Kun je niet eenvoudig nieuwe balken plaatsen tussen de oude in?wnvl1 schreef: ↑do 01 dec 2022, 17:45Dat staat sowieso als eerste op het programma.boertje125 schreef: ↑do 01 dec 2022, 16:58 die horizontale sleuven zijn een no go ik adviseer je deze te repareren>
en eerst te zorgen dat de constructie weer op orde is voordat je met het electra aan de gang gaat
Die plafondbalken tussen de verdiepingen dragen die ook veel bij aan de stevigheid van het huis als geheel? Ik ben wat dat betreft in eerste instantie bezorgd dat de vloer gaat inzakken, niet zozeer dat het huis gaat begeven. Sowieso zou ik de balken maar een voor een vervangen, daar zag ik niet zoveel problemen in voor de stevigheid van de constructie van het huis, hoogstens van het plafond/vloer.
Dan is er iets niet goed, dan moet je he gevoel hebben dat die binnenmuren op instorten staan? . Dan moet je ook gaan aarzelen om een paar honderd kg aan meubilair boven te zetten, of er met een man of drie naar toe te gaan...
Zo'n gat is met goed gereedschap best wel te maken lijkt me, wel is het redelijk wat werk.boertje125 schreef: ↑zo 04 dec 2022, 17:02 je maakt niet zo makkelijk nieuwe balken er tussen tenzij je een gat door de muur kunt hakken
De balken moeten immers 20cm langer zijn dan de dagmaat tussen de opleggingen)
Maar als je de oude balken er uit haalt, blijft dat probleem.king nero schreef: ↑wo 07 dec 2022, 18:16 Ongeacht hoe de woning georienteerd staat, het principe blijft!
Die balken zijn langer dan de vrije ruimte in de kamer, dus voor ze te plaatsen heb je: ofwel massa's zijdelingse ruimte nodig, ofwel een gat in de (binnen-)muur (én eventueel ook in de buitengevel) om de balk op zijn plaats te krijgen.