Misschien moet je de opening van deze thread er nog maar eens op nalezen. Ik stel nergens dat er een actie a-b is waar geen reactie b-a geldt. Bij een wagen a een touw b en een wagen c geldt gewoon steeds actie is reactie ; ab = ba en cb= bc. Dus in dat opzicht beweer ik nergens iets wat in strijd zou zijn met die derde hoofdwet.
Mij gaat het erom dat als AB = -CB dat als dan geldt dat er voor het touw (B) een resulterende krachtwerking is van 0 Newton. Gezien het touw ook versneld wordt en nu eenmaal een eigen massa heeft (van rust naar eenparige beweging) kan dat niet ; a=F/m wordt dan 0.
Dat is zo klaar als een klontje en geredeneerd volgens Newton en dan is de vraag hoe je dat verder moet zien bijv in relatie tot de rek van het touw, energie opname door het touw (als het rekt is er energie in opgeslagen,met een katapult kun je op die manier een steentje wegschieten) etc.
Als je een massaloze veer of touw veronderstelt is dat hetzelfde als geen veer of touw. Bijv bij een botsing. Dan is er geen B (geen touw ) en geldt kracht (en weg van die kracht)) wagen A op wagen C is quantitatief hetzelfde als andersom ofwel AC = -CA.
Dus als ik dat zou gaan uitrekenen zou ik daar op terecht komen maar het zegt dan helemaal niets over de voorgestelde situatie dus zou het onzinnig zijn in verband van deze thread om op die vraag in te gaan. Dus is het - met permissie - een zinloze vraag.
ghrasp schreef (op 12 March 2009, 12:37):
Als je hier actie is reactie direkt aanneemt zie ik in ieder geval niet hoe het touw in beweging zou moeten komen.
Voor de duidelijkheid hier doel ik dus niet op actie op touw door wagen a is niet gelijk reactie touw op die zelfde wagen (ab niet gelijk ba) maar actie van de aandrijvende auto en de (reactie) kracht die de aangedreven auto op het zelfde touw uitoefend in tegenovergestelde richting. Dus eventueel kun je zeggen dat ik dan het begrip reactiekracht niet had moet gebruiken maar ik was niet in de veronderstelling dat dat verwarring zou geven.