Dat geld voor een gesloten economie. Ik vraag mij echt af of die 10% zeer rijken hun vermogen besteden in het land waar zij wonen. VOlgens mij vloeit een (zeer) groot deel naar belastingparadijzen, of doen zijn met het geld investeringen in het buitenland. In dat geval zou deflatie in Nederland niet echt veel invloed op hun vermogen hebben (ervan uitgaande dat de landen waar zij hun geld belegd hebben, geen deflatie kennen).
Weer begrijp ik je redenering volkomen
. Maar ik vergeet helemaal te vermelden dat deflatie beginnen zal in Amerika en zal overwaaien naar Europa. Amerika is de grootste consument op aarde, de drijfveer van de wereldeconomie. Zodra zij dalijk niks meer kunnen kopen blijft er een immens aanbod over in eigen land, maar ook in Europa en vooral in China en dankomt het overschot-aan-aanbod-is-deflatie-verhaal.
Om de focus op ons gebied te houden.
Rijken beleggen niet meer in dollars en ook niet in yuans e.d., maar voornamelijk in euro's, omdat de Euro er nu mooier voorstaat dan andere valuta (niet goed, maar beter).
Investering in bedrijven etc. worden bij deflatie naar alle waarschijnlijkheid niks meer waard vanwege enorm veel failliessementen en economische depressie. Elk land zal grote problemen kennen zodra de economische wereldmacht omvalt.
Kijk maar naar de geschiedenis. De jaren '30 is eigenlijk een kopie van wat er nu te gebeuren staat, alleen zal het dit keer meer landen er dieper bij betrekken en zal de val veel groter zijn dan 70 jaar geleden. Hoe meer de balans is verstoord hoe groter de correctie moet zijn.
Even doorgaand op de geschiedenis. Er zijn altijd economische wereldmachten in zeker opzicht geweest. Spanje, Nederland, Engeland en nu Amerika. voor de grote depressie in de jaren '30 was Groot-Brittanie de economische wereldmacht. Toen zij viel was er wel een sterk Amerika maar zij wilde nog niet fungeren als economische wereldmacht. Pas na de 2de WO kwam Amerika op die stoel te zitten. Nu staat echter Amerika aan de rand van de afgrond, maar er is dit keer geen mogelijke vervanger aanwezig. Europa is te verdeeld en China is te jong. Een economische wereldmacht zorgt voor economische groei in de wereld. Is deze er niet dan is er ook geen (of weinig) economische groei.
Gaat een beetje van het onderwerp deflatie af en meer richting depressie, maar die twee hebben toch zeker met elkaar te maken.