Dan zal er i.i.g. moeten gekeken worden naar een VAST bedrag, als dit er niet is zal dit ertoe leiden dat de ontvanger met het meeste geld sneller in aanmerking komt voor transplantatie enerzijds, en anderzijds dat de ontvanger zal kunnen "pingelen": als de donor het doet om alleen het geld, zal hij tevreden gesteld zijn met een lagere prijs... Met een vast bedrag is het misschien mogelijk de ziekenkas te laten betalen.
Ja, inderdaad, in ieder geval een vast bedrag. Dat had ik al ergens in dit topic vermeld, dacht ik.
ypsilon schreef:ev!tje schreef:
Ik denk dat als je zelf een orgaan nodig hebt, liever iets extra betaalt, maar daardoor wel een orgaan hebt, dan op veel te lange wachtlijsten te staan.
Dat is onethisch! Waarom zou iemand die "iets extra" kan betalen, meer recht hebben op een donororgaan dan iemand die dit niet heeft?
Ik zeg hélemaal niet dat iemand die "iets extra" kan betalen, méér recht heeft op een donororgaan! Het is inderdaad onethisch dat je meer recht zou hebben als je meer betaalt, maar als iedereen meer betaalt en er daardoor geen wachtlijsten zijn, dan zou ik geen probleem hebben met die meerprijs. Het gaat tenslotte om de kwaliteit van je leven. Kijk:
situatie 1: Er is een groot tekort aan donororganen en dus een lange wachtlijst. De donoren worden niet betaald voor hun orgaan.
situatie 2: Er is geen tekort aan donororganen en er zijn geen wachtlijsten. De donoren worden wel betaald voor hun orgaan (vast bedrag), maar de operaties zijn iets duurder (het ziekenfonds springt bij voor diegenen die zo'n operatie niet kunnen betalen).
Ik denk persoonlijk, dat mensen die een orgaan nodig hebben, liever iets extra betalen dan op een veel te lange wachtlijst te staan. Dus situatie 2.
Bovenstaande antwoorden maken dus duidelijk wat de rijke wint en de arme verliest.
Nu verliest de arme toch niet?
Ik vind dat niet. Het geld vormt een zekere dwang om een orgaan te doneren, terwijl men dit anders niet zou doen, d.i. een aantasting van de vrijheid... Jammer maar helaas, vrijheid is te koop in onze maatschappij!
Dan voel je dus ook een zekere dwang als je moet gaan werken?
Het zou veel beter zijn als de situatie van de arme intrinsiek zou verbeteren!
Ja, inderdaad, maar dit is geen regel om de armoede te verminderen, maar om de wachtlijsten te verminderen. Het is niet ter vervanging van (mogelijke) systemen die de armen helpen. De nadruk ligt op het tekort aan donororganen, niet op de armoede.