Hou er rekening mee dat dit signaal nauwelijks bandbreedte heeft. Bij 20°C en gemakshalve een bandbreedte van 1Hz ligt het ruisniveau op -174dBm, wat ongeveer 4.10^(-21)W is of 0,45nV in 50Ω.
Als ik daar die datasheet van Shimmy kijk is de output wel 37.5 kHz, maar met een tolerantie van 1 kHz. Dat betekent dat je een ontvanger moet gebruiken met een bandbreedte van 2 kHz als je zeker wilt zijn dat het signaal te ontvangen is.
Dat scheelt toch maar zo 36 dB aan beschikbaar signaalverlies voordat het signaal onder de ruisvloer verdwijnt.
Die honderden meters / kilometers was overigens een typo... ik was begonnen met het eerste maar wou er kilometers van maken. Maar goed, als zo'n ding een bereik heeft van 6 km en op 5 km diepte ligt, moet je er alsnog vrijwel precies boven varen om het te detecteren. In die zin toch een wondertje als het lukt zo'n ding te vinden in diep water.
Overigens een wat ongerelateerd idee: waarom zit er geen radiotransponder aan de 'buitenkant' van een vliegtuig, met een kleine accu die goed is voor zeg 24 uur stroom? Zelfs als alle electriciteit aan boord uitvalt en/of gesaboteerd wordt door zekeringen eruit te trekken blijft zoiets werken. Uiteraard kan dat transpondertje normaliter wel op de stroom van het vliegtuig werken, maar zodra die wegvalt is er nog 24 uur. Sabotage na vertrek is dan niet mogelijk zonder ergens te landen.