2 van 2
Re: Doorbuiging unp80 profiel
Geplaatst: vr 19 mar 2010, 09:19
door Normaal
hoe moet ik dat dan doen met die cm^4??
en wat bedoel je met 10cm hoog profiel?
het moet zo licht en klein mogelijk zijn vandaar unp 80
klopt het wel dat ik die 2 formules moet gebruiken??
en mijn unp moet niet meer 1100 mm zijn maar 1000mm. vandaar die 100cm!
Groeten
Re: Doorbuiging unp80 profiel
Geplaatst: vr 19 mar 2010, 09:30
door Normaal
kan er misschien iemand mij gewoon even helpen en zeggen hoe het moet op een makkelijke manier?
Re: Doorbuiging unp80 profiel
Geplaatst: vr 19 mar 2010, 09:41
door Normaal
foutje
Re: Doorbuiging unp80 profiel
Geplaatst: vr 19 mar 2010, 11:39
door Normaal
d= (WL^3) / (48EI)
d= doorbuiging in mm
W= kracht in N
L= lengte koker in mm
I= massatraagheidmoment in mm^4
E= Elasticiteitsmodus in N/mm^2
d= (20000*1000^3) / (48 * 2100000 * 1060000)
d= 2 mm
zo klopt het toch?
Re: Doorbuiging unp80 profiel
Geplaatst: vr 19 mar 2010, 15:54
door covrtray
en mijn unp moet niet meer 1100 mm zijn maar 1000mm. vandaar die 100cm!
Je spreekt in je eerste bericht echter wel van een lengte van 110 cm. Vandaar dus die verwarring!
Bon, en dan nu een simpel invuloefeningetje.
- W = 20 000 N
- L = 1 000 mm
- E = 210 000 N/mm² (ik vermoed dat je een typfoutje gemaakt hebt)
- I = 1 060 000 mm^4
Resultaat: een maximale doorbuiging van 1,87 mm.
Tot slot controleren we ook eens de maximale spanningen. Als veiligheidscoëfficiënt neem ik nu maar 1,425 (het gemiddelde van 1,35 en 1,5 - resp. de veiligheidscoëfficiënten voor een vaste en een mobiele last). Dan komen we met de gekende formules een maximale spanning van meer dan 250 N/mm². Als je profiel uit S235 staal bestaat, dan valt gans je boeltje in duigen.
Daarom ook stelde oktagon reeds voor een UPN 100 profiel te gebruiken. Je maximale spanningen bedragen in dat geval dan ongeveer 170N/mm² (opnieuw met een veiligheidscoëfficiënt van 1,425).
Dus, om het kort eventjes uit te leggen op een makkelijke manier (al vind ik dat oktagon een meer dan verdienstelijke poging gewaagd heeft): als je hier niets van af kent, blijf er dan vanaf en vraag raad aan de dichtsbijzijnde ingenieur.
Re: Doorbuiging unp80 profiel
Geplaatst: vr 19 mar 2010, 16:44
door jhnbk
Hierkan je de doorbuiging voor standaardgevallen uitrekenen.
Re: Doorbuiging unp80 profiel
Geplaatst: vr 19 mar 2010, 18:34
door oktagon
@Covtray: Bedankt voor je aai,ik was er vreselijk druk mee!
Re: Doorbuiging unp80 profiel
Geplaatst: ma 22 mar 2010, 08:53
door Normaal
oke.
sorry dat ik zo reageerde. Maar ik heb nog 1 vraag, (maar weet niet of ik nog wel geholpen word :eusa_whistle: )
Met welke formule bereken je de spanning dan die er optreedt?.
Re: Doorbuiging unp80 profiel
Geplaatst: ma 22 mar 2010, 11:32
door covrtray
Normaalspanningen worden als volgt berekend.
\(\sigma = \frac{M e}{I}\)
Hierbij stelt M het moment voor in N/mm², e de afstand tussen de zwaartelijn en de beschouwde vezel in mm en I het traagheidsmoment van de dwarsdoorsnede in mm^4. Aldus bekomt men de normaalspanningen in N/mm².
Re: Doorbuiging unp80 profiel
Geplaatst: di 30 mar 2010, 09:12
door Shivan
goedendag allemaal,
Ik heb met veel interesse de voorgaande post gelezen en ben van mening dat het mijn propleen oom kan helpen. echter gebruik ik de UNP ( unp-300 ) profiel liggend op de lange ( de 300 mm zijde dus ). Voor de goede orde ik doe dit omdat ik de UNP profiel gebruik als baan voor een tankroller ( Panzerrol of Wälzwagen )
In welk opzicht maarkt dit uit voor de berekeningen van doorbuiging ?
Bij voorbaad dank.
Re: Doorbuiging unp80 profiel
Geplaatst: di 30 mar 2010, 13:33
door covrtray
Shivan schreef:goedendag allemaal,
Ik heb met veel interesse de voorgaande post gelezen en ben van mening dat het mijn propleen oom kan helpen. echter gebruik ik de UNP ( unp-300 ) profiel liggend op de lange ( de 300 mm zijde dus ). Voor de goede orde ik doe dit omdat ik de UNP profiel gebruik als baan voor een tankroller ( Panzerrol of Wälzwagen )
In welk opzicht maarkt dit uit voor de berekeningen van doorbuiging ?
Bij voorbaad dank.
Enkele kleine wijzigingen:
- Het traagheidsmoment bedraagt in jouw geval slechts 495 cm^4
- Ik veronderstel dat je puntlast op verschillende plaatsen zal aangrijpen. Afhankelijk van de positie van je puntlast zal je een andere maximale doorbuiging krijgen. Je puntlast in het midden zal alvast een goede indicatie geven.
- Hoe zit het met de snelheid van je tankroller? Trillingen kunnen mogelijks je constructie aantasten.
Re: Doorbuiging unp80 profiel
Geplaatst: di 30 mar 2010, 14:30
door oktagon
En ondersteuningen?
Re: Doorbuiging unp80 profiel
Geplaatst: di 30 mar 2010, 14:33
door Shivan
covrtray schreef:Enkele kleine wijzigingen:
- Het traagheidsmoment bedraagt in jouw geval slechts 495 cm^4
- Ik veronderstel dat je puntlast op verschillende plaatsen zal aangrijpen. Afhankelijk van de positie van je puntlast zal je een andere maximale doorbuiging krijgen. Je puntlast in het midden zal alvast een goede indicatie geven.
- Hoe zit het met de snelheid van je tankroller? Trillingen kunnen mogelijks je constructie aantasten.
het merendeel van de baan zal ondersteunt zijn, wil kijken in hoeverre de overbruggingen ( grootste daarvan is 1766 mm ) nog moet worden ondersteunt. zal waarschijnlijk wel moeten want anders wordt dat profiel koud gewalst. maar ik ga even lekker rekenen en kijken of ik er uit kan komen.
verder met trillingen, das weer een volgende stap eerst dit maar even statisch voor elkaar hebben.
Re: Doorbuiging unp80 profiel
Geplaatst: di 30 mar 2010, 15:09
door jhnbk
- Ik veronderstel dat je puntlast op verschillende plaatsen zal aangrijpen. Afhankelijk van de positie van je puntlast zal je een andere maximale doorbuiging krijgen. Je puntlast in het midden zal alvast een goede indicatie geven.
Wat de invloed voor uit buigmoment betreft wel ja. Dwarskracht is een ander geval!