Er zijn er echter die die 24 belangrijker vinden dan die 131.
Vijftig jaar geleden,
hadden mensen als Wim Kan een zaal plat van het lachen gekregen als ze dit als toekomst beeld hadden verteld.
Moderator: Rhiannon
tempelier schreef: ↑zo 10 nov 2013, 17:09
Vijftig jaar geleden, hadden mensen als Wim Kan een zaal plat van het lachen gekregen als ze dit als toekomst beeld hadden verteld.
tempelier schreef: ↑zo 10 nov 2013, 17:09
Vijftig jaar geleden, hadden mensen als Wim Kan een zaal plat van het lachen gekregen als ze dit als toekomst beeld hadden verteld.
Het is zo jammer dat je ontzettend veel moeite hebt met het inleven in andere mensen. Het is dan ook geen wonder dat zoveel mensen over je woorden heen vallen en dat je bij joop.nl niets van de grond af krijgt.Bartjes schreef: ↑zo 10 nov 2013, 18:33
Ik herken het typische postmoderne taaltje en de bijbehorende drogredenen in de "argumentatie" van de antizwartepietistische theoretici.
Graag een linkje naar een discussie over de Zwarte Piet kwestie die volgens jou dan wel op de juiste wijze gevoerd is, en waarbij dan ook resultaten geboekt zijn.dirkwb schreef: ↑ma 11 nov 2013, 00:02
Het is zo jammer dat je ontzettend veel moeite hebt met het inleven in andere mensen. Het is dan ook geen wonder dat zoveel mensen over je woorden heen vallen en dat je bij joop.nl niets van de grond af krijgt.
Ik zal je een tip geven: respect komt van beide kanten en moet verdiend worden. In jouw geval heb je nog een lange weg te gaan om dit concept goed in de vingers te krijgen. Als je rekening houdt met andere mensen gaan vele deuren voor je open en zal succes eerder normaal dan uitzondering zijn ik garandeer het!
Je zou in die aansluitende optocht ook allerlei historische, plaatselijke en uitheemse versies van Sinterklaas en Zwarte Piet kunnen laten meerijden of -lopen.Een oplossing die ergens ligt tussen "Witte Piet" en "Zwarte Piet" zal nog decennia lang een bron van ergernis blijven. Beter is het te zoeken naar een "outside the box"-oplossing waarbij je het feest een zodanige draai geeft dat het buiten het spectrum van de nu ingenomen posities valt. De idee van "Zilver Piet" gaat al aardig in die richting, want zilver is op zich geen kleur.
Je zou ook kunnen afspreken dat Sinterklaas en zijn Hoofdpieten als vast element blijven zoals ze zijn (in dat opzicht krijgen de Zwarte Piet liefhebbers dan hun zin), maar dat er tijdens iedere intocht van Sinterklaas met zijn Hoofdpieten direct aansluitend een optocht van Hulppieten gehouden wordt waaraan de leden van alle plaatselijke verenigingen mogen deelnemen. In die aansluitende optocht kunnen dan inderdaad allerlei varianten van Pieten voorkomen (in dat opzicht krijgen de mensen die Zwarte Piet willen veranderen de vrije hand).
Dat klopt, ik schreef ook:tempelier schreef: ↑zo 17 nov 2013, 17:18
Zwarte Piet is wel degelijk heel oud.
Immers een gedeelte van de Sint is afkomstig van Wodans Wilde Jacht.
Wodan had twee zwarte knechten, die een vergelijkbare functie hadden als Zwarte Piet nu.
Kortom de wortels van Zwarte Piet gaan duizenden jaren terug.
(cursiveringen toegevoegd)Zwarte Piet zoals we hem nu kennen is een betrekkelijk recente verschijning, en er bestonden en bestaan allerlei andere helpers (ook zwarte) van Sinterklaas.
Zanger Rinus heeft Zwarte Piet uitgebeeld als een blanke met zwarte vegen. Dat vind ik een heel overtuigende Zwarte Piet, een die dicht bij de traditie blijft. De traditie dat Zwarte Piet zwart is omdat hij vies is geworden van zijn werk (door schoorstenen gaan).Bartjes schreef: ↑zo 17 nov 2013, 11:47 ...
Daarom ben ik nu op zoek naar creatieve oplossingen die in brede kring acceptabel zijn.
...
Wat lezen we echter op de Nederlandse Wikipedia over Zwarte Piet:Onze huidige Zwarte Piet verving dus een blanke boeman. Wat de reden was voor de substitutie weten we niet, maar het zou best eens zo kunnen zijn dat verlichte geesten, die hun kinderen pedagogisch verantwoord wilden opvoeden, de figuur een zachter aanzien wilden verschaffen, door hem de trekken te geven van de aloude moorse page die ze kenden van schilderijen.
Vreemd!Oorspronkelijk had Sinterklaas geen helper.[1] In 1850 introduceerde de onderwijzer Jan Schenkman in zijn leesboekje Sint Nicolaas en zijn Knecht drie nieuwe zaken, die allemaal zijn blijven hangen in de sinterklaasfolklore: een gekleurde knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht heeft in het boekje nog geen naam, en was gekleed als een page. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter wordt genoemd,[2] en in 1895 was de naam Zwarte Piet al in zwang geraakt.[3][4]
Is dat dan niet discriminerend voor schoorsteenvegers?Bartjes schreef: ↑zo 17 nov 2013, 21:41
Dat is de zogeheten roetvegenpiet:
.....
Voor veel tegenstanders van Zwarte Piet is een dergelijke Piet inderdaad acceptabel.
Daarom ben ik er ook zo huiverig voor om culturele en folkloristische evenementen zodanig te censureren dat niemand er meer aanstoot aan kan nemen. De tegenstanders van Zwarte Piet lopen vaak over van begrip voor de gevoeligheden van gekleurde mensen, en de gevoeligheden van anderen moeten daar dan voor wijken.