dannypje
Artikelen: 0

Re: 12 volt led op een 24 volt systeem aansluiten

Benm schreef: Precies, ik zou inzetten op iets dat vrij eenvoudig de hele boel kan reguleren, iets als dit: http://www.ebay.com/itm/DC-Adjustable-Voltage-Regulator-Boost-Buck-Step-Up-Down-Converter-30W-4A-/172748883111?epid=17004071429&hash=item2838a2c4a7:g:pi0AAOSwiQ9ZUMQ9

Al is het maximum voltage aan de ingang van 30 volt wellicht wat beperkend, maar je hebt ook soortgelijke modules die meer spanning kunnen hebben, struin een beetje rond op ebay. 

En er zijn zeker discutabele producten op de markt, maar het helpt als je fors onder de limieten blijft (bijv 1.5 A aan belasting op iets dat volgens de verkoper 4 A kan leveren etc). 
Benm,

dat ziet er idd een leuk ding uit. Maar om de OP te helpen, hoe zie jij dit dan concreet ? Want hij heeft 24V wisselspanning of 14V DC, afhankelijk van hoe de bak aangesloten wordt.
Hoe ik het zie:
De 24V gelijkrichten en aanbieden aan zo'n DC/DC converter (die minimum 34V DC ingang aankan), en voor de batterijvoeding hetzelfde principe gebruiken als in mijn schema, ie. scheiding van beide kringen door diodes.

Of had jij nog een ander idee ? Er zijn wel gecombineerde AC/DC to DC convertoren, maar bij degenen die ik vond (klik) is de vereiste DC input meestal te hoog om aan een (zelfs ladende) batterij van 12V te hangen.

Of misschien een AC/DC converter en dan splitsen met diodes zoals ik in mijn schema deed, dan moet de 24V wisselspanning al niet gelijkgericht worden, Deze lijkt mij wel geschikt (klik).
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.
dude43

Dus als ik zo een AC/DC converter heb ik nog 'maar' 4 diodes nodig? Een voor na de converter en die andere drie zoals in jou schema (van 14V naar 11,9V). Krijg ik met deze converter en een diode erna niet te weinig spanning of is dit te verwaarlozen?

Enige wat ik zag bij de converter die Dannypje liet zien is dat die niet naar Nederland wordt getransporteerd.
dannypje

dude43 schreef: Dus als ik zo een AC/DC converter heb ik nog 'maar' 4 diodes nodig? Een voor na de converter en die andere drie zoals in jou schema (van 14V naar 11,9V). Krijg ik met deze converter en een diode erna niet te weinig spanning of is dit te verwaarlozen?

Enige wat ik zag bij de converter die Dannypje liet zien is dat die niet naar Nederland wordt getransporteerd.
Dat klopt qua diodes. Als de convertor een variabele output heeft, zoals die in de laatste link, kan je die ook iets hoger (12,7V) instellen om de spanningsval over de diode (D4 in mijn schema) te compenseren. Als de spanning niet ingesteld kan worden en vast 12V is, is dat verlies van 0,7V over die diode ook geen drama (in praktijk zal dat wsch zelfs een beetje minder dan 0,7V zijn).

Sorry, had niet gecheckt naar waar die convertor al of niet werd verstuurd, maar vergelijkbare convertoren die wel naar Nederland verstuurd worden zullen wel te vinden zijn.

Deze lijkt me exact dezelfde en wordt wel naar Nederland verstuurd (wel geen uitgangsstroom gegeven, alleen ingangsstroom maar 1.5A lijkt me niet echt een probleem).
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.
Benm

Je hebt voor zover ik kan zien nodig:

- bruggelijkrichter voor de 24V
- condensator, mag best wat rimpel opleveren maar niet zakken tot onder 14 volt oid
- diode, als je het permanent zo wilt bedraden dat 12 en 24 volt tegelijk kunnen worden aangesloten. 

In het laatste geval zal de stroom uit de 24vac worden gehaald indien deze is aangesloten/ingeschakeld, zo niet dan uit de accu. 
Victory through technology

Terug naar “Elektrotechniek”