Re: Het verdwijnen van het kritisch denken
Geplaatst: vr 13 feb 2009, 12:32
Het grote voordeel van de natuurkundige wetenschap is dat zij oneindig kan en mag differentieren op de objecten die zij bestudeert. De natuurkunde onderkent bv rood licht, naast dat van geel, blauw en groen en kan ook zeer nauwkeurig aangeven wanneer dat licht overgaat in onzichtbare straling of schadelijk wordt voor de huid. In de ethiek geldt daarentegen veel meer de of/of situatie. Naast de vraag of dat goed is en niet slechts een ongezonde onverschilligheid tegenover het eigen handelen, blijkt ook dat ethisch denken vaak de keus is tussen licht en donker. Het klinkt makkelijker dan het in de praktijk is, vooral omdat we in veel ethische en praktische zaken niet weten wat het uiteindelijk effect is van ons handelen. De of/of situatie is dan meestal een keus tussen gezond verstand of een angstige houding tegenover alles dat wij niet begrijpen. Helaas zijn beide keuzes vruchtbaar, maar staan zij elkaar naar het leven en dulden elkaar slechts zelden en dan voor korte tijd. Wat is dan het goede?
Politieke eenheid denk ik. Keuzes maken. 17 jaar lang twijfelen is erg lang, terwijl de opties gelijkwaardig zijn. Je kiest ervoor iemand te verzorgen en gaat ervan uit dat zowel het slachtoffer als de verzorgers zalig zullen zijn. Of je gaat het gevecht aan, ziet in dat de last van de verzorging van de patient niet opweegt tegen de levenskansen van de patient. Je gaat ervanuit dat je het goede doet en mocht het tegenovergestelde het geval zijn, dan reken je op vergeving.
Verdeling is de pest voor macht. Natuurlijk kan een goed politiek systeem niet zonder ten einde misbruik te voorkomen, maar als een land in tweedracht uiteenvalt zonder dat de dialoog behouden blijft, zal zij een makkelijke prooi zijn voor buitenlandse invloeden. In het verleden waren dan oorlogen, tegenwoordig economie en religie, met natuurlijk het de kans op regressie. De handeling van Berlusconni is mi een roekeloze poging die eenheid te bewaren waar hij de controle als premier dreigde te verliezen.
Wat het hele geval complex maakt is dat de kerk inhoudelijk achter Berlusconi staat, maar nooit heeft gewild dat hij probeerde meer macht te verwerven, al is het omdat zij op de dag des oordeels liever zelf die macht hebben.
Nu, dat meten met twee maten is denk ik het probleem en ik wil illustreren aan de hand van het volgende nieuwsbericht:
Het is iets heel anders dan het recht op zelfdoding, maar het kritische denken lijkt hier met twee maten te meten.
Politieke eenheid denk ik. Keuzes maken. 17 jaar lang twijfelen is erg lang, terwijl de opties gelijkwaardig zijn. Je kiest ervoor iemand te verzorgen en gaat ervan uit dat zowel het slachtoffer als de verzorgers zalig zullen zijn. Of je gaat het gevecht aan, ziet in dat de last van de verzorging van de patient niet opweegt tegen de levenskansen van de patient. Je gaat ervanuit dat je het goede doet en mocht het tegenovergestelde het geval zijn, dan reken je op vergeving.
Verdeling is de pest voor macht. Natuurlijk kan een goed politiek systeem niet zonder ten einde misbruik te voorkomen, maar als een land in tweedracht uiteenvalt zonder dat de dialoog behouden blijft, zal zij een makkelijke prooi zijn voor buitenlandse invloeden. In het verleden waren dan oorlogen, tegenwoordig economie en religie, met natuurlijk het de kans op regressie. De handeling van Berlusconni is mi een roekeloze poging die eenheid te bewaren waar hij de controle als premier dreigde te verliezen.
Wat het hele geval complex maakt is dat de kerk inhoudelijk achter Berlusconi staat, maar nooit heeft gewild dat hij probeerde meer macht te verwerven, al is het omdat zij op de dag des oordeels liever zelf die macht hebben.
Nu, dat meten met twee maten is denk ik het probleem en ik wil illustreren aan de hand van het volgende nieuwsbericht:
Hoe kan het dat allerlei gewelddadige spelen en films te koop zijn, maar dat een dergelijk, in mijn ogen luguber en walgelijk spel wordt verboden. Is het minder erg in een denkbeeldig WOII scenario de oorlog uit te vechten of een film te kijken waarin mensen worden gemarteld?De Amerikaanse internetwinkel Amazon.com heeft een Japans verkrachtingsspel uit de digitale schappen gehaald. Het gaat om het computerspel Rapelay dat door derden via de internetwinkel werd aangeboden.
Het is iets heel anders dan het recht op zelfdoding, maar het kritische denken lijkt hier met twee maten te meten.