9 van 12

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: ma 06 mar 2006, 22:07
door Jekke
We weten allemaal dat het vliegtuig zich afzet tegen de lucht.


dit is een vaak voorkomend misverstand, het staat vast nog wel ergens op het forum uitgelegd: een vliegtuig zet zich niet af tegen de atmosfeer, wel tegen de lucht die uit uitstoot en dat is een wereld van verschil

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: ma 06 mar 2006, 22:08
door ZVdP
ZVdP schreef:We weten allemaal dat het vliegtuig zich afzet tegen de lucht.


dit is een vaak voorkomend misverstand, het staat vast nog wel ergens op het forum uitgelegd: een vliegtuig zet zich niet af tegen de atmosfeer, wel tegen de lucht die uit uitstoot en dat is een wereld van verschil


Ok, verkeerde woordkeuze vanwege mezelf,

maar ik bedoelde het goed, geloof me.

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: ma 06 mar 2006, 22:15
door Odyssius
Heb even gewiki'd en met volgende tekst gekomen (heb 'm niet volledig gelezen, want 'k ga gaan slapen - schoolganger):
Hoe vliegt een vliegtuig?

Een vliegtuig, in de klassieke zin, kan vliegen doordat het een voorwaartse snelheid heeft. De belangrijkste reden is te verklaren uit de wetten van Newton, actie geeft reactie. De luchtstroom wordt achter de vleugel neerwaarts gericht en de vleugels, met het vliegtuig samen, ondervinden een tegengestelde (opwaartse) kracht. Daarnaast stroomt de lucht door die snelheid snel over de vleugels heen. Door de aërodynamische vorm van de vleugels (de vleugel heeft meer welving aan de bovenkant dan aan de onderkant) is de snelheid van de luchtstroom over de bovenkant van de vleugel groter dan die over de onderkant. Hierdoor ontstaat aan de bovenkant van de vleugel een onderdruk (het principe van Bernoulli) die mede een kracht in opwaartse richting veroorzaakt, de zogenaamde lift of draagkracht. Deze lift compenseert het gewicht (als gevolg van de zwaartekracht) van het vliegtuig. Zolang het vliegtuig dus voldoende snelheid heeft, blijft het in de lucht. De kracht van de lift kan berekend worden met de volgende (empirische) formule:

   rm{}Lift = frac{rm{}Liftco ddot{e} ffici ddot{e} nt cdot vleugeloppervlakte cdot luchtsnelheid^2 cdot luchtdichtheid}{2}

De liftcoëfficiënt hangt af van zowel de eigenschappen van het vleugelprofiel, als de invalshoek. Uit deze formule kan men ook afleiden dat hoe groter de vleugeloppervlakte of de snelheid is, hoe groter ook de lift is. Het is daarom dat een vliegtuig voor het landen zijn welvingskleppen (flaps) uitsteekt waardoor het vleugeloppervlak groter wordt en met een lagere snelheid geland kan worden terwijl toch nog voldoende lift wordt ontwikkeld. De welvingskleppen genereren ook veel meer luchtweerstand. Daar ook de luchtdichtheid een rol speelt, heeft dit invloed op het opstijgen en landen op een hoogvlakte, en op de lengte van de landingsbaan.

Een andere manier om het vliegtuigvleugel-effect te begrijpen is dat de lucht achter de vleugel naar beneden wordt getrokken door het relatieve Bernouilli-vacuüm, het vliegtuig krijgt een opwaartse kracht door lucht achter zich naar beneden te verplaatsen (bij een helikopter, die rotorbladen heeft met een vleugelvorm, is dit gemakkelijk waarneembaar).

[bewerk]

Laminair en turbulent

De stroming langs een vleugel(-profiel) zal in eerste instantie laminair zijn. Dit betekent dat alle deeltjes in die stroming dezelfde kant uit bewegen. Deze vorm van stroming levert de kleinste weerstand op het profiel. Om met minimale weerstand te kunnen vliegen en dus grote afstanden af te kunnen leggen hebben zweefvliegtuigen een zogenaamd laminair profiel.

Echter laminaire stroming kan omslaan in een turbulente stroming, een stroming waarbij de deeltjes gemiddeld wel de zelfde kant op gaan maar eigenlijk in alle mogelijke richtingen bewegen. Bij turbulente stroming is de weerstand hoger dan bij laminaire stroming. Het al of niet hebben van een turbulente stroming rond een vleugel heeft niets te maken met wat in de volksmond turbulentie wordt genoemd, dit is namelijk het vliegen door instabiele lucht. Echter als er geen turbulentie is zal de stroming rond de vleugels van een gemiddeld passagiersvliegtuig nog steeds turbulent zijn.

[bewerk]

Loslating en overtrekken

Vooral bij relatief lage snelheden en hoge invalshoeken (de hoek tussen het profiel en de luchtstroom) kan een stroming op een zeker moment niet langer het profiel volgen. De stroming laat dan los wat resulteert in een gebied zonder stroming achter het profiel. We spreken in zo'n geval van een overtrokken vleugel. Een overtrokken vleugel geeft nauwelijks nog lift en veroorzaakt relatief grote weerstand. Een vliegtuig dat overtrokken raakt zal veel snelheid en hoogte verliezen. Met spreekt dan van een overtrokken vlucht of in het Engels stall. Overtrekt slechts een vleugel dan "valt" die vleugel als eerste omlaag weg en het vliegtuig raakt in een tolvlucht.

Belangrijk om te beseffen is dat een turbulente, maar niet losgelaten stroming minder snel loslaat als een laminaire stroming. Daarom zijn de meeste vliegtuigvleugels zogenaamde turbulente profielen of voorzien van verstoorders welke een turbulente stroming veroorzaken. Hierdoor wordt het moment waarop het vliegtuig overtrekt uitgesteld. Een andere voorziening is de kleinere invalshoek van het staartvlak waardoor deze niet als eerste overtrekt en het vliegtuig in een voorwaartse duik omlaag "duwt". In de duikvlucht kan snelheid worden opgepikt om een normale vlucht te kunnen voortzetten. Onder normale omstandigheden en bij voldoende hoogte hoeft het overtrekken geen probleem op te leveren. Bij een vliegtuig zonder dragende vleugels die voldoende lift leveren zoals bij de Starfighter ligt dat anders.

De overtreksnelheid is voor elk vliegtuig anders en wordt mede beïnvloed door de lading, de verdeling van de lading en de conditie van de vleugels (bijvoorbeeld ijsafzetting

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: ma 06 mar 2006, 22:18
door lukah
Veel mensen veranderen de stelling hier en daar een beetje.. de stelling blijft nog steeds:

Een vliegtuig bevindt zich op een landings-vertrekbaan die op een transportband lijkt.

Het vliegtuig beweegt zich in een bepaalde richting, terwijl de transportband zich in de tegenovergestelde richting beweegt.

De transportband heeft een ingenieus controle systeem dat exact de snelheid van het vliegtuig meet en dit systeem zorgt ervoor dat de transportband precies dezelfde snelheid aanhoudt van het vliegtuig, maar dan in tegenovergestelde richting.

Kan het vliegtuig opstijgen?

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: ma 06 mar 2006, 22:35
door Jan van de Velde
ZvdP schreef:
Nogmaals:l hoe kunnen wielen los draaien van het voorwerp?  

Dat is het enige wat ik even uitgelegd wil zien voordat je mij ivertuigd.
Zet een fiets op een loopband.

het wiel zit vast aan de fiets.

maar kan vrij draaien (of los draaien als je het zo wil zien)

hou de fiets vast

zet de band aan, voorwaartse snelheid 5 m/s bijvoorbeeld

het wiel beweegt in de zin dat het DRAAIT, met een loopvlaksnelheid van 5 m/s

de fiets staat stil

het wiel staat ook stil, in de zin dat zijn VOORWAARTSE snelheid 0 m/s bedraagt

loop nu langs de band met de fiets aan de hand, tegen de bandrichting in

gebruik een loopsnelheid van 2 m/s

het wiel beweegt in de zin dat het DRAAIT, met een loopvlaksnelheid van 5+2 = 7 m/s

de fiets gaat vooruit met een snelheid van 2/m/

het wiel gaat ook vooruit, in de zin dat zijn VOORWAARTSE snelheid 2 m/s bedraagt

voorwaartse snelheid en draaisnelheid van het gekogellagerde wiel blijken te kunnen veschillen van elkaar. :roll:

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: ma 06 mar 2006, 22:46
door ZVdP
Zet een fiets op een loopband.  

het wiel zit vast aan de fiets.  

maar kan vrij draaien (of los draaien als je het zo wil zien)  

hou de fiets vast  

zet de band aan, voorwaartse snelheid 5 m/s bijvoorbeeld  

het wiel beweegt in de zin dat het DRAAIT, met een loopvlaksnelheid van 5 m/s  

de fiets staat stil  

het wiel staat ook stil, in de zin dat zijn VOORWAARTSE snelheid 0 m/s bedraagt  
Voor mij heeft deze fiets een snelheid van -5m/s t.o het oppervlak.

Als ik de voorwaartse snelheid bedoelde tov iemand buiten het systeem, dan had ik het zelf ook nog gevonden.

Maar ik zal het eens zeggen:

Ik wil best toegeven dat ik fout zit.

Dat wist ik van het begin al.

Ik zal de eerste zijn om dat toe te geven.

Maar, ik wil natuurlijk eerst weten waarom ik dat doe, anders zou het dom zijn.

Dus morgen hoor je meer van mezelf. (met wsl mijn toegeving :roll: )

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: ma 06 mar 2006, 22:48
door Jan van de Velde
Voor mij heeft deze fiets een snelheid van -5m/s t.o het oppervlak.
Ja, t.o.v. het oppervlak van de band, en dus een snelheid 0 m/s t.o.v. de lucht in de sportschool.

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: di 07 mar 2006, 17:19
door Odyssius
Als ik de vraag nu goed begrijp, kom ik met volgend antwoord:

Het vliegtuig zal zoals normaal opstijgen.

De loopband zorgt enkel dat de wielen sneller draaien, maar aangezien de aandrijving van een vliegtuig onafhankelijk is van de wielen (denk aan een watervliegtuig), heeft het extra draaien van de wielen geen invloed op het vliegtuig.

Het vliegtuig gaat vooruit bewegen, en normaal opstijgen. De wielen staan los tov het vliegtuig. (als ik het toch goed snap)

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: di 07 mar 2006, 18:17
door ZVdP
Ik heb hem nog altijd niet helemaal, en mijn leerkracht fysica ook niet.

Ik moet wel toegeven dat hij niet zo veel tijd gehad heeft om er over na te denken.

Vraagje: wat gebeurt er met een fiets die je op een rollende loopband houdt, (zelf sta je natuurlijk naast de loopband), en je laat de fiets los ( stellende natuurlijk dat deze niet omvalt)?

Wat gaat hij doen: blijft hij ter plaatse of gaat hij achteruit?

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: di 07 mar 2006, 18:30
door Brinx
ZvdP, in die situatie zal de fiets achteruit versnellen doordat hij een rolweerstand ondervindt van de loopband. Bij een vliegtuig is de stuwkracht van de motoren echter vele malen groter dan de rolweerstand die optreedt bij de hoeksnelheden van de wielen die je in zo'n situatie (met loopband dus) verwacht, dus de rolweerstand speelt daar een erg kleine rol.

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: di 07 mar 2006, 18:36
door Jan van de Velde
Vraagje: wat gebeurt er met een fiets die je op een rollende loopband houdt, (zelf sta je natuurlijk naast de loopband), en je laat de fiets los ( stellende natuurlijk dat deze niet omvalt)?  

Wat gaat hij doen: blijft hij ter plaatse of gaat hij achteruit?
WIKI:
De eerste wet van Newton: Traagheidsbeginsel of inertie

Als de som van de krachten op een voorwerp nul is, dan is de versnelling nul. Een voorwerp beweegt dan met een constante snelheid in een rechte lijn, of het is in rust.

Een andere formulering van de eerste wet:

   Een voorwerp in beweging heeft de neiging in beweging te blijven.

   Een voorwerp in rust heeft de neiging in rust te blijven.
De fiets staat stil. Een voorwerp in rust heeft de neiging in rust te blijven

De wielen draaien. Een voorwerp in beweging heeft de neiging in beweging te blijven.

behalve de rolweerstand tussen loopband en loopvlak van de banden, en rolweerstand in de lagers werken er geen krachten op de fiets. Als we die even verwaarlozen: Als de som van de krachten op een voorwerp nul is, dan is de versnelling nul.

geen krachten, geen versnelling. Geen versnelling, d.w.z. dat de fiets op zijn plaats blijft en de wielen gewoon blijven draaien.

Eén addertje onder het gras, die rolweerstanden zorgen dus wel voor (overigens vrij kleine) krachten, waardoor de snelheid van de fiets t.o.v. de band afneemt, en je de fiets dus zachtjes achteruit zal zien gaan.

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: di 07 mar 2006, 18:41
door ZVdP
Nog 1 vraagje.

Heeft een auto dan niet meer energie nodig dan een vliegtuig om dezelfde snelheid aan te nemen?

(stellende dat de auto eenzelfde rendement, luchtweerstand,... heeft als het vliegtuig)

De aarde kunnen we zien als een rolband.

De auto wordt door de rolband tegengewerkt,

het vliegtuig niet.

Klopt dat?

Dan zou een auto die niet via de wielen wordt aangedreven sneller rijden dan een auto aangedreven via de banden, mits ze weer dezelfde weerstand,... hebben?

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: di 07 mar 2006, 19:21
door Jan van de Velde
De auto wordt door de rolband tegengewerkt,
Dat is een verkeerde voorstelling van zaken. De auto wordt niet tegengewerkt. Het enige probleem is, dat om vooruit te komen, die auto zich zal moeten afzetten tegen de loopband.

Dat zou je kunnen oplossen door van de auto bijvoorbeeld alleen de linkse wielen aandrijvend te maken, en de rechtse vrijdraaiend

Dan de auto met de linkse wielen náást de rolband te plaatsen, en met de rechtse óp de band.

De auto gaat nu gewoon rijden. Als je weer datzelfde "ingenieuze" systeem voor die rolband neemt wat de snelheid van de auto aanneemt maar in tegengestelde richting, dan gaat de auto vooruit, en de rechtse wielen zullen twee maal zo snel ronddraaien als de linkse.

En dat komt omdat de aandrijving nu onafhankelijk is geworden van de loopband.

Zet de auto met de linkse wielen op de band en de vrijdraaiende rechtse ernaast, dan gaat de auto vooruit t.o.v. de band, maar niet t.o.v. de grond ernaast. De linkse wielen draaien met dezelfde snelheid als de loopband, de rechtse wielen staan stil.
Heeft een auto dan niet meer energie nodig dan een vliegtuig om dezelfde snelheid aan te nemen?  

(stellende dat de auto eenzelfde rendement, luchtweerstand,... heeft als het vliegtuig)
Om eenzelfde massa eenzelfde versnelling te geven is eenzelfde kracht nodig.

Altijd, en overal.

En om het hopelijk niet te ingewikkeld te maken:

De auto op de ingenieuze rolband zou altijd stil blijven staan, alleen de wielen zouden draaien. Dat betekent dat de massa van de auto ruimtelijk gezien niet beweegt. Die massa hoeft dus ook niet op gang gebracht te worden, dat kost geen energie, ondanks dat de snelheidsmeter snel van 0 tot 100 oploopt. Alleen die wielen hoeven te gaan draaien, dat kost wél wat energie.

De auto die naast de baan staat moet wél zijn volle massa (van bijv. 1000 kg) van 0 tot 100 op gang sleuren, zal in de tussentijd óók luchtweerstand moeten overwinnen, en zal dus meer benzine nodig hebben voor dat optrekken van 0 tot 100.

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: di 07 mar 2006, 19:28
door ZVdP
Natuurlijk is het zo dat het zedelfde kracht kost om gelijke massa's te versnellen.

Maar Nog altijd niet op m'n vraag geantwoord.

Als het vliegtuig en de auto (met gelijke kenmerken) naast elkaar op de band staan, dan zal het vliegtuig tov de grond vooruit gaan, maar de auto niet.

Als we dit nu vanuit de ruimte bekijken: dan heeft een auto met wielaandrijving meer kracht nodig om dezelfde snelheid (voor een waarnemer op aarde) te halen tegen het vliegtuig met geen wielaandrijving.

Want de aarde gelijkt op de band die in tegengestelde richting draait.

Re: [Mechanica] Vliegtuig op loopband

Geplaatst: di 07 mar 2006, 19:33
door Jan van de Velde
Als het vliegtuig en de auto (met gelijke kenmerken) naast elkaar op de band staan, dan zal het vliegtuig tov de grond vooruit gaan, maar de auto niet.  

Als we dit nu vanuit de ruimte bekijken: dan heeft een auto met wielaandrijving meer kracht nodig om dezelfde snelheid (voor een waarnemer op aarde) te halen tegen het vliegtuig met geen wielaandrijving.  

Want de aarde gelijkt op de band die in tegengestelde richting draait.
Bedoel je nu met die band dat je de aarde als geheel als een band neemt? Dus dat de auto en het vliegtuig samen op de evenaar staan en dat je ernaar kijkt vanaf de maan of zo?