In hoofdstuk 2.2 uit deze doctoraatsthesis zijn de ideeën wat eenvoudiger en uitgebreider neergeschreven.
https://ir.canterbury.ac.nz/bitstream/h ... sequence=1
Ik snap intussen wel het idee van Reichenbach en die synchroniciteitstransformaties uit de papers. Veel stelt dat niet voor. Voor mij is dat niets anders dan het herlabelen van events in de Minkowski-ruimte. Niet heel boeiend. Uiteindelijk blijft de fysica daarmee wat ze is.
Dus wat ik al vermoedde: het op een andere manier opschrijven van iets waarbij nog steeds de aanname is dat de lichtsnelheid feitelijk in alle richtngen gelijk is. dat is dus niet waar hier de discussie over gaat. Hoe je iets opschrijft verandert natuurlijk niets aan het gedrag, maar kan wel een hoop verwarring stichten over het begrip.wnvl1 schreef: ↑di 05 apr 2022, 00:49 Ik snap intussen wel het idee van Reichenbach en die synchroniciteitstransformaties uit de papers. Veel stelt dat niet voor. Voor mij is dat niets anders dan het herlabelen van events in de Minkowski-ruimte. Niet heel boeiend. Uiteindelijk blijft de fysica daarmee wat ze is.
precies. Dat is dus een andere aanpak om tot dezelfde conclusie te komen dat de eenrichtings snelheid altijd c is en dat de huygens aanpak gewoon geldig is om dat aan te tonen.wnvl1 schreef: ↑di 05 apr 2022, 00:49 Wat je in jouw berekeningen aangeeft, correspondeert voor mij eerder met een imaginaire wereld waarin de twee-wegs lichtsnelheid tijdens de eerste helft van de reis tot de botsing met de spiegel c_1 zou zijn en na de botsing zou de twee-wegs lichtsnelheid c_2 zijn. In dat geval zou de reflectiehoek verschillen van de invalshoek als je de regels van de klassieke fysica zou volgen. In werkelijkheid zijn beide hoeken gelijk. Voor mij reden om aan te nemen dat de lichtsnelheid heen en weer dezelfde is
Dit blijft voor mij lastig te volgen, maar is de essentie dat het hier gaat om verschillende snelheden vanwege SRT met onderling tov elkaar bewegende referentieframes? uiteindelijk blijft de vraag: gaat het om rekentruukjes waarmee je c een andere waarde geeft maar feitelijk niets verandert?wnvl1 schreef: ↑ma 04 apr 2022, 23:12 In hoofdstuk 2.2 uit deze doctoraatsthesis zijn de ideeën wat eenvoudiger en uitgebreider neergeschreven.
Nee, dat geldt altijd. Ik heb een makkelijk geval gekozen om het algemene verband te vinden.
Ik was begonnen in dat artikel van Anderson (nog bedankt voor de link!) maar was nog niet bij de essentie gekomen.wnvl1 schreef: ↑di 05 apr 2022, 00:49 Ik snap intussen wel het idee van Reichenbach en die synchroniciteitstransformaties uit de papers. Veel stelt dat niet voor. Voor mij is dat niets anders dan het herlabelen van events in de Minkowski-ruimte. Niet heel boeiend. Uiteindelijk blijft de fysica daarmee wat ze is.
Ter info, voor degenen die Anderson willen lezen, maar minder vertrouwd zijn met de formules. De Inleiding van dit doctoraat geeft een goed idee van de kern van dit topic zonder dat je de wiskunde moet beheersen.wnvl1 schreef: ↑ma 04 apr 2022, 23:12 In hoofdstuk 2.2 uit deze doctoraatsthesis zijn de ideeën wat eenvoudiger en uitgebreider neergeschreven.
Wat wil je hier mee zeggen? Dat er geen verschil wordt waargenomen weten we hier allemaal al.Papabear schreef: ↑di 05 apr 2022, 11:47 Vergeet het maar. Er is geen enkel meetbaar verschil te zien, hoe je het ook bekijkt. Misschien in een gesloten universum zou je aan een kant van de Aarde de andere kant kunnen zien zoals die is op het moment dat je kijkt. Als de snelheid in een richting oneindig is.
Xilvo schreef: ↑di 05 apr 2022, 12:00Wat wil je hier mee zeggen? Dat er geen verschil wordt waargenomen weten we hier allemaal al.Papabear schreef: ↑di 05 apr 2022, 11:47 Vergeet het maar. Er is geen enkel meetbaar verschil te zien, hoe je het ook bekijkt. Misschien in een gesloten universum zou je aan een kant van de Aarde de andere kant kunnen zien zoals die is op het moment dat je kijkt. Als de snelheid in een richting oneindig is.
De rest van jouw verhaal is betekenisloos en voegt niets toe.
In je referentieframe heb je overal klokken staan. Die klokken moeten allemaal even snel blijven lopen. Waarmee je gaat spelen is dat je tov de Einstein conventie de klokken op bepaalde plekken wat voor of achteruit gaat zetten volgens een wiskundige regel. Als je dat doet, kan je perfect een goed fysica formalisme opbouwen. Gevolg gaat wel zijn dat de lichtsnelheid in tegengestelde richtingen verschillend gaat zijn. Je kan wiskundig transformaties uitwerken om van de ene synchronisatie naar de andere te gaan. Een andere synchronisatie heeft ook effect op grootheden als elektrisch en magnetisch veld. Anderson en anderen hebben daar transformaties voor uitgewerkt.HansH schreef: ↑di 05 apr 2022, 06:48 Dit blijft voor mij lastig te volgen, maar is de essentie dat het hier gaat om verschillende snelheden vanwege SRT met onderling tov elkaar bewegende referentieframes? uiteindelijk blijft de vraag: gaat het om rekentruukjes waarmee je c een andere waarde geeft maar feitelijk niets verandert?
dat kan ik niet volgen. Het feit dat je klokken voor of achteruit gaat zetten gaat toch niet de lichtsnelheid beinvloeden? lichtsnelheid is een eigenschap van de natuur en niet van de klokken die er staan. waarschijnlijk bedoel je wat anders?
ik heb nog even naar jouw analyse gekeken.Xilvo schreef: ↑di 05 apr 2022, 11:04
Nee, dat geldt altijd. Ik heb een makkelijk geval gekozen om het algemene verband te vinden.
Om het te controleren heb ik in Python een random walk gemaakt met stukjes met willekeurige lengte en richting. Na een aantal stappen was de laatste stap weer naar het vertrekpunt. Steeds komt daar een gemiddelde snelheid van c uit.