Prima voeding lijkt me, meer dan voldoende vermogen.
Ik weet niet of je van plan bent de voeding voor motor via die kleine schakelaartjes aan te sluiten, maar dat zou ik niet doen.
visualsense schreef: Behalve alles wat door Michel is aangegeven heb ik ook twee aan/uit schakelaars gekocht en kunstof behuizing voor het geheel. Waar in het schema dienen deze te worden aangesloten?
Tevens, wat het onderste schema van Michel betreft, wat moet ik hier precies mee doen doen?
@Olaf: Misschien heeft Michel nog zo'n schakeling liggen om dat even te proberen, anders zou ik het er maar op wagen.
Wat ik me verder afvraag, een potmeter heeft een plus, een min en een loper. Hoe sluit ik deze precies aan volgens het schema?
Michel Uphoff schreef: Je zou de benodigde 5 volt (TTL) spanning kunnen krijgen door een LM7805 op de 24 volt voedingsspanning aan te sluiten, als volgt. De uitgang (3) gaat dan naar pen 8 van de 555.
IC-7805.jpg
Olof Bosma schreef:
Op grond van het interne circuit van de 555 zou ik de schakelaar met zijn common aan pen 4 van de 555 verbinden, de NO aan Vcc en de NC aan massa. Misschien heeft Michel nog zo'n schakeling liggen om dat even te proberen, anders zou ik het er maar op wagen.
Het onderste schema dient om 5 volt te maken uit je 24V-voeding.
visualsense schreef:
@Olaf: Zou je me kunnen uitleggen welke van de drie pinnen op de schakelaar de common, de Vcc en de massa is.
Op het circuitje:
- Is de massa aangeduid met GND? En hierop sluit ik dan de NC aan?
- Is de Vcc aangeduid met +6V? En hierop sluit ik dan de NO aan?
Olof Bosma schreef:
Meestal staan dit soort coderingen op de schakelaar. De term Vcc staat voor de voedingsspanning (nu +6 volt, maar dat moet dan +5 volt worden). Met massa bedoel ik inderdaad GND (sorry, ik had even de moeite moeten nemen om naar de terminologie van Michel te kijken).
Als er op dat schakelaartje niets staat, sluit dan de middelste poot op pen 4 van de 555 aan, de ene buitenste op GND en de andere buitenste op +5 volt. Later zie dan wel wat aan en uit is.
@Michel: Zou je voor mij de onderdelen willen specificeren? Dan kan ik ze aanschaffen en proberen dit te maken.
In het schema, rechts onderin, aangesloten op pin 3 van de NE555. Wat voor draad is dit?
visualsense schreef:
Op de volgende foto is te zien welke schakelaartjes is heb:
De middelste poot heb ik op pen 4 aangesloten. Een buitenste poot wil ik aansluiten op de GND, maar moet ik dit voor of na de condensator (tussen de condensator en de chip) doen?
@Olaf: Kan je omschrijven waar op de GND en waar op de +5V ik de draadjes van het schakelaartje precies moet aansluiten?
Als ik het goed begrepen heb dan is de output van het bovenstaande circuit +6V en moet dat d.m.v. een circuitje met de IC7805 naar +5V worden omgezet. Waar in de bovenstaande foto wordt dit deel geplaatst?
Michel Uphoff schreef: Maar ik zie op de motoraansluitingen ook een pin 12 met de omschrijving '+ 5vDC Logic Power'. Ik ken deze motoren niet, en vraag mij nu af wat daar mee bedoeld wordt: Levert deze pint 5v, en kan de PWM daar op aangesloten worden, zodat de LM7805 niet nodig is, of moet er op deze pin 5v gezet worden om de interne logische schakeling te voeden? (Olaf, Ben ?)
Michel Uphoff schreef: Dat is de PWM uitgang. Op deze draad verschijnt een blokgolf (afwisselend +5v en 0v) met een variabele duty cycle, die is in het schema er bij getekend. Deze draad gaat dus naar de PWM ingang van de motor.