Beste scheikundigen,
Ik ben bezig m'n oude etsmiddel weg te doen, dat is natriumpersulfaat (geweest, het heeft nu gereageerd met koper, dus er zal wel kopersulfaat inzitten. En "overig spul": de kunststof zuignappen van de aquariumverwarming die ik als etsbakverwarming gebruik zijn er ook in opgelost...).
Nu vraag ik me af, voor ik nieuw etsmiddel (ijzer-3-chloride) in m'n etsbak doe, hoe goed ik het oude uit m'n etsbak moet halen. Als ik 'm niet hoef om te spoelen, gaat er minder troep het riool in. (Het oude spul is deels gekristalliseerd en zit her en der vast aan de etsbak. Het meeste heb ik er nu uit en zit in een fles.)
Het oude spul gaat uiteraard netjes naar het KGA. Omspoelwater naar het KGA brengen lijkt me wat overdreven (Kopersulfaat ging IIRC op de middelbare school het riool in, al ging dat om hele kleine hoeveelheden uit de bodem van een reageerbuis en niet om een etsbak).
De vraag is dus of ik de laatste restantjes natriumpersulfaat / kopersulfaat /opgeloste zuignap kan laten zitten, of dat het problemen oplevert met m'n ijzer-3-chloride etsproces.
Of is het de moeite niet, en kan ik 'm net zo goed omspoelen? (Qua "spul het riool in", qua werk maakt me niet uit)