ukster
Artikelen: 0

Re: touw

op een schaal van 1 ..10 zou ik hem 10ptn toekennen :)
oplossing
oplossing 443 keer bekeken
wnvl1

Je bedoelt dat we het moesten oplossen op een grafische manier volgens de methodes van de 'grafostatica'.
Ik heb dat vak echter niet gehad, wegens het bestaan van rekenmachines toen ik studeerde.
ukster

Het raadselachtige aspect van het probleem is natuurlijk dat er in de tekst onvoldoende gegevens zitten voor een diepgaande analytische oplossing. Bedoelt wordt de afbeelding zelf als informatiebron te gebruiken. dit raadsel kan worden opgevat als “ontzettend flauw” of is er misschien sprake van “overanalyse”?
Xilvo
Moderator

Het hang er vanaf wat je verwacht. Zou het over een echte kabel gaan waar je een foto van hebt, dan probeer je de informatie zo goed mogelijk uit die foto te halen.
Bij een tekening gaat het waarschijnlijk over een bedacht vraagstuk, dan verwacht ik alle relevante informatie te krijgen.
Mijn twee centen ;)
wnvl1

wnvl1 schreef: di 06 aug 2024, 15:17 1) Het vragen aan Chatgpt? Maar dat is wat lastig met die figuur.

2) De wetten van Newton. De som van de krachten is nul en de som van de momenten is nul toepassen. De kettinglijn geeft bovendien een formule voor het zwaartepunt.
Ik stond eerlijk gezegd op het punt om toe te voegen

3) moeten we een geodriehoek gebruiken?

Je verwacht ergens bij zo een tekening dat het vragen zijn die als het ware uit een examen zouden kunnen komen. Daar is deze vraag uiteraard niet geschikt voor. Je

Je grafische constructie om z te berekenen daar was ik niet direct opgekomen.
wnvl1

ukster schreef: ma 05 aug 2024, 19:25
Xilvo schreef: ma 05 aug 2024, 17:15 De verhouding wordt bepaald door de (tangens van de) hoek bij het aanhechtingspunt. Maar die hoek kan verschillenden waardes aannemen. En daarmee de massa ook.
In de tekening niet :D
Als je hier iets explicieter was geweest zoals 'meet op de tekening', dan hadden we het natuurlijk wel gevonden.

Terug naar “Sciencetalk café”