Re: E
Geplaatst: do 26 jun 2008, 01:53
Creatieve armoede? De ontwikkelingen die nu gaande zijn, zijn toch niets vreemds? Talen evolueren nou eenmaal, het NL van nu is ook niet hetzelfde als het NL van 300 jaar geleden, of 600 jaar geleden. Ik zie ook niet hoe het creatieve armoedig is, ik zie bijna een heel nieuwe taal ontstaan onder sommige sub-culturen, dat lijkt me toch wel degelijk een creatieve ontwikkeling.Ik heb het niet zo op de 'noodzaak' Engels te leren anders dan gebruikelijk. Ik zie daar een knieval in richting mondialisering en de wens een wereldomspannend rijk met één taal te creëren. Ik vind het enorm jammer dat als gevolg van het welhaast obligate gebruik van het Engels voor alles en nog wat, het Nederlands steeds meer in de versukkeling raakt. Het feit dat commerciële zenders de taal voor een belangrijk deel doorspekken met Engels, is mij een gruwel. En helaas, hoe kan het anders, het volk gaat er helemaal in mee. De jeugd is immers zeer trendgevoelig. Als je niet tenminste een beetje (Amerikaans) Engels weet te wauwelen, zakt je populariteit zienderogen. Volwassenen willen op hun beurt niet achterblijven, want in zijn algemeenheid - zo is het toch (nee, echt niet) -, het gebruik van Engelse woorden en termen maakt de boodschap wat minder saai, belerend of zwaar. Tenminste, dat is kennelijk de communis opinio. Engels heeft helaas meerwaarde gekregen boven het Nederlands. Naamgeving voor evenementen, zowel cultureel als voor plat plezier - en zo kan ik nog wel even doorgaan, schijnt zonder het gebruik van het Engels niet echt meer mogelijk. Ik beschouw het als creatieve armoede.
Ik denk niet dat die paar uurtjes per dag vergeleken kunnen worden met de onderdompeling waarmee elk kind zijn moedertaal leert.Het was dan ook in reactie op het voorstel om al bij kleuters te beginnen met engels. Dat 15% van de lesuren hoe dan ook te weinig zijn kwam eveneens aanbod in het rapport van de onderzoekscommissie evenals dat onderdompeling de enige manier is om een taal goed te leren gebruiken.
Zo klinkt het alsof je een probleem wilt oplossen, maar is er wel een probleem? Is de algemene kennis, voor zover dat een relevenate term is, van het engels dan te slecht voor wat we daadwerkelijk nodig hebben? Waar is dat dan uit af te leiden?Alles bij elkaar genomen zou je haast tot de conclusie komen dat het tijd wordt voor een fundamentele (her) evalisatie van het onderwijs: De structuur, de doelstellingen, de methoden, etc. Taal onderwijs, vooral voor wat men vaak 2de taal noemt, moet beter en onderzoeken wijzen uit dat het beter kan, maar daarvoor moeten enkele heilige huisjes van het huidige onderwijs stelsel op de schop.