MelkboerLuc
Artikelen: 0

Re: minivergister

ik probeer chronologisch te antwoorden op je vragen

-toevoegen van mest en warmte: neen, alleen toevoegen van mest, ongeveer 7 kuub per dag in een vergister van ongeveer 200 kuub. De warmte om deze massa op t° te houden komt van de afkoeling van de motor d m v warmtewisselaar. Geen toevoeging van bacteriën of andere, maar we zijn wel begonnen met digestaat aan te voeren 80 kuub van een andere boer, maar verder houdt het systeem zichzelf in stand (hopelijk)

-dus er zijn geen toevoegingen van warmte of andere stoffen, dus ook geen kosten. Het enige wat kost is het verbruik van de circulatiepomp doorheen de warmtewisselaar dit beslaat 1/5de tot 1/6de van het geleverde electrische vermogen

-het probleem van het verwarmen van die melk is dat de warmtewisselaar die dit realiseerd ook een groot warmtevermogen vraagt, momenteel op mazout met vermogen van 210 kW, en dat vermogen hebben we ook nodig omdat wij dat t° bereik (willen) halen met een capaciteit van 5000 liter per uur. Tusdsenin word tde melk ook nog verwarmd tot 70° voor het doden van ziektekiemen, maar dat geeft weinig vermogenvraag omdat het een warmtewisselaar is die werkt met regeneratie d w z de de warme melk na de warm-fase de koude melk afkoelt

-er wordt geen Stirling motor meer gebruikt, dit gaf toch nogal problemen, en er was een te klein aanbod aan wisselstukken (lees te duur door geen concurrentie), nu draait een driecilinder K****a motor die gekend is uit de koelinstallaties van vrachtwagens. Constant vermogen leveren, weinig lawaai zeer efficient. Omgebouwd van benzine naar gasmotor met specifieke carburator

- er wordt nog geen teveel aan gas geproduceerd en dat zal ook niet de bedoeling zijn (dus ik dacht vroeger om misschien te gebruiken voor stoken van verwarmingsketel maar dat idee is geen optie meer, enkel nog produktie van electriciteit). Installatie wordt regelmatig bijgesteld, het max afgesteld vermogen is 9.7 kW (in Belgie nodig om in aanmerking te komen voor installatie met terugdraaiende teller), wij verminderen de invoer van de mest zodat de gasproductie op zijn beste rendement draait

-nog vragen? ;)
Fred F.
Pluimdrager

Door de veel uitgebreidere uitleg in dat andere topic over wat die 210 kW boilers nou eigenlijk voor dienen begrijp ik de situatie nu veel beter.
...doordat ik kaas maak hebben wij ook als restproduct de kaaswei, altijd al een vervelend goedje geweest. Die zouden we ook kunnen mengen met de drijfmest van de koeien, want daar blijkt ook een hoge calorische waarde aan te zitten. Simpel gedacht: in melkwei zit melksuiker, dat is C6H12O6, en daar wil ik methaan van maken, dat is CH4, dus 6 keer koolstof tegenover 1 keer koolstof, we verwachten daar veel van.
Hier maak je een denkfout; C6H12O6 levert geen 6 maar theoretisch maximaal 3 CH4 (en daarnaast 3 CO2), maar in werkelijkheid minder.

Je moet het zo zien: een koolhydraat zoals C6H12O6 kun je schrijven als: C6(H2O)6 oftewel: een hydraat van koolstof, vandaar de naam koolhydraat. Het is dus voor het grootste deel "nutteloze water ballast", en bijgevolg valt de energieinhoud per ton droge stof tegen, en dus ook de energieinhoud van het daaruit geproduceerde biogas.

Voor eiwit geldt een soortgelijk verhaal: veel "nutteloze water en ammoniak ballast" in de chemische formule van de droge stof.

Vetten leveren per kg droge stof veel meer methaan omdat ze veel minder O en N bevatten.

Als je begrijpt wat ik bedoel.

In dat andere topic zie ik weinig nuttige informatie van anderen. Tim is de enige die wat rekent, en hij gebruikt geen 30 maar 19 Nm3 biogas per ton (m3) mest, en geen 60 maar 45 % CH4 gehalte.
er wordt nog geen teveel aan gas geproduceerd en dat zal ook niet de bedoeling zijn (dus ik dacht vroeger om misschien te gebruiken voor stoken van verwarmingsketel maar dat idee is geen optie meer, enkel nog produktie van elektriciteit)
In dat andere topic schreef je dat de elektriciteitsproductie 230 kWh/dag is, oftewel 9,6 kW gemiddeld vermogen. Als er nu geen teveel aan biogas geproduceerd wordt dan betekent dat blijkbaar dat 7 kuub mest per dag net genoeg biogas produceert voor 9,6 kW elektrisch vermogen. Als de gasmotor+generator een gecombineerd rendement van 30 % (mijn natte vinger) heeft betekent dat 9,6 / 0,3 * 24 = 768 kWh biogas per dag, oftewel 110 kWh/m3 mest. Dat is meer dan wat Tim (428/5 = 86 kWh/ton mest) berekende, maar aanmerkelijk minder dan de 30 m3/m3 * 6 kWh/m3 = 180 kWh/m3 mest waar ik vroeger mee rekende gebaseerd op de firma-informatie in bericht #4.

Als je niet meer biogas wilt maken dan de gasmotor aan kan is dit mooi, maar in vergelijking met de firma-info in bericht #4 is die gerealiseerde 110 kWh/m3 mest erg laag.
Hydrogen economy is a Hype.
Fred F.
Pluimdrager

Die 7 kuub per dag die je nu noemt, is dat 5 kuub mest plus 2 kuub kaaswei met een zeer laag drogestofgehalte?

Dat verklaart dan wellicht de relatief lage biogasopbrengst per kuub.
Doffer

Biogas installatie
Biogas installatie 559 keer bekeken
Hierbij een principe opzet van je vergisting en wkk installatie.

is deze correct opgebouwd?

Wat voor afval krijg je uit de vergistingsinstallatie?

En waar blijf je met dit afval?

Daarnaast vraag ik me af welke rookgas temperatuur de WKK verlaat, deze zou je met een rookgaskoeler nog kunnen gebruiken, bv om je 3*C melk voor te verwarmen.
Melkpasteurisatie
Melkpasteurisatie 570 keer bekeken
Hierbij een opzet voor je melkpasteurisatie waarbij je de melk xxx seconde op 70*C kunt houden en zo min mogelijk warmte benodigd hebt.

Doordat 35*C terug naar de cv-ketel gaat kun je ook condenswarmte uit de ketel halen, je hebt dan wel een HR-ketel nodig.

Is er geen mogelijkheid om de 3*C melk of de 25*C melk voor te verwarmen met warmte uit de WKK of met de rookgas uit de WKK ?

Ook heb je nu behoorlijk wat warmte nodig om je mest op 40*C te houden, echter zal dit in de zomermaanden veel minder zijn. je kunt dan nog meer warmte gebruiken om je koude melk voor te verwarmen wat je mazout verbranding zal besparen!

Tevens kun je energie besparen wanneer je de 30*C uittrede temperatuur uit de geschetste pasteurisatie installatie lager kunt maken of de 3*c melk intrede hoger kunt maken.
Doffer

P.s. Wat betaalde jij voor een kWhe elektra inclusief energiebelastingen?
MelkboerLuc

Fred F. schreef: vr 01 mar 2013, 00:20
Hier maak je een denkfout; C6H12O6 levert geen 6 maar theoretisch maximaal 3 CH4 (en daarnaast 3 CO2), maar in werkelijkheid minder.

Je moet het zo zien: een koolhydraat zoals C6H12O6 kun je schrijven als: C6(H2O)6 oftewel: een hydraat van koolstof, vandaar de naam koolhydraat. Het is dus voor het grootste deel "nutteloze water ballast", en bijgevolg valt de energieinhoud per ton droge stof tegen, en dus ook de energieinhoud van het daaruit geproduceerde biogas.

Voor eiwit geldt een soortgelijk verhaal: veel "nutteloze water en ammoniak ballast" in de chemische formule van de droge stof.

Vetten leveren per kg droge stof veel meer methaan omdat ze veel minder O en N bevatten.

Als je begrijpt wat ik bedoel.

In dat andere topic schreef je dat de elektriciteitsproductie 230 kWh/dag is, oftewel 9,6 kW gemiddeld vermogen. Als er nu geen teveel aan biogas geproduceerd wordt dan betekent dat blijkbaar dat 7 kuub mest per dag net genoeg biogas produceert voor 9,6 kW elektrisch vermogen. Als de gasmotor+generator een gecombineerd rendement van 30 % (mijn natte vinger) heeft betekent dat 9,6 / 0,3 * 24 = 768 kWh biogas per dag, oftewel 110 kWh/m3 mest. Dat is meer dan wat Tim (428/5 = 86 kWh/ton mest) berekende, maar aanmerkelijk minder dan de 30 m3/m3 * 6 kWh/m3 = 180 kWh/m3 mest waar ik vroeger mee rekende gebaseerd op de firma-informatie in bericht #4.

Als je niet meer biogas wilt maken dan de gasmotor aan kan is dit mooi, maar in vergelijking met de firma-info in bericht #4 is die gerealiseerde 110 kWh/m3 mest erg laag.
Toch blijkt het zo te zijn en doen wij het met 7 kuubs mest die dan 230 kW produceren
Fred F.
Pluimdrager

Daar twijfel ik niet aan.

Ik constateer slechts dat de bewering van die firma uit bericht #4
Volgens cijfers van de firma zou 1m³ verwarmde mest met een doorlooptijd van 40 dagen ongeveer 30m³ gas geven, inhoud 60 % methaangas en 40% CO2.
ver bezijden de werkelijkheid blijkt te zijn in jouw vergister.

Als het mijn vergister was zou ik willen weten/begrijpen waarom dat zo is.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”