10 van 13

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 15:34
door ukster
F=930N
F=930N 829 keer bekeken
m3=85kg , g=9,81m/s2

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 16:05
door Michel Uphoff
@CoenCo: Michel, hoe plot jij die wrijving in een grafiek?
 
Selecteer terwijl je shift ingedrukt houdt het karretje én het liggende blok. Nu kan je bij met menu-item 'measure' kiezen uit o.a. 'contact force' en 'friction force'.
Dat soort instabiliteiten kwam ik ook tegen. Vaak is het een kwestie van de juiste parameters kiezen om ze te voorkomen. Hier mijn instellingen die ik gebruikte bij het maken van de grafieken:
 
Image1
Image1 829 keer bekeken
 
Bij 'assembly error' is de 1 niet zichtbaar, die staat net buiten zicht, een positie verderop. Klik ook 'inaccurate integration'  even aan, mogelijk krijg je meldingen.
De loopduur was bij mij aanmerkelijk..

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 16:10
door Professor Puntje
Ik ben benieuwd of je een waarschuwing krijgt wanneer je "inaccurate integration" aanvinkt.

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 16:11
door ukster
Rik had het zelfs in bericht #3 al over 931N

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 16:13
door Michel Uphoff
@Ukster:
 
Je krijgt dus met dat simulatieprogramma hetzelfde resultaat dat Rik en IP en ik al eerder meldden, bij (pakweg) 931 N en alleen daar ligt het blok stil op het karretje?

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 16:16
door ukster
Dat is juist.
horizontale spankracht
horizontale spankracht 830 keer bekeken
horizontale spankracht is dan 47,86N

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 16:22
door Professor Puntje
En de verticale spankracht waar het hangende blokje het mee moet doen is dan?

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 16:22
door Michel Uphoff
Nou ja zeg..
Dat vind ik wel een opmerkelijk resultaat hoor!
 
Het lijkt er dus toch op, dat wij hier collectief in twijfel/verwarring zijn en dat een aantal zeer steekhoudende argumenten t.a.v. wrijving in deze situatie dan toch niet lijken te kloppen?
Als dat zo is, dan schuilt er in dit ogenschijnlijk eenvoudige proefje een duiveltje.
 
En als dat ook klopt, dan ben ik opgelucht, want IP is al een decennium een betrouwbare hulp gebleken, en als die een fundamentele blooper zou maken, dan wordt het lastig het vertrouwen er in te bewaren. Tenzij... beide programma's op dezelfde leest-met-foutje geschoeid zijn natuurlijk..

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 16:26
door ukster
verticale spankracht
verticale spankracht 829 keer bekeken
 
verticale spankracht 0 N

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 16:27
door Professor Puntje
Het is dat ik niet handig ben, maar ik zou wel eens willen zien wat er in het echt gebeurt...

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 16:31
door ukster
Mijn speciale gedachtegang en oplossingsstrategie is hiermee gedeeltelijk in rook opgegaan! :(
 
zie ik op het handgeschreven document van Rik helemaal onderaan (in het rood) niet de spankracht staan uit de simulatie?
#118

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 16:37
door Michel Uphoff
ik zou wel eens willen zien wat er in het echt gebeurt...
 
Dacht ik ook aan. Maar het is met huis-tuin-en-keukenmiddelen best lastig na te bootsen.

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 16:49
door Professor Puntje
Er is gezien het equivalentieprincipe toch geen fundamenteel verschil tussen de situatie in berichtje #71 en het versnellende karretje?

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 17:01
door CoenCo
Er is gezien het equivalentieprincipe toch geen fundamenteel verschil tussen de situatie in berichtje #71 en het versnellende karretje?
Het verschil tbv de simulatie is dat in dit geval de ondergrond beweegt, en er dus 2 bewegende oppervlakken zijn. De vraag is hoe correct de software daar mee omgaat. Ik vermoed van niet. Heb een theorie om dit te controleren (zeer lang karretje in 2 slotted joints) maar nu geen laptop bij de hand. Mogelijk maandag pas weer

Re: karretje

Geplaatst: zo 09 sep 2018, 17:12
door Michel Uphoff
Op die gedachte kwam ik ook, en heb een simulatie gemaakt met wrijving en een versnellende ondergrond. Die gedroeg zich in IP als verwacht.

Ik denk meer aan de combinatie van die versnellingen en de katrol, die door zijn reactiekracht die versnellingen weer beïnvloedt als mogelijke oorzaak van problemen in IP. Maar dat het andere programma hetzelfde resultaat oplevert is wel heel opmerkelijk.