natuursteenman
Artikelen: 0

Natuursteen op tegeldragers

Beste knappe koppen,

ik ben op zoek naar de formules om het volgende te berekenen.

Natuursteen wordt af en toe op tegeldragers geplaatst. Meestal worden de hoeken ondersteund door de tegeldrager. Wanneer de tegel groter is dan 40x40cm wordt meestal een extra drager aangeraden in het midden van de tegel en/of aan de randen van de tegel.

Wat mijn bedoeling is, is de dikte van een natuursteen te bepalen naargelang het aantal ondersteuningen en het formaat van de tegel. Het is gemakkelijk om tegen de architect te zeggen dat hij voor een tegel 60x60 vier dragers op de hoek en vier aan de zijkanten moet voorzien. Ik moet hem dan kunnen overtuigen om die extra dragers te nemen, of hem misschien een dikte aan te raden zodat hij de kosten kent van beide.

Kunnen jullie mij de formules aan de hand doen. Het is voor mij niet enkel lang geleden, maar ook mijn cursussen heb ik niet meer.

Je mag altijd een voorbeeld bijvoegen.

Dank U

De natuursteenman
king nero

Re: Natuursteen op tegeldragers

natuursteenman: dit is een typisch voorbeeld voor de empirisch-te-bepalen-man...

waterleesten en andere onvolkomenheden dragen bij tot het niet-berekenbaar-zijn van natuursteen, behalve indien je voor alles eerste keuze belgische blauwe hardsteen neemt...

Ik heb geen idee of er karakteristieke waarden bestaan voor gewone natuurstenen tegels, het WTCB heeft wel enkele documenten over natuursteen en zijn toleranties en dergelijke, maar ik vrees er wat voor.
natuursteenman

Re: Natuursteen op tegeldragers

Dnak voor uw reactie.

Voor zover ik mij nog kan herinneren kan men met de methode van vloerelementen dit berekenen. Ik vermoed dat we de dynamische elasticiteitsmodulus nodig hebben. Door een bepaalde maximale buiging toe te laten kan ik op die manier de dikte bepalen. Echter heb ik de formules niet meer en weet ik niet meer of een andere methode gemakkelijker is.

Het WTCB heeft dit zeker niet. Natuursteen heeft sowieso een soort van onberekenbaarheid omdat men testen doet op enkele stalen terwijl er miljoenen kubieke meters zijn.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”