Herodotus
Artikelen: 0

Re: Gevonden voorwerpen en gewetensbezwaren

Paul, ik vind jou een sociale gast. Wilde ik gewoon ff kwijt

Het schijnt dat er al mensen op de maan en andere plekken in de ruimte om ons heen zijn gesignaleerd.

Het zou dus kunnen dat het al gebeurt.

Is een vogel onafhankelijk van de aarde? Nee, ook de vogel heeft te kampen met de aantrekkingskracht van de aarde. De vogel heeft soms vaste grond onder de voeten nodig. Hij wordt moe van al dat gevlieg.

Waarom wil de mens vliegen dan?

Omdat er dan wat minder hard aan hem getrokken wordt.

@1: Het dier en andere mensen

@2: Hoe labiel is onze beschaving?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
*gast_Paul_1968_*

Herodotus schreef:Paul, ik vind jou een sociale gast. Wilde ik gewoon ff kwijt

Het schijnt dat er al mensen op de maan en andere plekken in de ruimte om ons heen zijn gesignaleerd.

Het zou dus kunnen dat het al gebeurt.

Is een vogel onafhankelijk van de aarde? Nee, ook de vogel heeft te kampen met de aantrekkingskracht van de aarde. De vogel heeft soms vaste grond onder de voeten nodig. Hij wordt moe van al dat gevlieg.

Waarom wil de mens vliegen dan?

Omdat er dan wat minder hard aan hem getrokken wordt.

@1: Het dier en andere mensen

@2: Hoe labiel is onze beschaving?
Ten eerste bedankt voor het compliment. 8-)

Die Apollo's waren toch maar voor proefpersonen om te laten zien dat dat mogelijk is ? Of denk je dat er straks een groot gedeelte van de bevolking de aarde kan verlaten ? Mij lijkt dat een heel andere opgave. Ik ben wel erg gefascineerd door die ruimtevaart.

@1 vind ik van mij beter en @2 van jou. :D
Herodotus

Of denk je dat er straks een groot gedeelte van de bevolking de aarde kan verlaten ? Mij lijkt dat een heel andere opgave. Ik ben wel erg gefascineerd door die ruimtevaart.

Ik ook, en waarom zou het niet kunnen?

Ik vraag me alleen weleens af waarom we hier weg willen.
Paul_1968

Herodotus schreef:Ik ook, en waarom zou het niet kunnen?

Ik denk dat het in principe wel kan , maar in de praktijk niet mogelijk is voor grote groepen, zelfs als het nodig blijkt.

We zien dat het niet goed gaat aflopen met de mensheid en daarom willen we weg. Maar de vraag is dan ook : "Kunnen we ergens anders een meer stabiele beschaving opbouwen dan we op aarde hebben gemaakt ?" (Over de natuur hoeven we ons geen zorgen te maken. Die overleeft altijd, maar dat komt door mijn ruime begrip van natuur.) Wanneer we moeten leven in een hermetisch van de buitenwereld afgesloten winkelcentrum (sommigen zijn al jaren aan het acclimatiseren) kun je wel aanvoelen dat ook daar spanningen kunnen ontstaan en iemand eens ergens een sluis vergeet te sluiten.

Ik zou eerst proberen hier nog eens kritisch te kijken naar de mogelijkheden.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"
Herodotus

Op zich kan het niet slecht gaan met de mensheid. Ze groeit nog steeds.

We laten een heleboel mensen op de aarde niet delen in de rijkdom van een kleine groep.

Mischien kunnen we om te beginnen (veel) zoet water naar Afrika transporteren. Een mega pijpleiding bijvoorbeeld.

Zie het als een investering in het groene Afrika van de toekomst...

En wie zijn er nu beter met water dan de Nederlanders?
Assassinator

Door een héle menselijke eigenschap: nieuwschierigheid.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Paul_1968

Door een héle menselijke eigenschap: nieuwschierigheid.
Even off-topic : Als je gierig bent naar nieuws ben je nieuwsgierig. :D
ZonnTroLL

Door een héle menselijke eigenschap: nieuwsgierigheid.
En ook omdat het gras voor sommigen groener is ergens anders.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
Paul_1968

En ook omdat het gras voor sommigen groener is ergens anders.
Even terug naar de vraag : Heeft iemand van jullie wel eens dat gevoel dat je twijfelt over "het jezelf iets toeeigenen" ?

Gaat het dan om een gevonden mobieltje, of geld, of een weggewaaide ballon of paraplui ?

En hoe denken wij over het ontginnen van vruchtbare grond op aarde en het delven van grondstoffen op andere planeten ?

Wie van jullie verwijdert wel eens onkruid uit de tuin, of kan een boom van 10 cm doorsnede omzagen zonder pardon ? En een honderd jaar oude boom ? Een GiantSequoia ? Waar ligt de grens ?

Wie slaat er wel eens een lastig insect dood of heeft er wel eens een kip geslacht ?

Voor mij zijn dit allemaal voorbeelden van hetzelfde probleem.
ypsilon

Paul_1968 schreef:Even terug naar de vraag : Heeft iemand van jullie wel eens dat gevoel dat je twijfelt over "het jezelf iets toeeigenen" ?

Gaat het dan om een gevonden mobieltje, of geld, of een weggewaaide ballon of paraplui ?

En hoe denken wij over het ontginnen van vruchtbare grond op aarde en het delven van grondstoffen op andere planeten ?

Wie van jullie verwijdert wel eens onkruid uit de tuin, of kan een boom van 10 cm doorsnede omzagen zonder pardon ? En een honderd jaar oude boom ? Een GiantSequoia ? Waar ligt de grens ?

Wie slaat er wel eens een lastig insect dood of heeft er wel eens een kip geslacht ?

Voor mij zijn dit allemaal voorbeelden van hetzelfde probleem.
Dat lijkt mij toch niet hoor. Een lastig insect doodslaan of onkruid wieden in je tuin zijn niet problematisch, toch niet op die schaal. Insecten en onkruid zullen ons, mensen, waarschijnlijk overleven.

Ontginning van grondstoffen en het omhakken van tropische bomen zijn wél problemen.
Paul_1968

ypsilon schreef:Dat lijkt mij toch niet hoor. Een lastig insect doodslaan of onkruid wieden in je tuin zijn niet problematisch, toch niet op die schaal. Insecten en onkruid zullen ons, mensen, waarschijnlijk overleven.

Ontginning van grondstoffen en het omhakken van tropische bomen zijn wél problemen.
Mijn punt is eigenlijk : Die waarden die je daar geeft zijn inderdaad algemeen geaccepteerd en behoeven geen verdere uitleg, voor de meeste mensen. Maar voor wie zijn deze waarden soms wel een probleem of wie twijfelt wel eens aan de juistheid van die grens die we trekken ? Het gaat mij er dus om dat we ons bewust moeten worden van de reden waarom het een wel kan en het andere niet en of we het wel goed doen. Het feit dat iets algemeen geaccepteerd is, wil nog niet altijd zeggen dat het ook ethisch verantwoord is.

Er zijn altijd twee extremen en daartussen zoeken we een balans, maar waar ligt die precies en waarom ?

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”