2 van 3

Re: Dyslexie

Geplaatst: ma 04 jul 2005, 22:55
door unicorn
I love stars schreef:Dus de mogelijkheid om een kubus in gedachten van alle kanten te gelijkertijd te bekijken kan dus echt .  

Als ik mij een kubus voorstel dan zie ik de voor kant , de achter kant de zijkanten , de onderkant , als ik wil kan ik ook alle binnenkanten nog eens zien.  

Maar dit geeft juist moeite met het omzetten van 3d naar 2d . Ik zou nooit iets wat 3d is kunnen tekenen in 2d (wel wat mij aangeleerd is).  

Maar tis niet zo dat ik weet hoe het eruit ziet, ik moet van te voren wel gezien hebben hoe de achterkant eruit ziet, dus een 3de oog is het niet
van alle kanten tegeleijk ;) hmm je kan wel alle vlakken zien van de kubus als je, je een doorzichtige kubus voorstelt haha maar ik bedoelde niet alle aanzichten tegelijk, tenzij je t naast elkaar of over elkaar heen bekijkt haha, maar je kan in gedachten wel om de kubus heen lopen.

Alleen is een kubus geen onvoorspelbaar voorwerp, en het 3e oog kan dus ongeveer voorspellen hoe een aanzicht (wat je nog niet hebt gezien in het echt) van een onvoorspelbaar voorwerp eruit ziet. Als je een niet beelddenker vraagt hoe ziet bijvoorbeeld de achterkant van b.v. dit beeldje eruit, zou deze persoon inderdaad zeggen: "ja weet ik veel, ik hebt de achterkant niet gezien" of iets dergelijks, terwijl een beelddenker de achterkant voor zich zou zien en gelijk zou omschrijven wat hij of zij ziet. :shock:

Re: Dyslexie

Geplaatst: di 05 jul 2005, 01:14
door jeroentje
Anonymous schreef:Veel mensen denken dat dyslexie een kwaal of handicap is, maar...

Dyslexie is inderdaad een gave! Er is ook een boek over de gave van dyslexie van Ronald D. Davis.  Er is nu ook een studie over beeldenkers gebaseerd op dit boek.  

Dyslektici zijn beeldenkers en een beelddenker heeft een gave ook wel het 3e oog genoemd.  

Je kan uittesten of je het 3e oog hebt, door een onvoorspelbaar voorwerp van de voorkant te bekijken en dan proberen te raden hoe de achterkant eruitziet, vervolgens hoe de bovenkant en de onderkant eruit ziet en vervolgens probeer je in gedachten om het voorwerp heen te lopen en het van alle aanzichten te bekijken. Alsof je, je ogen verplaatst maar zelf blijft staan.  

Als het zonder moeite meteen lukt het voorwerp te voorspellen inclusief details dan ben je waarschijnlijk een beelddenker.  

Je hoeft niet perse dyslektisch te zijn om een beelddenker te zijn, maar wel zijn alle dislektici beelddenkers.  

Dit heeft op vele gebieden voordeel, b.v. ruimtelijk inzicht, situaties voor je kunnen zien bij wetenschap, bij kunst, al voor je zien wat je wilt creeren en veel meer.  

Ook waren inderdaad einstein, maar ook Charles Darwin, vincent van goch en vele andere kunstenaars, wetenschappers, muziekanten, technici, schrijvers enz dyslektisch.  

Dyslexie brengt ook belmmeringen met zich mee, maar dit is omdat een dislectici abstracte dingen als letters, woorden en cijfers niet goed kan omzetten in beelden. Ook is onze maatschappij gericht op taaldenkers en er zijn veel meer taaldenkers dan beelddenkers.  

Hierdoor worden beeldenkers vaak niet goed begrepen.  Ze zijn vaak ook veel inteligenter dan ze lijken. Ook heb ik gehoord dat beeldenkers over het algemeen inteligenter zijn dan taaldenkers.  

Er komen ook steeds meer beelddenkers in de wereld.

zoek maar eens op google: Ronald D. Davis of Beelddenkers.   :shock:


Mensen die dyslectisch zijn, kunnen goed ruimtelijk denken. Dit komt niet omdat ze beeldenkers zijn, maar omdat de hersenen compenseren. Ze zijn dus juist in beelden gaan denken omdat het taalcentrum niet goed functioneert.

Re: Dyslexie

Geplaatst: di 05 jul 2005, 17:24
door I love stars
unicorn schreef:
I love stars schreef:Dus de mogelijkheid om een kubus in gedachten van alle kanten te gelijkertijd te bekijken kan dus echt .  

Als ik mij een kubus voorstel dan zie ik de voor kant , de achter kant de zijkanten , de onderkant , als ik wil kan ik ook alle binnenkanten nog eens zien.  

Maar dit geeft juist moeite met het omzetten van 3d naar 2d . Ik zou nooit iets wat 3d is kunnen tekenen in 2d (wel wat mij aangeleerd is).  

Maar tis niet zo dat ik weet hoe het eruit ziet, ik moet van te voren wel gezien hebben hoe de achterkant eruit ziet, dus een 3de oog is het niet
Neej bij mij is het van alle kanten tegerlijkertijd ;) in gedachten.

Voorbeeld in je gedachten laat je 2 personen verschillende kanten oplopen , 1 naar links andere naar rechts. In het echt kan je dit ook niet zien.

Met kubus is het dan van 16 kanten tegerlijkertijd. Kan het niet uitleggen , maar ik kan het echt. ;)

van alle kanten tegeleijk :?: hmm je kan wel alle vlakken zien van de kubus als je, je een doorzichtige kubus voorstelt haha maar ik bedoelde niet alle aanzichten tegelijk, tenzij je t naast elkaar of over elkaar heen bekijkt haha, maar je kan in gedachten wel om de kubus heen lopen.

Alleen is een kubus geen onvoorspelbaar voorwerp, en het 3e oog kan dus ongeveer voorspellen hoe een aanzicht (wat je nog niet hebt gezien in het echt) van een onvoorspelbaar voorwerp eruit ziet. Als je een niet beelddenker vraagt hoe ziet bijvoorbeeld de achterkant van b.v. dit beeldje eruit, zou deze persoon inderdaad zeggen: "ja weet ik veel, ik hebt de achterkant niet gezien" of iets dergelijks, terwijl een beelddenker de achterkant voor zich zou zien en gelijk zou omschrijven wat hij of zij ziet. :shock:

Re: Dyslexie

Geplaatst: di 05 jul 2005, 22:57
door Henriette
Veel mensen denken dat dyslexie een kwaal of handicap is, maar...  

Dyslexie is inderdaad een gave! Er is ook een boek over de gave van dyslexie van Ronald D. Davis. Er is nu ook een studie over beeldenkers gebaseerd op dit boek.
Beelddenken is inderdaad erg interessant!!

Maar ik denk niet dat alle dislectici per definitie beelddenkers zijn.

In de psychologische functieleer een stukje gelezen hierover. Er zijn meerdere vormen van dislexie.

Henriette

Re: Dyslexie

Geplaatst: wo 06 jul 2005, 10:42
door I love stars
Henriette schreef:
Veel mensen denken dat dyslexie een kwaal of handicap is, maar...  

Dyslexie is inderdaad een gave! Er is ook een boek over de gave van dyslexie van Ronald D. Davis. Er is nu ook een studie over beeldenkers gebaseerd op dit boek.
Beelddenken is inderdaad erg interessant!!

Maar ik denk niet dat alle dislectici per definitie beelddenkers zijn.

In de psychologische functieleer een stukje gelezen hierover. Er zijn meerdere vormen van dislexie.

Henriette
Zou je ze mischien op kunnen noemen ?

zover ik het weet

l- dyslecie p-dyslexie

en beelddenken dan (maar ik heb gelezen dat de meeste dyslecten sowieso sterker in beelden denken dan mensen zonder dyslexie)

visuele dyslexie audiotieve dyslexie

meer weet ik er niet uit mn hoofd en ze hebben bij mijn diagnose ook geen vorm genoemd

Re: Dyslexie

Geplaatst: wo 06 jul 2005, 11:24
door jwaixs
Als wij dyslextisie (<-moeilijk woord) zo ontzettend begaaft zijn in ruimtelijk denken, waarom wordt er dan zo ontzettend weinig aandacht aan besteed op school en straffen ze ons alleen maar af op de zwakke dingen. Zoals talen en het niet goed kunnen lezen van vragen, waardoor zowel alfa als beta als gamma vakken niet zo goed gaan als ze voor mij/ons zouden moeten gaan.

Er zo zo ontzettend veel meer rekening met dyslexie gehouden moeten worden. Leraren zouden eens moeten weten wat dyslexie is, en hoe ze ons het beste zouden kunnen helpen. Want hoe het nu op school gaat is echt schandalig.

Ik vraag me af of ik op de universiteit nog las van dyslexie zou hebben. Heeft iemand daar verstand van?

Re: Dyslexie

Geplaatst: wo 06 jul 2005, 11:26
door I love stars
jwaixs schreef:Als wij dyslextisie (<-moeilijk woord) zo ontzettend begaaft zijn in ruimtelijk denken, waarom wordt er dan zo ontzettend weinig aandacht aan besteed op school en straffen ze ons alleen maar af op de zwakke dingen. Zoals talen en het niet goed kunnen lezen van vragen, waardoor zowel alfa als beta als gamma vakken niet zo goed gaan als ze voor mij/ons zouden moeten gaan.

Er zo zo ontzettend veel meer rekening met dyslexie gehouden moeten worden. Leraren zouden eens moeten weten wat dyslexie is, en hoe ze ons het beste zouden kunnen helpen. Want hoe het nu op school gaat is echt schandalig.

Ik vraag me af of ik op de universiteit nog las van dyslexie zou hebben. Heeft iemand daar verstand van?
Zeker heb je er op de uni. nog last van. Of je moet op de universititeit opeens wel heel snel gaan lezen etc.

Re: Dyslexie

Geplaatst: wo 06 jul 2005, 11:50
door Cassanne
Als je door je dyslexie ook moeite hebt met Engels, dan wordt de universitieit alleen maar zwaarder voor je, vrees ik. er zijn echter wel regelingen zoals meer tijd voor tentamens, en je kan altijd proberen of je een mondeling tentamen mag.

Je moet echter ook veel verslagen en presentaties maken, dus het blijft een lastig punt.

Re: Dyslexie

Geplaatst: wo 06 jul 2005, 18:38
door jwaixs
Cassanne schreef:Als je door je dyslexie ook moeite hebt met Engels, dan wordt de universitieit alleen maar zwaarder voor je, vrees ik. er zijn echter wel regelingen zoals meer tijd voor tentamens, en je kan altijd proberen of je een mondeling tentamen mag.

Je moet echter ook veel verslagen en presentaties maken, dus het blijft een lastig punt.


Hoe gaat het modeling in zijn werk? Is het echt iets wat ik zou mogen aanvragen? Dit zou volgens mij zo'n beetje al mijn dyslexie problemen tijdens proefwerken/tentames wegwerken.

Re: Dyslexie

Geplaatst: wo 06 jul 2005, 18:53
door Henriette
Zou je ze mischien op kunnen noemen ?  

zover ik het weet  

l- dyslecie p-dyslexie  

en beelddenken dan (maar ik heb gelezen dat de meeste dyslecten sowieso sterker in beelden denken dan mensen zonder dyslexie)  

visuele dyslexie audiotieve dyslexie
Van de termen l- dyslexie en p- dyslexie heb ik niet gehoord :shock:

Over beelddenken heb ik veel gelezen. Het lijkt in veel gevallen samen te hangen. Kinderen (ik werk op school vandaar dat ik daar meer van af weet dan hoe dyslexie zich verder ontwikkelt in de volwassenheid) die moeite hebben met het onderscheiden van de letters p, q, b en d omdat als je ze van de verschillende kanten bekijkt het eigenlijk toch dezelfde letters zijn? Ze fixeren, zeg maar, de positie niet. Dan heb je kinderen die geen woordbeeld vormen maar blijven spellen. Ze hebben moeite met het plakken van de klanken. Of ze gaan sterk radend lezen..

Ik doelde dus inderdaad op visuele dyslexie audiotieve dyslexie, wat je zelf al noemde.

Deze site legt goed uit op welke verschillende aspecten het lezen 'mis' kan gaan, welke biologische oorsprong er zou kunnen zijn aan dyslexie (interessant!):

http://www.dyslexiekliniek.nl/dyslexie.html

groetjes,

Henriette

Re: Dyslexie

Geplaatst: do 07 jul 2005, 20:07
door I love stars
Henriette schreef:
Zou je ze mischien op kunnen noemen ?  

zover ik het weet  

l- dyslecie p-dyslexie  

en beelddenken dan (maar ik heb gelezen dat de meeste dyslecten sowieso sterker in beelden denken dan mensen zonder dyslexie)  

visuele dyslexie audiotieve dyslexie
Van de termen l- dyslexie en p- dyslexie heb ik niet gehoord psi.gif

Over beelddenken heb ik veel gelezen. Het lijkt in veel gevallen samen te hangen. Kinderen (ik werk op school vandaar dat ik daar meer van af weet dan hoe dyslexie zich verder ontwikkelt in de volwassenheid) die moeite hebben met het onderscheiden van de letters p, q, b en d omdat als je ze van de verschillende kanten bekijkt het eigenlijk toch dezelfde letters zijn? Ze fixeren, zeg maar, de positie niet. Dan heb je kinderen die geen woordbeeld vormen maar blijven spellen. Ze hebben moeite met het plakken van de klanken. Of ze gaan sterk radend lezen..

Ik doelde dus inderdaad op visuele dyslexie audiotieve dyslexie, wat je zelf al noemde.

Deze site legt goed uit op welke verschillende aspecten het lezen 'mis' kan gaan, welke biologische oorsprong er zou kunnen zijn aan dyslexie (interessant!):

http://www.dyslexiekliniek.nl/dyslexie.html

groetjes,

Henriette
Ik heb dyslexie maar ik heb dus nauwelijks problemen met het lezen.

Maar wel met spelling en ik spreek ook ietjes slechter merk ik vooral op bij vreemde talen.

mensen zeggen dat ik slecht ben in engels, terwijl dat helemaal niet waar is. (was op uitwisseling)

Ik heb een slechte uitspraak dat klopt.

Ik schrijf netzo goed of beter dan iemand uit mijn klas , met wat meer spellingsfouten als het zonder spellingscontrolle moet. Maar in de meeste gevallen zijn het handelingsdelen , die je thuis maakt en dan is de spellingsproblematiek erg klein.

(spellings controle is helaas niet perfect )

Met luisteren heb ik problemen met verstaan als er achtergrond muziek is (en concentratie problemen maar dat is buiten dyslexie), maar mijn woordkennis is groot genoeg en dus haal ik er meestal wel een 7 of 8 voor.

Met gramatica haal ik meestal een 8 ,is makkelijk :?:

met lezen haal ik ook altijd goede cijfers en ik lees met gemak volwassene boeken in het engels ( lees 4 uur in het engels per week als het niet meer is , helpt echt).

ben ik nu dan slecht in engels?

Ok ik moet toegeven dat ik vaak geen antwoord in de klas geef bij engels omdat, ik weer eens was weggedroomt, maar de lessen zijn ook zo saai.... ;)

Mja er zijn dus verschillende soorten van dyslexie, bij zelf beoordeling denk ik dat dit audiotieve dyslexie is..?? iemand een idee of dit klopt

ps. dwalen we/ ik eigelijk niet een beetje af...

mja ga nu ff op site kijken :shock:

Re: Dyslexie

Geplaatst: do 07 jul 2005, 20:17
door I love stars
Heb ff wat vormen opgezocht en onderstreept wat ik heb om jullie een idee te geven van waar de problemen kunnen vallen. Er is meestal niet sprake van 1 soort dyslexie met iemand met dyslexie.

P-dyslexie (perceptuele dyslexie)

Kenmerken:

Blijft te lang gebruik maken van de rechterhemisfeer van de hersenen, dus van een analytisch-synthetische aanpak.

Leest traag, maar nauwkeurig.

Spellend lezen.

Maakt te weinig gebruik van de taligheid, van contextlezen, dus van de linkerhemisfeer

Moeite met begrijpend lezen.

Kan pas vrij laat ontdekt worden, omdat alle beginners zo leren lezen.

Behandeling.

Letter voor letter lezen tegengaan. (lezen van deelstructuren)

Innerspeech tegengaan. (het zachtjes in zichzelf spellen)

Helpen om structuur waar te nemen.

Bij oudere leerlingen links > rechts lezen tegengaan en langere woorden aanpakken vanuit middenstructuur.

Begin tijdig met een gerichte aanpak voor begrijpend lezen.



L-dyslexie (linguale dyslexie)


Kenmerken:

Doen een te snel beroep op de talige kant, dus op de linkerhemisfeer.

Snel lezen met veel fouten.

Raders: het moet snel (impulsief).

Semantische aard: vader/papa.

Zijn talig goed.

Onnauwkeurig.

Gaan uit van het globale.

Behandeling:

Dwingen om nauwkeuriger waar te nemen.

Leesvenster - gebruik. (nadeel: missen van de context).

Close - techniek: aanbieden van woorden met weglating van een aantal letters (goed kiezen, anders gaan ze weer raden):

andere kleur of ander lettertype,

verzwaarde teksten,

tastletters (voelen),

uitprikletters of -woorden, voor- en achtervoegsel en kleine stukjes markeren,

bandlezen: zelf fouten aanstrepen.

Visuele dyslexie

Kenmerken:

Visuele globalisaties (bijv. vertragende i.p.v. vertraagde)

Vertraagde visuele informatieverwerking.

Rotatie- en spiegelingsproblemen (visuo-spatieel). (bijv. verwarring p-d-b)

Problemen met visuele inprenting.

Zwakke woordperceptie (herkennen en weten).

Visuele voorwaarden zijn problematisch, m.n. visuele structurering:

Te sterke links > rechts - codering.

Behandeling:

VAKT: visuele, auditieve, kinesthetische, tactiele aanbieding.

Oefenen met midden- en eindstructuur.

Geen rijtjes met structuren vooraan.

Bij het lezen altijd uitgaan van de deelstructuur; eerst zonder, dan met flitsen.

Bij zinslezen de structuur weer onderstrepen. Betekenis. Teksten (eerst weer structuur markeren).

Auditieve dyslexie

Kenmerken:

Meer bij spelling dan bij lezen.

Zwak in verwerking van auditieve informatie.

Auditief-intramodaal zwak: auditieve analyse en synthese auditieve structurering discriminatie (open/gesloten lettergreep)

Auditieve globalisatie. (weet niet honderprocent zeker wat het is , iemand?? maar denk wel dat ik er problemen mee heb.

Temporeel zwak. (volgorde van letters en klanken)

Klankvoorstelling bij woord is moeilijk.

Behandeling:

Alle onderdelen oefenen die moeilijk zijn (zie boven).

N.B. Auditieve dyslexie is soms gekoppeld aan dysfasie (taalstoornis). De dysfasie is dan meer bepalend dan de dyslexie.

Eidetische dyslexie

Kenmerken:

Intermodale omzettingen zijn problematisch: (volgorde van letters en klanken)

Van Visueel naar Auditief: lezen: woordperceptie.

Van Auditief naar Visueel: spelling: woordbeeld, woordvoorstelling.

Behandeling:

Problematiseren (Wat is het probleem bij dit woord)

Conditioneren van stukjes: bijv. -age, -oir, -heid.

Eigen problemen uit tekst laten halen.

Sequentiële dysfasie

Kenmerken:

Lezen en schrijven.

Vervanging, weglating of verplaatsing van woorden, lettergrepen.

Gestoord begrijpen van taal.

Zwak geheugen voor zinnen.

Dyslexie met articulatieproblemen en dysgrafie

Kenmerken:

Woorden vervormen.

Verkeerde verklankingen.

Perseveraties bij het spreken aan het begin van de zin. (wat is dat??)

Slecht handschrift.

De problemen van een kind kunnen in meerdere categorieën vallen !

bron : http://www.woordblind.nl/modules.php?name=...ries=Algemeen#6

ps. Ik had voor de auditieve (verwerkings?) geheugen een score van 5 range 1 tot 19 en voor visuele verwerkings geheugen een score van 18 range 1 tot 19

dus das een duidelijk verschil. Een score van 10 is gemiddeld.

Re: Dyslexie

Geplaatst: do 07 jul 2005, 22:54
door Henriette
Dit is nog eens een heldere uiteenzetting :shock: !

Ik heb in ieder geval veel geleerd van je stukje.

Henriette

Re: Dyslexie

Geplaatst: vr 08 jul 2005, 12:02
door Cassanne
jwaixs schreef:
Cassanne schreef:Als je door je dyslexie ook moeite hebt met Engels, dan wordt de universitieit alleen maar zwaarder voor je, vrees ik. er zijn echter wel regelingen zoals meer tijd voor tentamens, en je kan altijd proberen of je een mondeling tentamen mag.

Je moet echter ook veel verslagen en presentaties maken, dus het blijft een lastig punt.
Hoe gaat het modeling in zijn werk? Is het echt iets wat ik zou mogen aanvragen? Dit zou volgens mij zo'n beetje al mijn dyslexie problemen tijdens proefwerken/tentames wegwerken.
Je zit dan met de docent op een kamertje, en hij/zij stelt je vragen over de lesstof. Met wiskundige vakken (berekeningen) zal dit neem ik aan niet kunnen, maar daar is dyslexie ook weer niet zo'n probleem.

De mogelijkheden en regelingen hangen af van de opleiding die je gaat doen, neem hiervoor contact op met je studieadviseur. Als je nog niet weet welke opleiding je gaat doen, neem dan contact op met het studenten service centrum (SSC) van de school/instelling.

Re: Dyslexie

Geplaatst: vr 08 jul 2005, 19:57
door I love stars
Omdat ik alle testen globaal lees heb ik redelijk veel moeite met het lezen van de vragen van wiskunde.

Soms duurt het "lezen" van de vraag bij wiskunde langer dan het oplossen ervan.

lees mn huiswerk op dezelfde manier dan een leesboek. De oplossinge hiervoor is dat ik bij mijn huiswerk hardop ga lezen en daarna alles wat ik gelezen heb opschrijf, terwijl ik niet op het blaadje kijkt en het vervolgens weer leest en kijk of het klopt.

Zeg dus niet dat dyslecten bij wiskunde bijna geen last/ of minder last hebben van dyslexie! Dat is per dyslect verschillend.

Ook moet men rekening houden dat er ookmensen zijn die bij dyslectie nog iets anders hebben bijvoorbeeld ADHD.