Re: projectielbeweging met kwadratische wrijvingskracht
Geplaatst: di 24 sep 2019, 12:05
Je hebt gelijk dat ik sin en cos verwisseld heb, ik las in eerste instantie de hoek θ als de hoek met de verticale as.
De tekens voor Fd etc. zijn helemaal correct; vt, de absolute snelheid, is altijd positief, vx en vy hebben het juiste teken en bepalen daardoor ook de richting van de weerstandskracht.Pinokkio schreef: ↑di 24 sep 2019, 13:26 De bewegingsvergelijking, in het allereerste bericht, voor de y-richting heeft dat probleem al want vt en vy hebben altijd hetzelfde teken. Na de top, als beiden negatief zijn, levert dat toch een positieve Fd op, terwijl die nu negatief zou moeten zijn. En dat heeft vanzelfsprekend invloed op versnelling a.
Bij gebruik van Pythagoras (in de Python code) loop je vanwege het kwadrateren ook tegen dat probleem aan.
Pinokkio schreef: ↑di 24 sep 2019, 13:26
Een ander probleem is de tekenconventie voor Fd, v en a waar ukster en jij je, voor zover ik kan zien, niet om lijken te bekommeren.
Ho ho, ik heb zo als je kunt zien in het opzetten van de vergelijkingen in x- en y richting wel degelijk rekening gehouden met de gangbare tekenafspraken.
Ik weet niet wat jullie "gangbare" tekenafspraken noemen.ik heb zo als je kunt zien in het opzetten van de vergelijkingen in x- en y richting wel degelijk rekening gehouden met de gangbare tekenafspraken.
vt is de totale snelheid. Dat is dus óf een absolute waarde, óf een vector met meer richtingen dan enkel positief of negatief.