OOOVincentOOO schreef: ↑wo 17 nov 2021, 17:22
Bladerunner schreef: ↑wo 17 nov 2021, 12:52
De F-16 was bewust ontworpen met een negatieve stabiliteit....
Neem aan hetzelfde als:
Relaxed_stability? Worstel door Wiki, maar er komt veel vakjargon voorbij. Heeft F15 ook negatieve stabiliteit?
Beetje veel vragen nu:
Als (slecht) hobby modelbouw piloot weet ik dat toestel gevoeliger/instabieler kan maken voor bijv. veranderingen als termiek (zwaartepunt/instelhoek als je weet hoe
). Vlieg af en toe met DLG's, niet goed, maar als je 1 in de 10 worpen termiek vind heerlijk!
Is definitie negatieve instabiliteit: altijd hardware (vast in design) of een soort 'preset' standen in toestel. Mijn gevoel zegt mogelijk beide.
Is F16 (en/of F15) dan de bakermat voor ontwikkeling neg. stab. F-117? Of is er een totaal masterplan/roadmap in ontwikkeling?
(gelezen dat: Lockheed Martin gemeenzame deler is weet niets van IP intellectual property).
Heeft negatieve stabiliteit toepassingen commerciele luchtvaart (bijvoorbeeld landing presets)?
(of ontwikkelingen in heden of in toekomst)?
Vooral gevechtsvliegtuigen hebben een voordeel bij een negatieve (relaxed) stabiliteit. Het maakt een vliegtuig erg wendbaar. En het is het globale ontwerp dat daar al dan niet bewust voor zorgt. De 'hardware' dus. Want een ontwerp met deze negatieve stabiliteit is een zichzelf versnellend proces en zal in no-time uit controle raken. De F-15 heeft dit niet. Dat heeft vooral te maken met de oorspronkelijke functie. Want hoewel beiden toestellen elkaars missie kunnen uitvoeren is de F-16 in de eerste plaats een gevechtsvliegtuig en de F-15 niet.
De F-117 heeft een afwijkend ontwerp met het oog op stealth eigenschappen. Door het vreemde ontwerp laat het geen duidelijke 'afdruk' achter op het radarscherm maar het gevolg van dit ontwerp was dus een negatieve stabiliteit.
Verkeersvliegtuigen hebben er helemaal geen baat bij. Die moeten van nature juist zeer stabiel zijn. Want hoewel een lijnvliegtuig op de autopiloot kan landen is dit niet gebruikelijk omdat piloten anders hun ervaring verliezen. Landen gebeurt dus met de hand. Er zit natuurlijk elektronica in om het vliegen makkelijker te maken net als dat een auto stuurbekrachtiging heeft maar dat maakt het toestel zelf nog niet negatief stabiel.