Bedweter
Artikelen: 0

Re: [Filosofie] "Ik"

Mijn "ik" is ontstaan bij m'n lichaam, toen ik tot de ontdekking kwam dat de ander bestaat, een niet-ik. Aan dat "ik" heeft zich vervolgens een persoonlijkheid, een karakter gekoppeld. De combinatie van karakter, mentale eigenschappen en lichaam maakt "ik". Vaak kun je iets definieren door te kijken naar wat het niet is en in dit geval is "ik" "niet de ander".
StevenNr1

Mja, het is zo gewoon gemakkelijker om al die indrukken hier rodnom ons te vatten en te plaatsen.
Lady

Jara. Het Ik..als onderwerp...

Ik denk dat het IK is tussen lichaam en ziel in.

En een soort van interpreterend middel punt is tussen die beide.

En het zich bezigt, met bewustzijn's niveau's verschillen, tussen: De Hogere regionen of en of De Lagere regionen; omtrent het eigen lichaam of en of de ziel.

Het... IK..( in het midden )...is DE Psyché.

De psyché interpreteert al die dingen nl.

Van de interne binnenwereld of en of van de externe buiten wereld.

Ik type steeds: of en of; omdat de psyché van het IK in het midden van de beide optie's is...

lichaam en ziel

Jezelf en de andere'n

binnen-en buitenwereld

donker en licht

etc. Je psyché Ik zit daar net tussen in. En die interprteert de dingen vanuit het midden. Vandaar of en of.

De Psyché Ik; kan ervaren , zien en/of weten vanuit dat Middenpunt. Nl.

Is de.. Ik... in het" En" punt dan kan het Ik alszodanig interpreteren over wat het waarneemt. ed. dingen.

Het IK is zó te doen concentreren, dat het 't neutraalste punt op de wereld is.

Ook tov. je eigen lichaam:horizontaal of en of verticaal tov. je eigen ziel.

Nog een vb. is: Aards horizontaal of en of hemels verticaal.

Zolang een mens leeft zit( het) Ik daar net tussen in,

als het middel.punt van het bestaan der dingen.....

Het neutraalste punt van hrt... Ik... is tussen de twee optie's in te gaan staan.

Elk mens heeft Het Ik psyché bewustzijns punt;en is als zodanig het middelpunt van het bestaan.

Zonder het.. Ik... is er geen beleven nl. geen interpretatie's te maken.

Omtrent het onderwerp..... Ik....sumier gezegd, zo zie en beleef ik het psyché Ik... én als het effe kan, als het lukt, vanuit het midden. Gr. v. Lady :shock:
Ik ben geen wetenschapper, heb wel veel belangstelling voor van alles. Ik hoop veel te leren van de mede forummers
StevenNr1

Je gelooft dus ten eerste al in een ziel? Als een buiten-materiëel iets?
Lady

Ik geloof inderdaad in een ziel Steven NR1.

Maar net als het lichaam een deel van het Ik is (vice versa) is mi. de ziel dat ook.

Bij de dood laat de geest psyché zich los van het aardse bio stoffelijk lichaam en voegt het... Ik.. zich in, bij de geest van de ziel; waar ook dán het.. Ik ...punt in het midden is maar dan in de ziel!

En ziet/ weet/ ervaart, interpreteert ook dán alzo de dingen.

Het ..Ik..is nl. net als de ziel geest en geen bio-stof product zoals het menselijk lichaam.

Gr. v. Lady :shock:
Ik ben geen wetenschapper, heb wel veel belangstelling voor van alles. Ik hoop veel te leren van de mede forummers
StevenNr1

En tracht jij dat ook te bewijzen of is dit voor jouw echt een geloof? Is dit iets wat je zelf hebt bedacht of sluit dit aan bij een religieuze of filosofische strekking?

Die stelling is toch allerminst wetenschappelijk onderbouwd (nu ja, die van mij enkele posts hiervoor ook niet), dus jouw mening, die ik dan ook respecteer.
Lady

Steven Nr1 Bewijzen doet/moet per definitie de wetenschap.

Ik ben als zodanig geen wetenschapper en daarom zette ik ook neer dat ik het geloof dat 't t zo is.....

Over geloof van mensen valt niet over te twisten, evenals over het niet hebben van geloof. Ik respecteer het allebei, bij mensen..

Ze missen echter wel allebei het bewijs nl. Van het wel of van het niet.

Het wachten daarop is aan de wetenschap of die op een dag met bewijs aan komt, van 't één of van 't ander.

Ondertussen hebben veel mensen hun eigen ervaringen er mee gehad of nog, of totaal niet!

Zo iets is er in de vele eeuwen er wel mee nl.

Al of niet via Godsdienst van huis uit. Via kerkenwerk, boeken, filosofie ed. en/of totaal uit zich zelf.

Anderen hebben er totaal niks mee.

Mensen die er niks mee hebben missen de eigen persoonlijke ervaringen er mee.

Zelfs kerksen kunnen het alleen theoretisch tot zich hebben gekregen.

Maar grote groepen mensen zijn er zat in de eeuwen, die er persoonlijke ervaringen mee hebben gehad. Vroeg en/of laat. of nog steeds.

Zelf heb ik ook ervaringen omtrent gehad.

Maar ik heb 't ervaren als iets wat persoonlijk speciaal voor mij bedoelt is en niet als zodanig voor de rest vd. wereld.

Ieder 't zijne/'t hare is er wel mee.

Ik had er al ervaringen mee nog voor ik ook maar iets van het bestaan van kerk ed. wist.

En noemde die ervaringen: Het:

:Het: kijkt mee. :Het: laat 't zien en/ of weten...

Pas veel later in mijn jeugd werd ik geconfronteerd met kerk ed. Godsdienst , filosofie ed.

Daar door kreeg :Het: een naam en dat soort zaken ahw.

Maar als anderen me niet geloofden dat ik zulkse ervaringen had er mee,

kon me niks schelen als ze 't niet geloofden.

Wat ik er wel mee ging doen...ik hield 't voortaan voor mezelf!

Nou Steven Nr1 hopelijk legde ik je vragen zo goed uit.

Aangezien het onderwerp van deze thread gaat over het...IK...

en als zodanig Godsdienst , ziel ed. er niks mee van doen heeft...Zijn we met z'n twee de draad voorbij aan het schieten..

Maar ik kan het onderwerp ...IK...alleen uitleggen via die of en of)s

oa. via lichaam of... en. ...of ziel. Met in het midden de geest pyché van

het ...IK...

Anderen kunnen 't wel totaal anders beduiden!

Overigens het bewijs dat we als mens een ..IK...psyché geest hebben is zelfs in deze tijd nog maar magertjes te bewijzen, via wat golf-bewegingen met een E.E.G.

Zo ingewikkeld zit die geest materie in elkaar nl.

Het bestaan van ons lichaam is makkelijker te bewijzen, dan de materie van de geest van het..IK...Laat staan dat van de volgende materie-laag dat ziel heet. Vandaar. Gr.v. Lady :shock:
Bedweter

Een leuke vraag in dit verband, vind ik de vraag die een vriend me een paar jaar geleden stelde:

'wie was jij voordat je ouders geboren waren?'
Lady

Bedweter, deze vraag komt uit de oude Oosterse Filosofie en misschien is de vraag wel zo oud als dat er Filosofie bestaat .

Maar ik zal een poging wagen........

Als reincarnatie bestaat was je misschien hun moeder wel...en /of van beiden de vader wel...of van de ander de vader wel. Of grootouder ed.

een verre voor achter achter oom of tante.......

Weet je veel.........

Maar met woorden keuze van deze moderne tijd; met DNA. wetenschap; zat je toen waarschijnlijk nog in de DNA-GEN wachtkamer...met je ..Ik.. te wachten....

En te wachten en te wachten....tot dat via je ouders je DNA blauwdruk plaatje klaar was, van je aardse bio-product en je in dat lichaam kon stappen, omdat dat lichaam en jou...Ik... bij elkaar paste.......

Weet je veel........

Hoe het ook zij.. geest materie vergaat nooit.

En omdat je...Ik...van geest materie is....Zal 't wel ergens geweest zijn, net als in de toekomst en altijd..tot in alle eeuwigheid.

Gr.v. Lady :shock:
janos

Mijn verklaring voor het gevoel "ik",

Het is datgene die in de moederlichaam zich een eigenlichaam wil vormen .
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.
dirk

met "ik" betonen we de eenheid van onze eigen existentie itt het/de andere.De werkelijkheid biedt ons de mogelijkheid op een niet willekeurige basis te onderscheiden en te benoemen.Het is dus het kan een naam krijgen."ik" is het woord waarmee een zelfbewust spreekvaardig wezen zoals wij zichzelf bedoeld.Heel simpel.

Terug naar “Filosofie”