizwartepietisten zijn dan ook heel goed te begrijpen. Dergelijke emoties worden echter niet veroorzaakt door Zwarte Piet op zich, maar door de specifieke
bril waardoor de antizwartepietisten Zwarte Piet wensen te bekijken. Ik vind het volstrekt verkeerd ons culturele leven te laten gijzelen door de interpretatie die een relatief klein groepje fanatici aan een cultureel verschijnsel oplegt, terwijl de overgrote meerderheid van de bevolking dat verschijnsel heel anders ziet en bedoelt. Ook dat zou een gevaarlijk precedent scheppen voor een verregaande censuur op het algemene culturele leven.
Zie hier wat tragikomische voorbeelden van het bedoelde "bril"-effect:
http://www.gestoleng...edigen-moslims/
- Tot slot zijn er nog gekleurde antizwartepietisten die een aanval op Zwarte Piet als een mooie kans zien om "de witten" voor alle ondervonden discriminatie terug te pakken.
- De redenen van blanke personen om zich bij de antizwartepietisten aan te sluiten zijn divers: opportunisme, medelijden, verkeerd begrepen progressiviteit, vrees om als 'racist' bestempeld te worden en/of in het rechtse kampt verzeild te raken, onbegrip en/of onverschilligheid ten aanzien van de sluipende uitholling van culturele en artistieke vrijheden.
Ook worden in de Zwarte Piet discussie steeds de Tweede Wereldoorlog en de holocaust erbij gehaald met de vermelding dat met
die gevoeligheden
wel rekening wordt gehouden. Dat slaat echter de plank mis, want hierbij gaat het - anders dan bij het slavernijverleden - om gebeurtenissen en trauma's uit het
recente verleden. Er zijn nog mensen in leven die door de toen opgelopen oorlogstrauma's getekend zijn. Met het slavernijverleden ligt dat anders.
@ dirkwb
De pot verwijt de ketel.