Steven Nr1 Bewijzen doet/moet per definitie de wetenschap.
Ik ben als zodanig geen wetenschapper en daarom zette ik ook neer dat ik het geloof dat 't t zo is.....
Over geloof van mensen valt niet over te twisten, evenals over het niet hebben van geloof. Ik respecteer het allebei, bij mensen..
Ze missen echter wel allebei het bewijs nl. Van het wel of van het niet.
Het wachten daarop is aan de wetenschap of die op een dag met bewijs aan komt, van 't één of van 't ander.
Ondertussen hebben veel mensen hun eigen ervaringen er mee gehad of nog, of totaal niet!
Zo iets is er in de vele eeuwen er wel mee nl.
Al of niet via Godsdienst van huis uit. Via kerkenwerk, boeken, filosofie ed. en/of totaal uit zich zelf.
Anderen hebben er totaal niks mee.
Mensen die er niks mee hebben missen de eigen persoonlijke ervaringen er mee.
Zelfs kerksen kunnen het alleen theoretisch tot zich hebben gekregen.
Maar grote groepen mensen zijn er zat in de eeuwen, die er persoonlijke ervaringen mee hebben gehad. Vroeg en/of laat. of nog steeds.
Zelf heb ik ook ervaringen omtrent gehad.
Maar ik heb 't ervaren als iets wat persoonlijk speciaal voor mij bedoelt is en niet als zodanig voor de rest vd. wereld.
Ieder 't zijne/'t hare is er wel mee.
Ik had er al ervaringen mee nog voor ik ook maar iets van het bestaan van kerk ed. wist.
En noemde die ervaringen: Het:
:Het: kijkt mee. :Het: laat 't zien en/ of weten...
Pas veel later in mijn jeugd werd ik geconfronteerd met kerk ed. Godsdienst , filosofie ed.
Daar door kreeg :Het: een naam en dat soort zaken ahw.
Maar als anderen me niet geloofden dat ik zulkse ervaringen had er mee,
kon me niks schelen als ze 't niet geloofden.
Wat ik er wel mee ging doen...ik hield 't voortaan voor mezelf!
Nou Steven Nr1 hopelijk legde ik je vragen zo goed uit.
Aangezien het onderwerp van deze thread gaat over het...IK...
en als zodanig Godsdienst , ziel ed. er niks mee van doen heeft...Zijn we met z'n twee de draad voorbij aan het schieten..
Maar ik kan het onderwerp ...IK...alleen uitleggen via die of en of)s
oa. via lichaam of... en. ...of ziel. Met in het midden de geest pyché van
het ...IK...
Anderen kunnen 't wel totaal anders beduiden!
Overigens het bewijs dat we als mens een ..IK...psyché geest hebben is zelfs in deze tijd nog maar magertjes te bewijzen, via wat golf-bewegingen met een E.E.G.
Zo ingewikkeld zit die geest materie in elkaar nl.
Het bestaan van ons lichaam is makkelijker te bewijzen, dan de materie van de geest van het..IK...Laat staan dat van de volgende materie-laag dat ziel heet. Vandaar. Gr.v. Lady
Ik ben geen wetenschapper, heb wel veel belangstelling voor van alles. Ik hoop veel te leren van de mede forummers