oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.502
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Dat cilindr.deel dat ik links-grijs- zie is wrs.het contragew.en hoeveel weegt dat en wat is het gewicht van de rest?

De kraan kan wrs. volledig ronddraaien en er zal wel een max. aan belasting zijn,mogelijk afh. van de afstand (reikwijdte).

Een max.momentopgaaf zou ook een mogelijkheid kunnen zijn,je zou dus in elke pootrichting een max.lastmoment kunnen bepalen
Erwin87
Artikelen: 0
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 12:41

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

oktagon schreef:Dat cilindr.deel dat ik links-grijs- zie is wrs.het contragew.en hoeveel weegt dat en wat is het gewicht van de rest?

De kraan kan wrs. volledig ronddraaien en er zal wel een max. aan belasting zijn,mogelijk afh. van de afstand (reikwijdte).

Een max.momentopgaaf zou ook een mogelijkheid kunnen zijn,je zou dus in elke pootrichting een max.lastmoment kunnen bepalen
dat klopt over het contragewicht...dit is 1200kg en zit op -+ 1000mm van het hart.

maar het bovenstel heb ik goed voor elkaar....daar komt gwoon een koppel op het draaipunt. en het draaipunt zit precies in het zwaartepunt van het onderstel.

kraan kan idd 400+gaden ronddraaien.
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.502
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Je geeft nog steeds niet op wat de max. hijslijst is en mogelijk variabel afh.gebruikte reikwijdte.

Als die kraan rijdt,is hij wrs. in evenwicht door de opgevouwen hijsarm en het moment van 1200 kgm door de hijsarm.

Aangezien je blijkbaar geen fabrieksgegevens hebt -of heb je het geval gevonden-moet je de druklasten op de poten zelf uitdokteren en zou ik uitgaan van 2 pootlasten in de asrichting van de hijsarm en de twee zijpoten niet in de berekening opnemen,omdat naar mijn mening die twee dan de minste belasting hebben.

De poot onder de last krijgt volgens mij de zwaarste belasting en die aan de achterkant de minste belasting.

Bij draaien van de hijslast zal de belasting naar de zijpoten toenemen als de hijsarm daarboven zit en de volle last krijgt en de eerdere zwaar belaste poot nu zijpoot met weinig last is.

Globaal zou ik kunnen zeggen,dat wanneer er een last van 1000 kg recht boven de poot is,de druk op de grondplaat ook 1000 kg is en zodra de hijsarm de dubbele lengte uit steekt de pootlast 2000 kg is en moet de oppervlakte van de voetplaat dus zodanig van afmeting zijn,dattie niet in de grond verdwijnt,want dan zijn de rapen gaar!

Bij slechte grond zou je gewoon een paar losse stalen platen onder de poten kunnen zetten met een afmeting afhankelijk van de drukvastheid van de grond en die kan varieren van 0,1 kg/cm2 naar hogere waarden!
Erwin87
Artikelen: 0
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 12:41

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

oktagon schreef:Je geeft nog steeds niet op wat de max. hijslijst is en mogelijk variabel afh.gebruikte reikwijdte.

Als die kraan rijdt,is hij wrs. in evenwicht door de opgevouwen hijsarm en het moment van 1200 kgm door de hijsarm.

Aangezien je blijkbaar geen fabrieksgegevens hebt -of heb je het geval gevonden-moet je de druklasten op de poten zelf uitdokteren en zou ik uitgaan van 2 pootlasten in de asrichting van de hijsarm en de twee zijpoten niet in de berekening opnemen,omdat naar mijn mening die twee dan de minste belasting hebben.

De poot onder de last krijgt volgens mij de zwaarste belasting en die aan de achterkant de minste belasting.

Bij draaien van de hijslast zal de belasting naar de zijpoten toenemen als de hijsarm daarboven zit en de volle last krijgt en de eerdere zwaar belaste poot nu zijpoot met weinig last is.

Globaal zou ik kunnen zeggen,dat wanneer er een last van 1000 kg recht boven de poot is,de druk op de grondplaat ook 1000 kg is en zodra de hijsarm de dubbele lengte uit steekt de pootlast 2000 kg is en moet de oppervlakte van de voetplaat dus zodanig van afmeting zijn,dattie niet in de grond verdwijnt,want dan zijn de rapen gaar!

Bij slechte grond zou je gewoon een paar losse stalen platen onder de poten kunnen zetten met een afmeting afhankelijk van de drukvastheid van de grond en die kan varieren van 0,1 kg/cm2 naar hogere waarden!
fabrieksgegevens heb ik wel..maar die zijn niet nodig. je hebt het over de last etc..maar ik wil alleen het eigengewicht van het ''onderstel'' doorrekenen op de poten. het ''kraangedeelte'' lukt wel.

en je kunt wel voor 2 poten rekenen, maar dat is niet ''reeel'' toch? omdat door het eigengewicht er altijd wat druk op de overige poten blijft staan. alleen als de beveiliging uit staat kun je omvallen met de kraan.

daarom had ik in het begin een schets gemaakt..met het aantal kg en daarbij de pootlengtes en hoeken. de last en het gehele bovendeel nemen we niet mee.
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Het gaat dus eigenlijk om dit plaatje:

Afbeelding

Waarbij het zwaartepunt wordt gerekend in de oorsprong van het xy-assenstelsel te liggen. Zaken als de plaats en richting van de last worden niet meegerekend. Heb ik het zo goed?
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.502
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Het kraangedeelte rust toch op de rupsen,die mogelijk op staalplaten of bielzen wordt gereden en dus niet op de vier uitgeschoven poten,tenzij je de installatie wat wilt optillen om te verdraaien,wat ik met een kraan ook wel eens het zien doen bij het opladen op transportwagens.

Zoals je al opmerkte zijn er altijd poten ( 2 tot 4) die geheel of gedeeltelijk tot kantelbeveiliging dienen.

Dus je moet elke poot de plaat geven van de zwaarst berekende!
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Heb ik het zo goed?


Nu ik het plaatje nog eens goed heb bekeken, zie ik dat - wanneer we de last niet meerekenen - steunpunt P3 normaal gesproken geen gewicht heeft te dragen. Het zwaartepunt van de kraan ligt immers aan de overkant van de lijn door P1 en P2. Wanneer we poot P3 pas als laatste laten zakken tot die net de grond raakt, moet het geval nu wel uit te rekenen zijn. Of zie ik dat verkeerd?
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.502
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Geringe reacties bij de poten treden pas op als de hijsarm uit zijn transportstand wordt gedrukt,poten zijn uitgedraaid en gaan pas echt reacties vertonen bij het inschakelen van de hijslast.

Voor die tijd staat alles op de rupsbanden (rupsen).

In de meeste situaties zullen alle poten functionneren zowel als stabiliteitspoten als draagpoten met reacties lopende van de hijslast bij de last boven een steunpunt als een hogere bij een verlenging van de hijsarm.

Wij respondenten zitten dat nu wel uit te kluiven,maar wat zegt de fabrikant daarover,dat intrigeert me zo langzamerhand wel!
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

oktagon schreef:Geringe reacties bij de poten treden pas op als de hijsarm uit zijn transportstand wordt gedrukt,poten zijn uitgedraaid en gaan pas echt reacties vertonen bij het inschakelen van de hijslast.

Voor die tijd staat alles op de rupsbanden (rupsen).
Juist! Als de rupsbanden ook mee doen, wordt het een heel ander vraagstuk. Ik was er vanuit gegaan dat de kraan alleen op de poten rust. Maar goed, Erwin87 is de vragensteller. Laat hem maar bepalen op welk vraagstuk hij antwoord wil.
Erwin87
Artikelen: 0
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 12:41

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Bartjes schreef:Het gaat dus eigenlijk om dit plaatje:

Afbeelding

Waarbij het zwaartepunt wordt gerekend in de oorsprong van het xy-assenstelsel te liggen. Zaken als de plaats en richting van de last worden niet meegerekend. Heb ik het zo goed?
klopt het gaat om dat plaatje, het zwaartepunt kan ik uitrekenen en dat is geen probleem.

de kraan rust niet op zijn ''tracks'' (rupsbanden) dit wordt allemaal opgetild door de stempelpoten..dit zijn hydraulisch cilinders die de kraan totaal losmaken van de grond. (en zichzelf waterpas stelt)
Bartjes
Artikelen: 0

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Nu ik het plaatje nog eens goed heb bekeken, zie ik dat - wanneer we de last niet meerekenen - steunpunt P3 normaal gesproken geen gewicht heeft te dragen. Het zwaartepunt van de kraan ligt immers aan de overkant van de lijn door P1 en P2. Wanneer we poot P3 pas als laatste laten zakken tot die net de grond raakt, moet het geval nu wel uit te rekenen zijn. Of zie ik dat verkeerd?


Is dit dan de oplossing?
PietvanVroonhoven
Artikelen: 0
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:04

Re: Pootverdeling met 3 a 4 onbekenden

Het gewicht bevindt zich nu in het zwaartepunt van de poten. Dit is zonder de last. Dan kun je redeneren dat twee poten op een lijn de totale last dragen en de poten in de andere richting er voor de stabiliteit zijn.

Wat volgens mij belangrijk is, het moment van kantelen. Dat bereik je in het plaatje als het zwaartepunt van eigen gewicht en last samen precies op de lijn tussen P2 en P4 ligt.

De oplossing is te vinden door de steunpunten te verbinden. Je krijgt dan een ruitvormige figuur. Ligt het totale zwaartepunt binnen de figuur dan kantelt de kraan niet, met het totaalzwaartepunt precies op de verbindingslijn gaat de kraan kantelen.

Het kleinste kantelmoment en daarmee de ongunstigste combinatie van last en arm is te vinden in de richting waarin de afstand tussen zwaartepunt kraan en verbindingslijn het kortst is.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”