Benm
Artikelen: 0

Re: DC Motor regelen met dimmer

Olof Bosma schreef: Ik raad je ook sterk aan de diode niet weg te laten. Hier is die dimmer namelijk niet op berekend. Een goedkope 1N5407 is waarschijnlijk al voldoende, maar als de schakelfrequentie van de dimmer hoog is zou een schottky beter zijn: bijv. SBH1240.

Ik zou hier zeker voor de schottky gaan, dit soort dimmers werken meestal met een frequentie van 20 kHz of meer, zowel om het allemaal compact te houden als om hoorbaar geluid te voorkomen. Er zijn diverse geschikte diodes, ook bijv 1n5819 die wellicht wat gemakkelijker te verkrijgen is. Zo'n ding kost een dubbeltje, en voor een echt snubber netwerk komt er nog een condensatortje en weerstand bij, alles bij elkaar aanzienlijk minder dan een euro, afgezien van verzendkosten. 
Victory through technology
mr-bruis

Hallo een kleine update.

Van Conrad nog steeds geen mail terug gekregen.
Toch maar de wijze raad aangenomen, ik stap van het wormwiel idee af.

Na lang zoeken kwam ik een motor tegen met planitair tandkastje, deze heeft nog voldoende vermogen (lager wil ik niet gaan)

http://www.conrad.nl/p/tru-components-ig520150-40231r-gelijkstroom-transmissiemotor-24-v-5450-ma-470719-nm-36-omwmin-as-diameter-12-mm-1601553

De dimmer heb ik besteld, de motor nog niet.

http://www.verlichtingkopen.nl/led-dimmer-softstart-rf-puls-12-36v

Komende week even naar Baur in Venlo voor de diode.

Is deze combinatie mogelijk? Ik verneem het graag want ik ben bang dat ik iets beschadig en dat is jammer geld.

M.vr.gr.
John
Michel Uphoff
Moderator

Dit lijkt mij wel te kunnen.

Heb je wat nadere informatie voor dat draaimolentje, zoals aantal zitplaatsen, geschatte massa met kinderen (tot welke leeftijd, gewicht), diameter molen, gewenst maximaal toerental?
Waarom kies je voor 36 rpm en niet voor een grotere reductie uit de modellenlijst? Welke aanvullende reductie wil je toepassen, en op welke wijze?
Olof Bosma
Moderator

Ik heb een paar jaar geleden twee DC-motoren met borstels gekocht waarmee ik een elektrische auto voor mijn kleinzoon heb gebouwd. Op die motoren zit een tandwieltje dat ook ongeveer 40 omw/min maakt. Daar heb ik E 75,- per motor voor betaald. Het vermogen per motor bedraagt 250 W. Dat is dus ruim 10 A, maar bij minder belasting daalt dat aanzienlijk (bij hogere belasting werd de stroom flink hoger en het koppel dus ook). Volgens mij zijn het motoren voor elektrische fietsen en de reductie bevat zeker geen wormwielen. Die auto rijdt op basis van PWM dus dat gaat in ieder geval goed.
Als je het op prijs stelt wil ik wel proberen uit te vissen waar die motor vandaan kwam.
dat wel natuurlijk
Benm

Maar voor zo'n draaimolen wil je toch iets veel extremers dan voor een electrische auto?

Met een auto (niet voor de kinderen, maar een echte) wil je in de orde van 1 tot 50 m/s kunnen rijden, met wielen met een diameter van pakweg 50 cm, dus een omtrek in de orde van ca 150 cm. Dat geeft je grofweg een maximum van 50/1.5 ~ 30 rotaties per seconde, ofwel 1800 rpm. Een beetje compacte electromotor werkt beter op een hogere toerental, in iets als een tesla is een reductie aanwezig van ca 8:1 zodat de motor zelf ergens rond 15000 rpm draait bij de maximumsnelheid. 

Overigens komt dat best in de buurt van de rpm's in een auto voor de kinderen mits die veel kleinere wielen heeft (zeg maar een skelter/cart-achtig ding). 

Voor een fiets heb je een veel grotere reductie nodig, gezien de wielen daarvan relatief gigantisch groot zijn en de snelheid tamelijk laag. 

Wormwielen wil je denk ik sowieso vermijden in enige aandrijving van een voertuig of draaimolen: die werken niet 'in zn achteruit' waardoor je de motor niet als (al dan niet regeneratieve) rem kunt gebruiken. Bij een draaimolen lijkt het me wel van belang dat er een mechanisme is om het ding te kunnen afremmen mocht er iemand afvallen maar wel blijven haken aan z'n kleding of iets dergelijks. 
Olof Bosma
Moderator

Bij het narekenen zie ik dat ik me een factor 10 heb vergist; de motor zal na zijn reductie ca. 500 omw/min maken. 
(De kar rijdt ruim 20 km/u; de wielen hebben een diameter van 35 cm; de reductie naar de wielas is ca. 1:2; en de motoren draaien dan op ca. 30 V)
Ik denk dat de motor voor een fiets met middenmotor is bedoeld, waarbij de fietsketting mede over het kleine tandwieltje loopt.
dat wel natuurlijk
mr-bruis

Goedenavond,

@ Michel: Zitplaatsen 4 of 6 dat kan ik nu nog niet zeggen, is allemaal afhankelijk wat we volgend jaar gaan fabriceren daar.
De bedoeling is een draaimolentje voor kinderen doorsnee plusminus 3 mtr, maar het kan natuurlijk voorkomen dat er volwassenen in het zitje gaan. (aziaten zijn niet erg groot)
Zaakje moet op een draaikrans komen, ook hier nog geen afmetingen van bekend, hopelijk is er een kleine draaikrans te koop daar, anders wordt het een auto achteras/differentieel met 4 zitplaatsen.
Vanuit de motorreductor wil ik het liefst ketting/kettingwiel aandrijving naar het hart van de draaikrans dan zit ik wel goed met mijn 36 rpm en kan nog wat rommelen met de snelheid.
Daarom liever geen reductor waar een asje van 8mm uitsteekt.

@ Olof: 350 Watt 10A 40rpm, Dat zijn mooie getallen voor mijn project maar ik kan niks betrouwbaar/betaalbaar vinden.
Deze motoren staan voornamelijk bij alibaba en aliexpress websites.
Leuke motoren voor een fiets of skelter maar of het een beetje bedrijfsmatig te gebruiken is dat betwijfel ik.
De kwaliteit moet natuurlijk betrouwbaar zijn en liever via Nederland voor garantie/vragen.

@Benm: De motor heeft toch ook een behoorlijk toerental? Het toerental van de uitgaande as wordt omlaag gebracht door het planetaire tandwiel stelsel wat in de reductor zit.
Bijna al die motoren (uit die serie) hebben dezelfde motor maar dan een andere reductor eraan hangen.
Dit resulteert in motoren met verschillende snelheden van de uitgaande assen /,draaimomenten en nominale waardes.
Ik kies voornamelijk niet voor de wormwiel motor omdat ik een behoorlijke slijtage verwacht en de remwerking is ook geen pluspunt.

Ik denk dat ik met die TRU motor van conrad wel uit de voeten kan.
Veel van die motoren met voldoende koppel zijn behoorlijk duur.
Al zou er maar 1 persoon inzitten, en dat molentje staat niet helemaal waterpas verwacht ik nog geen problemen.
Als ik er een soft start/stop op kan maken dan ben ik tevreden en als ik dat daarna ook nog draadloos kan aansturen ben ik helemaal blij.
En als dat niet lukt moet ik gaan denken aan een motor regelaar maar die werken meestal met een potmeter of een 0-5volt aansturing.
Om dat draadloos aan te sturen heb ik de kennis niet voor.

Is er een mogelijkheid om hier foto`s up te loaden ?

Vriendelijke groet,
John
Michel Uphoff
Moderator

Is er een mogelijkheid om hier foto`s up te loaden ?

Kies in het antwoordscherm de knop 'uitgebreid bewerken', rechtsonder
Klik op 'bestand kiezen', linksonder
Zoek de foto op in de computer en druk op de 'open' knop, rechtsonder
Het bestand staat nu klaar onder het invoerscherm,
Klik op de plek waar je het in de tekst wilt hebben staan en klik op 'Invoegen in bericht', rechtsonder
Zorg er voor dat de foto's niet al te groot zijn
Benm

mr-bruis schreef: @Benm: De motor heeft toch ook een behoorlijk toerental? Het toerental van de uitgaande as wordt omlaag gebracht door het planetaire tandwiel stelsel wat in de reductor zit.
Bijna al die motoren (uit die serie) hebben dezelfde motor maar dan een andere reductor eraan hangen.
Dit resulteert in motoren met verschillende snelheden van de uitgaande assen /,draaimomenten en nominale waardes.
Ik kies voornamelijk niet voor de wormwiel motor omdat ik een behoorlijke slijtage verwacht en de remwerking is ook geen pluspunt.

Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je het 'toerental' van een motor noemt waar al een versnelling aan gekoppeld is in dezelfde behuizing. 

Persoonlijk zie ik het toerental als dat tussen de rotor en stator, dus voor enige "ingebouwde" versnellingsbak. 

Neem bijvoorbeeld een mechanische klok, waar een electromotortje in zit dat zelf draait op de netspanning of een veelvoud ervan (bijv 3000 rpm). Om er een klok van te maken zit er vervolgens een 3000:1 reductie ingebouwd zodat je een aandrijving van 1 rpm krijgt voor de secondewijzer, en met nog een 60:1 reductie voor de minutenwijzer, en daarna 12:1 voor de urenwijzer. 

Je kunt exact datzelfde motortje ook kopen voor een klok zonder secondewijzer waarbij die extra 60:1 reductie ook is ingebakken, en het dus 1/60e rpm draait ipv 1 rpm op de as die uit de behuizing steekt. 

Het motortje zelf draait echter op exact dezelfde snelheid in beide producten, en zal ontworpen zijn om dat optimaal te doen. 
mr-bruis

Goedeavond elektromensen,

De dimmer heb ik ontvangen, wat een klein ding is dat.
Kan ik daar echt die motor mee aansturen? Wordt dat ding niet heel warm?
In de gebruiksaanwijzing lees ik bij de product data ook iets over miliamp .......

Wat schetst mijn verbazing, ik zie op het schema al een diode staan.
Ik voeg wat beeldmateriaal bij, op de foto van de dimmer zie je ook bij de output die diode ingetekend.

Hoop dat de foto`s een beetje duidelijk zijn, want dat boekje is net zo klein als de dimmer, was niet makkelijk om een foto van te maken.

f1
f1 1600 keer bekeken

f2
f2 1600 keer bekeken

Indien jullie zeggen dat dit mogelijk is, is het dan verstandig om eerst eens een test te doen met een 24 volt ruitenwissermotor ?

Hartelijk dank voor het meedenken.

John

mr-bruis

Zoom zoom

f3
f3 1600 keer bekeken
Michel Uphoff
Moderator

Die getekende diode is de ledstrip. Led is een afkorting van light emitting diode, de twee uitgaande pijltjes is het symbool voor licht. Een lichtgevende diode dus. Output is 8 amp, dus ok.

De extra blusdiode (flyback diode) is echt nodig tenzij er met zekerheid een in de motor is ingebouwd, wat bij sommige uitvoeringen (dan altijd eenrichtingsrotatie) het geval is. Het kan zeker geen kwaad om na het aansluiten van deze extra diode eens wat te experimenteren. De diode (ideaal een Schottky) moet je tegen de normale richting in schakelen, dus met het streepje van de diode aan de plus van de dimmeruitgang.

Waarschijnlijk zal je bij de uiteindelijke bouw (buiten en vochtig klimaat) veel aandacht moeten besteden aan het goed droog houden van deze dimmer.
Olof Bosma
Moderator

Michel Uphoff schreef: De extra blusdiode (flyback diode) is echt nodig ...

Dit is geen understatement.

Ik zie in de remarks staan dat het gaat om 'constant current'. Voor leds is dat prima, maar voor een motor betekent dat dat het koppel constant wordt en niet het toerental. Zo'n motor zou dus op hol kunnen slaan als de belasting met het toerental niet toeneemt.
Maar als het enkel gaat om het soft inschakelen van de motor is het geen probleem, want bij het bereiken van de maximum spanning blijft het toerental constant.
dat wel natuurlijk
mr-bruis

HARTELIJK DANK VOOR DE HULP  :D

Afgelopen week heb ik alles ontvangen van de pot.
Gisteren heb ik getest en het werkt prima!

Bedankt voor de hulp.

M.vr.gr.
John
Benm

Top, maak er een leuk fimpje van ;)

Terug naar “Elektrotechniek”