317070
Artikelen: 0

Re: zomaar wat PC waterkoeling vragen?

Pinokkio schreef: Voordeel van zo'n slangenpomp is ook dat hij heel simpel zelf te maken is.
Is dat zo?

Het moeilijke bij zo'n slangenpomp is dat je slang van een materiaal moet zijn dat het niet erg vindt om gedurende een lange periode continu ingedrukt en losgelaten te worden. Bij medische toepassingen (waar je ze vaak terugvindt) is dat geen probleem, omdat het buisje toch regelmatig moet vervangen worden om hygiënische redenen. Maar voor een PC-koeling (wat net erg betrouwbaar moet zijn!) lijkt me het geen goed idee om het zelf te gaan bouwen...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Michel Uphoff
Moderator

Toen ik vroeger bij het TNO enkele slangenpompjes in een opstelling gebruikte, moest ik de peristaltische slangen (waren toen van siliconenrubber) bij continue gebruik en 20 rpm elke twee maanden preventief vervangen, en ondanks dat heb ik wel eens een breuk gehad. Het is lang geleden en mogelijk is er nu een veel betere materiaalsoort beschikbaar, maar 317070 lijkt mij een punt te hebben.

(edit)
Hier een grafiekje van de levensduur van de peristaltische slang bij verschillende materialen (met 1 roller in de pomp):

Image1
Image1 768 keer bekeken
Bron: klik
Swets

volgens mijn is een pompje met een rotortje net zo makkelijk te maken....  en daar kan weinig aan kapot gaan....

ik ga wel eens een beetje experimenteren....
Kom eens kijken op me Homepage!
klazon
Pluimdrager

De uitdaging bij een waaierpomp zit in de asafdichting. Bij een slangenpomp heb je daar weer geen last van, maar zoals boven vermeld slijt de slang, zodat je hem regelmatig moet vervangen.
Bij een waaierpomp kan je denken aan een constructie zoals bij een CV pomp, waar de rotor van de motor ook in het water draait. Dan is er geen asdoorvoer die je dicht moet zien te houden. Je zou zelfs een CV pomp kunnen toepassen, maar ik denk dat zelfs de kleinste modellen een veel te grote capaciteit hebben voor je doel.
Benm

Die slijtage bij slangenpompen is wel een dingetje inderdaad. Als je de slangen ruim neemt hoef je ze niet zo vaak te vervangen, je kunt dan periodiek een stukje opschuiven zodat een volgend deel van de slag gaat slijten. 
Victory through technology
boertje125

hang je radiator niet in de zon anders warm je de computer op in plaats van hem te koelen.
zorg voor een expansievat in het systeem.
boertje125

Ik heb een aquarium daar zit een pompje in die geen as afdichting nodig heeft.
ik ben niet thuis in de juiste termen maar volgens mij werkt dit middels inductie
De schoepje die het water verplaatsen  zit vast aan de kernmagneet welke wordt aangedreven door de omringende spoel.
het water komt gewoon in aanraking met de magneet. maar niet met de spoel

het deel wat je hieronder ziet zit nog in een omhult waar het water doorheen gaat

Afbeelding

klazon
Pluimdrager

Dat is dus hetzelfde principe als bij een CV-pomp.
Swets

boertje125 schreef: hang je radiator niet in de zon anders warm je de computer op in plaats van hem te koelen.
zorg voor een expansievat in het systeem.
het wordt geen gesloten systeem....   dus het zal niet ontploffen.......
Michel Uphoff
Moderator

Dat zijn de pompjes waar ik naar verwees. Nauwelijks zelf te maken, gaan jaren mee en kosten heel weinig. Ik heb er een van 15 euro al 5 jaar in een fontijntje hangen.
Fuzzwood

Swets schreef: het wordt geen gesloten systeem....   dus het zal niet ontploffen.......
Ik neem aan dat je het water gaat circuleren. Dan is het wel degelijk een gesloten systeem.
boertje125

Fuzzwood schreef: Ik neem aan dat je het water gaat circuleren. Dan is het wel degelijk een gesloten systeem.

dat hoeft niet ook met een open systeem kan je circuleren
Swets

Fuzzwood schreef: Ik neem aan dat je het water gaat circuleren. Dan is het wel degelijk een gesloten systeem.
als je water uit een open vat rond pomp, en als het aan het einde weer in het vat komt, kan er toch nooit meer druk in het systeem komen dan dat wat de pomp kan leveren?

normaal door het verwarmen van het water, zet het water uit, en loopt de druk op... dan heb je een expansievat nodig? en waarschijnlijk een overdrukventiel?
klazon
Pluimdrager

Ook als je rondpompt via een open vat blijft het een gesloten systeem. Heel oude CV-installaties werkten ook met een open expansievat. Dat stond op het hoogste punt van de installatie, om voldoende voordruk in het systeem te houden. Nadeel van zo'n open vat is dat er water verdampt, zodat je vaker moet bijvullen. Voordeel is dat je makkelijk kan zien of er nog genoeg water in zit.
Swets

ja maar de druk zal niet zo ver op lopen tot dat er iets ontploft.... toch... :-)

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”