Het blijkt dat je niet bijzonder kundig bent hierin. Maar dat komt met heel veel oefenen wel,
Als je nog niet kundig bent moet je volgens een straks stappenplan werken en niet zomaar dingen gaan roepen en "gokken". Dan kom je in de problemen en zal je de opgaven nooit gaan begrijpen.
Kijk naar mijn tekening:
Stap 1:
Eerst teken ik het vakwerk en alle uitwendige krachten die hierop spelen. Teken er een assenstelsel bij. Ik heb de zwaartekrachten van de losse staven in punt E gezet. Een opwaartse kracht wordt veroorzaakt door een kracht die naar beneden werkt. Het totale vakwerk duwt naar beneden door de zwaartekracht. Hierdoor zal het op punten A en B (waar het ondersteund wordt) "terug duwen". De som van deze krachten is gelijk en tegenovergesteld aan elkaar (Newton's derde wet zegt "Actie = - Reactie").
Dus hiermee zeg je dat er geen opwaartse vertikale kracht op E speelt? (dus de rode pijl moet weg)
Inderdaad dus. Het wordt ondersteund op punten A en B. Op punt E zit er niets om "terug te duwen" dus daar is ook geen opwaartse kracht.
Stap 2:
Schrijf de balansen op.
Translatie:
Som (Sigma) van de krachten in de x-richting en in de y-richting is 0. Het vakwerk beweegt namelijk niet in 1 van die richtingen.
Rotatie:
Som van de momenten is 0. Deze heb ik even niet uitgeschreven aangezien het niet nodig is (vanwege de symmetrie).
Stap 3:
Werk deze formules uit.
Nu heb je de reactiekrachten in A en B. Deze opzet is standaard voor alle problemen.
Stap 4:
Nu het volgende, vanaf nu kan je de interne krachten (staafkrachten) gaan uitrekenen. Bekijk hiervoor stap 4. Je begint op een punt (het makkelijkst is punt A omdat je daar 't meest van weet) en schrijft daar weer ALLE krachten op. Vervolgens stel je weer balansen op en werk deze uit. Ontbind de schuine krachten (in staaf 1) in een x- en y-component. Deze componenten vind je dmv goniometrie.
Succes!