2 van 2

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Geplaatst: ma 19 mar 2007, 23:43
door klazon
...... kun je er nog eens een lichtslang of kerstverlichting aan hangen... [rr] :?:
Met die 3 watt die een fietsdynamo levert zul je niet ver komen.

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Geplaatst: di 20 mar 2007, 14:47
door klazon
Nu een praktische uitwerking:

Ik heb hier net zo'n Nokia adapter bij de hand, gegevens: 3,7V, 355mA, 1,3VA.

De open spanning is 10V, de stroom bij kortsluiting is 0,67A.

Dus de inwendige weerstand is ongeveer 15 ohm.

Een fietsdynamo levert ongeveer 6V eff, dat geeft na gelijkrichting en afvlakking een spanning van ongeveer 8,5V.

Aangezien dit iets minder is dan de open spanning van de adapter zou je er nog een ballastweerstand voor kunnen zetten die iets kleiner is dan 15 ohm, dus b.v. 10 of 12 ohm.

Let er wel op dat in die weerstand ruim 1 watt wordt opgestookt, dus je moet er wel een vermogensexemplaar voor nemen.

De oplossing is dus: bruggelijkrichter, afvlakelco (ongeveer 470uF) en serieweerstand van 10 ohm, 2W.

Ingewikkelder hoeft het volgens mij niet te zijn.

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Geplaatst: do 22 mar 2007, 01:13
door Benm
Inderdaad, als ik je meetresultaten van de nokia adapter zo zie zal daar weinig meer dan een elcheapo trafo, gelijkrichter en elco in zitten. Wat dat betreft was mn idee het te stabiliseren/limiteren wellicht overbodige voorzorg.

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Geplaatst: do 22 mar 2007, 10:07
door Franske
klazon schreef:De oplossing is dus: bruggelijkrichter, afvlakelco (ongeveer 470uF) en serieweerstand van 10 ohm, 2W.

Ingewikkelder hoeft het volgens mij niet te zijn.
of:

De oplossing is dus: bruggelijkrichter, afvlakelco (ongeveer 2200uF, om spanningsfluctuaties beter op te vangen) en een spanningsregelaar die je afstelt op 3,7V (LM317 is een goede en goedkope keus). Voordeel van de spanningsregelaar is dat de uitgangsspanning redelijk stabiel is, ondanks fluctuaties aan de ingang.

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Geplaatst: do 22 mar 2007, 22:06
door klazon
Ik weet niet of een spanningsregelaar wel zo handig is in dit geval. De meting aan de Nokia adapter laat zien dat deze een tamelijk ruwe spanning levert. De intelligentie om het laadproces te regelen zit kennelijk in de telefoon zelf. Het zou best kunnen dat die schakeling juist niet meer goed werkt als je een spanning levert die erg precies is gestabiliseerd op 3,7V.

Dus ik zou gaan voor de "ruwe" oplossing. Waarom zou je het gesofisticeerder maken dan de fabrikant zelf doet?

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Geplaatst: di 19 jun 2007, 09:31
door klazon
Vanwege een naderende fietsvakantie met weinig kans om onderweg een laadpunt te vinden ben ik zelf eens aan het experimenteren geslagen.

En dat blijkt nog niet mee te vallen. De originele Nokia lader levert een onbelaste spanning tussen 8 en 10 volt. De telefoon betrekt een pulserende stroom uit de lader, waarbij tijdens de stroomafname de spanning zakt tot ongeveer 4 volt.

Maar mijn fietsdynamo met een gelijkrichter en afvlakelco levert een open spanning van ruim 20 volt! Belast je dat dan met een weerstand van 10 ohm ,dan zakt de spanning in elkaar tot 4 volt, dus dat leek wel goed te zitten. Maar een proef op de fiets leverde een melding in de display van de telefoon: "batterij wordt niet geladen".

Blijkbaar is de open spanning te hoog en weigert de laadelektronica zich hiervoor open te stellen.

Tussenschakelen van een spanningsregelaar van 9 volt gaf geen verbetering, ergens klopt er iets nog niet. Omdat de tijd ontbrak voor verdere experimenten ben ik er even mee gestopt en op reis gegaan met mijn fiets. Gelukkig vond ik ergens op een camping een paaltje met een gewoon stopcontact er aan, dus ik heb niet zonder gezeten. Maar zodra ik weer wat tijd heb ga ik verder experimenteren, want het probleem moet oplosbaar zijn.

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Geplaatst: di 19 jun 2007, 13:52
door DePurpereWolf
Wat moet dat moet, hoe ziet de gsm dat hij aan het infuus ligt? Er is natuurlijk een bescherming in gebouwd, dat als je hem verkeert aanhangt, hij niet oplaad. Anders loopt je gsm bijvoorbeeld leeg als je hem aan de lader hangt wanneer de batterij vol is.

Waarschijnlijk moet je een bepaalde voltage en mischien stroom aanleveren voordat de telefoon het woord open doorgeeft.

Ik vraag me af hoe je de informatie dat de stroom inzakt naar 4 Volt hebt gekregen, heb je dat van de gsm website? Of heb je dat gemeten. Als je het hebt gemeten, wat voor weerstand heb je er aangehangen?

Is het een idee om de lader open te schroeven en te kijken wat er in zit? Of op internet op te zoeken wat precies de specificaties zijn van die lader? Als je het elektrisch diagram van de lader kan opschrijven, is het mischien makkelijker dat te veranderen naar jou situatie.

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Geplaatst: di 19 jun 2007, 14:35
door klazon
Alle waarden die ik noemde zijn gemeten.

Bij het testen heb ik er eerst een weerstand van 10 ohm aan gehangen. Dat komt ongeveer overeen met 3,7V en 355mA zoals op de lader staat.

Maar ik denk dat ik de spanningsstabilisator moet verbeteren. Die had ik zelf samengesteld uit een zenerdiode en een powertor. Waarschijnlijk niet helemaal goed gedimensioneerd. Verdere experimenten moeten dat uitwijzen.

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Geplaatst: di 19 jun 2007, 15:19
door DePurpereWolf
Wat is het effect van de weerstand in je ampere meter op de meting.

Wat is de load weerstand van de gsm wanneer het aan het opladen is.

Ik denk ook dat een stabiele spanning voor een beter resultaat kan zorgen

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Geplaatst: wo 20 jun 2007, 15:48
door Lala
uhm, Is er al niet lang een draagbare GSM-oplader? Werkt via een dynamo en een vliegwieltje: draaien maar.

Mijn vriendin heeft zo'n ding thuisliggen, wat mij goed uitkomt omdat je er verschillende laadsnoertjes voor hebt. Wel draaien als een bezetene voor je überhaupt iets kunt met je telefoon, maar is dat systeem niet doodleuk over te zetten naar een fiets? Met aanpassingen voor de snelheid waarmee de dynamo dan draait natuurlijk, maar daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten.

Afbeelding
No Battery Flash Light (NBFL)/

Telefoonoplader

De NBFL is naast telefoonoplader tevens

een krachtige zaklamp met vijf LEDs.

Even slingeren met de NBFL en het gesprek

kan nog minstens 20 minuten duren.

€ 15,95

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Geplaatst: wo 20 jun 2007, 15:59
door klazon
...., maar is dat systeem niet doodleuk over te zetten naar een fiets? Met aanpassingen voor de snelheid waarmee de dynamo dan draait natuurlijk, maar daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten.
Tja, en die aanpassingen, daar gaat het nou net om. Om dat te kunnen bepalen moet je eerst zo'n ding in handen hebben om te reverse-engineeren.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de open spanning en de inwendige impedantie van de fietsdynamo veel groter zijn dan van de originele lader. Heb de komende dagen weinig tijd om me hiermee bezig te houden, maar t.z.t. ga ik me er toch weer op storten, want dit probleem moet oplosbaar zijn.

Re: Gsm-batterij Opladen Met Je Fiets

Geplaatst: wo 20 jun 2007, 17:58
door DePurpereWolf
Mark Hoekstra, een Nederlander, schijnt een echte iPod hacker te zijn, hij heeft een lader voor zijn iPod gemaakt voor de fiets:

hier: http://www.engadget.com/2005/12/06/the-ipo...ecause-you-can/

en hier: http://geektechnique.org/projectlab/511

en hier: http://www.makezine.com/blog/archive/2005/...charger_fo.html

Mischien dat hij je kan helpen. :D

(en plaats hier de details plz.)