Wederom luidt dan de vraag, wat zijn nou eigenlijk de eigenschappen van God? En als er in de bijbel staat dat God almachtig is, dan ga ik er vanuit dat er echt absoluut almachtig bedoeld wordt en niet iets als heel machtig.
Maar zoals ik al aangaf, absoluut almachtig is irrationeel en leid tot contradictie. Slechts relatieve almacht, dat op elke praktische manier niet te onderscheiden zou zijn, heeft deze contradictie niet.
Wie ben jij om te bepalen dat andere christenen een dwaalleer aanhangen?
De bijbel zal het bepalen.
De eigenschappen almachtig, al-goed en alwetend zijn algemeen geaccepteerd hoor. Mijn repliek luidt dan ook tegen de algemene geloofszaken in het christendom, niet die van 0,3% van de christenen die wat anders denkt dan de overige christenen.
Waarom zou de meerderheid het bij het rechte eind hebben? Was het niet Jezus zelf die er over sprak dat hij de schapen van de bokken zou scheiden waarbij de bokken vervolgens zeer verbaast reageren dat Jezus ze verwerpt? Want ze hadden volgens hun zelf grote werken in zijn naam verricht! Toch verwierp Jezus hun. Er werd gewaarschuwd voor het "afval" dat zou komen. Er was een brede weg naar de vernietiging, en een smalle weg naar het leven. Jezus noemde zichzelf "De Weg, De Waarheid en Het Leven". Tijdens de eerste eeuw, toen de apostelen nog leefden werd de leer van Christus "De Weg" genoemd. Later kwam het afval die dwaalleringen introduceerde, toen werd het belangrijk om "De Waarheid" omtrent God en Christus te onderscheiden van de dwaalleer van Het Afval. In de toekomst, als deze wereld hersteld is en het afval verwijderd is zal Jezus "Het Leven" vertegenwoordigen door ons te leren om het werkelijke leven, zoals het bedoeld was, te leven hersteld gelijkwaardig aan hoe Adam gemaakt was.
Ah, we zijn het er over eens dat dit een definitie-kwestie is. De definiering van Gods eigenschappen staat in de bijbel. Die interpreteer ik letterlijk en jij niet. Tja, daar kunnen we wel een nieuw topic over starten, dat gaat veel te diep voor nu.
Letterlijk is hier niet echt van toepassing. Als er zou staan dat God absoluut almachtig was zou jij gelijk hebben, maar er staat slechts almacht, en deze almacht wordt elke keer in verband gebracht met zijn voornemens.
Merk overigens op dat het onderscheid geen enkele praktisch verschil uit maakt, slechts in theoretische gevallen leid een absolute interpretatie tot contradictie, een interpretatie relatief tot zijn voornemen heeft dit gebrek niet. Maar in de praktijk is het onderscheid onmogelijk waarneembaar.
De consequenties van keuzes gaan over zaken in dit leven. Eet je van een giftige boom, dan ga je dood. Echter, een eeuwige straf dmv een hel is niet een directe consequentie. Dat is niet iets waar God niet voor zorgt alsof hij op een afstand staat te kijken. De straf na ons leven is niet een toelaten van de consequenties, maar een actief verbinden van consequenties door God.
True. Maar dat is dus ook waarom ik er van overtuigt ben dat een dergelijke hel niet bestaat (zie
Met mogen kiezen bedoel ik, dat alleen de keuze voor het goede wordt beloond en de keuze voor het kwade wordt bestraft, bijvoorbeeld op de laatste dag. De diversiteit geldt meestal niet/nooit. Als je de keuze hebt om of wel of niet te stelen, is de eerste strafbaar en mag dus niet en de tweede niet strafbaar en mag dus wel.
Er is altijd een beste keuze, die keuze moet je doen. Er is ook altijd een slechtste keuze, die keuze mag je niet doen anders wordt je gestraft. Diversiteit van de natuur heeft daar niets mee te maken.
Graag even herzien dit na de nieuwe uitleg van de veronderstelling.
Gegeven dat ik jouw definitie van straf (de hel) niet accepteer als realistisch kan ik niet veel herzien. Nogmaals, God straft niet, hij laat slechts toe dat mensen de consequenties van hun eigen keuzes (en de keuzes van anderen) ervaren. God accepteert de realiteit zoals deze is.
Dat staat inderdaad in de bijbel, als je dit nu wel letterlijk verstaat tenminste. Toch lijken deze emoties weer niet bij een almachtige God te passen, maar meer op instincten die mensen oa tot zonden toezet. ...
Emoties zijn niet slecht. Een volmaakt mens zal emoties hebben zoals Jezus meerdere malen liet zien: Hij was woedend toen hij de geldwisselaars de tempel uit joeg, hij huilde toen hij het verdriet van de zus van Lazarus zag, hij was bewogen tot medeleven, mededogen als hij zieken zag. Hij was verheugt over zijn successen. Juist zijn liefde voor de mensheid en zijn passie voor Gods heiliging waren de motivatie waardoor hij door kon gaan. Emoties zijn beslist niet evil: ze zijn juist een essentieel onderdeel van de realiteit.
Perfectie wil niet zeggen dat we onze emoties leren te onderdrukken, het wil juist zeggen dat we ons realiseren welke waarde ze hebben en in plaats van ze te onderdrukken of te ontkennen ze juiste in goede banen te leiden.
Je beschrijft het proces, niet het waarom. God stelt een regel in en vervolgens lijdt hij er zelf onder omdat de mens het niet aankan, dat bedoel ik met onlogisch.
Wat voor voorbeeld zou God geven als hij zich niet aan zijn eigen maatstaf voor rechtvaardigheid zou houden? Bovendien, gegeven zijn almacht had hij de mogelijkheid om het op te lossen op een manier die zowel zijn rechtvaardigheid in stand hield maar ook het probleem zou oplossen... terwijl het slechts een kort moment van pijn zou vereisten. Het opzij zetten van zijn rechtvaardige normen zou echter blijvende schade opleven.
Het goede te doen heeft geen negatieve consequenties. Het slechte heeft wellicht tijdelijk individueel voordeel maar ook nadelen voor ons zelf en/of anderen. God koos er voor het goede te doen: De mensheid iemand te geven die als plaatsvervanger voor Adam kon op treden. Alles wat Jezus vervolgens overkwam waren de negatieve gevolgen van de keuzes van mensen, niet het gevolg van iets dat God had gedaan. De pijn was het gevolg van het slechte handelen van mensen.
Wederom: je hebt het over de consequenties in dit leven, niet over de straf die God op de laatste dag zal uitspreken vanwege je zonden.
De consequentie van zonde is de dood, het niet bestaan, geen deel meer uitmaken van de realiteit.
The soul who sins will die.
Whatever your hand finds to do, do it with all your might; for there is no activity or planning or knowledge or wisdom in Sheol where you are going.
Je kunt dit zien als "straf" maar het is niet God die dit veroorzaakt heeft, hij laat het slechts toe. Indien er legitieme redenen voor zijn kan God echter ingrijpen en bepaalde consequenties een tijd lang afhouden of zelfs voorkomen.
Weet je het zeker? Wat neem je nou eigenlijk als uitgangspunt, geloof of ratio? Het kan niet beide zijn, omdat ze fundamenteel anders zijn. Een rationalist gaat uit van de logica en zal dus alles wat er mee in strijd is over boord gooien. Waarin verschilt dit met jouw definitie van een rationalist?
Ik ga uit van beide. Een atheïst schreef eens:
Faith and reason are the shoes on your feet! You can travel further with both than you can with just one. Ik ben een rationalist maar daardoor erken ik ook de realiteit dat ratio alleen niet voldoende is. Want hoewel ratio heel goed kan vertellen WHAT IS, is het behoorlijk slecht in staat om te bepalen wat MIGHT BE. Logica geeft je opties maar geen doel, het kan slechts de beste route plannen nadat een doel is vast gesteld. Merk ook op dat ik het woord "geloof" probeer te vermijden en meestal inplaats daarvan spreek over "ik denk" of "het is mij overtuiging". Mijn "faith" (overtuiging) gaat hand-in-hand met overtuigende logische argumenten en empirische bewijzen. Het is de vereniging van (figuurlijk) hart en geest. Of moderner de vereniging van de rechter- en linker-hersenhelften die elkaar aanvullen en ondersteunen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs