Re: Kritiek en respect voor andere culturen
Geplaatst: vr 27 feb 2009, 17:09
Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om het cultuurrelativisme te verdedigen. In dit topic werd immers getracht om tot verantwoording te komen voor het vergelijken van culturen, omdat vaak zaken uit verschillende culturen incompatibel zijn, en omdat één van de beide wel degelijk ethisch beter kan zijn (waar het gaat om een aspect, niet om het geheel).
Daar ben ik het niet mee eens. Ik blijf er echter wel bij dat cultuurvergelijkend onderzoek altijd premissen van een bepaalde cultuur in zich draagt, bij het selecteren van criteria waarover vergeleken wordt en de operationalisatie van het onderzoek. Er wordt echter gepoogd naar wetenschappelijke kennis, dus wordt in se geen waarde-oordeel aan de gevonden verschillen verbonden. Het is slechts de ethiek die dat kan. Vandaar ook de plaats van dit topic. Het gaat hier om de onderbouwing van een dergelijk waarde-oordeel.Het is echter wel zo dat het cultuurrelativisme onmogelijk spanningsvrij kan blijven in het zicht van zeer veel en zich ook onderling bevestigend cultuurvergelijkend onderzoek, en dat het zich daarmee eerder laat denken als een vorm van subjectieve voorkeur, dan dat het iets te maken heeft met de realiteit van culturen.
Is dat zo? Als we aannemen dat er inderdaad een universeel streven naar kwaliteit is, dan ontkent het cultuurrelativisme dit niet. Immers, ELKE cultuur zal dan een selectie maken van kwaliteitsvolle gebruiken.Verder is een groot manco bij het cultuurrelativisme natuurlijk de impliciete ontkenning van het alom in het menselijk bestaan aanwezige waarderen naar kwaliteit.
Hier heb ik een paar vragen bij. Ten eerste naar wat kwaliteit precies inhoudt. In de voorbeelden die je aanhaalt zijn het zeer verschillende zaken: de kwaliteiten die je zoekt in een partner zijn zeer subjectief. Er is nogal wat dat je niet zal willen zien aan slechte kwaliteiten in een partner. Verder gaat het meer om een overeenkomst op bepaalde gebieden, of die nu werkelijk als "kwaliteit" bestempeld kunnen worden of niet. De kwaliteiten die je zoekt in personeel zijn afhankelijk van de taakomschrijving. Daar treedt nogal wat bias bij op: discriminatie o.b.v. allochtone namen (wetenschappelijk onderzocht), schoonheid van vrouwen (onderzocht), etc. Als iemand een horloge of een auto koopt, is het dan echt alleen maar om "degelijkheid" te doen. Of is het een kwaliteit van dingen als ze anderen de ogen uitsteken? Zo bezien roept het begrip "kwaliteit" alleen maar meer vragen op. Wat mij ertoe doet besluiten dat we inderdaad een stevige onderbouwing nodig hebben als we een waarde-oordeel gaan uitspreken over culturen.Want of het nu gaat om de aanschaf van een horloge of auto of huis, of het verwerven van personeel of een partner, enzovoort, overal daarin wordt gekeken naar kwaliteit.
Dat klopt. Vandaar ook enkele paradoxale vragen in de openingspost van het originele topic.‘Cultuurrelativisme’ is trouwens alleen maar aan te treffen in een specifieke subcultuur van de Westerse cultuur.