2 van 3

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 11:31
door Boerenverstand
Die 20000 voor het vliegwiel vind ik wel een eng hoge waarde maar dat kan gevoelsmatig zijn.

In je foto van die bestaande opstelling wordt een ketting-tandwielreductie toegepast dus dat vliegwiel behaalt nooit dat hoge toerental, wellicht iets om mee te nemen in je berekeningen.

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 11:39
door Ruben01
Boerenverstand schreef:Die 20000 voor het vliegwiel vind ik wel een eng hoge waarde maar dat kan gevoelsmatig zijn.

In je foto van die bestaande opstelling wordt een ketting-tandwielreductie toegepast dus dat vliegwiel behaalt nooit dat hoge toerental, wellicht iets om mee te nemen in je berekeningen.
Dat is al verschillende keren aangehaald Boerenverstand, best eerst de berichten eens volledig doornemen pi.gif !!

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 11:58
door RCFUN
Waar ik heen wil ik ook een reductie van toerental. Als ik weet hoeveel P er uit komt bijv. 30kw, kan ik terug naar 1 op 3.

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 13:57
door Ruben01
Waar ik heen wil ik ook een reductie van toerental. Als ik weet hoeveel P er uit komt bijv. 30kw, kan ik terug naar 1 op 3.
Ik heb wat berekeningen gemaakt en kom op het volgende resultaat:

begintoerental = 0 rpm

eindtoerental = 20000 rpm

omzetten naar hoeksnelheden:
\(\omega = 2 \pi n \)
Ik laat als voorbeeld zien dat het vliegwiel gaat versnellen van 0-20000rpm in 30 seconden.
\( \alpha = 69,8 rad/s² \)


Draaimoment M=12,217 Nm

Vermogen P = 25587, ... W of ongeveer 26 kW

De formules die hiervoor gebruikt zijn staan allemaal in mijn eerste post, je kan nu eventueel je tijd veranderen in bijvoorbeeld 15 of 20 seconden. Met het verkregen motorvermogen kan je dan je reductie bepalen.

Als je wil kan je dan ook nog de kinetische energie berekenen die opgenomen is door je vliegwiel:
\(E_k=\frac{J \cdot \omega²}{2} \)

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 18:49
door RCFUN
Ik ben er wel uit. Volgens de meeste berekeningen is eigenlijk is het vliegwiel dat ik heb te klein. Het moet een hele grote zijn die langzaam draait.

De 30sec kan niet, dit moet ca. 10sec zijn. Heeft te maken met carburatie van die motoren.

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 18:51
door Ruben01
Ik ben er wel uit. Volgens de meeste berekeningen is eigenlijk is het vliegwiel dat ik heb te klein. Het moet een hele grote zijn die langzaam draait.
Hoe groot ga je het dan nemen en met welke reductie, ben je daar al uit ?
De 30sec kan niet, dit moet ca. 10sec zijn. Heeft te maken met carburatie van die motoren.
Ja dat begrijp ik, het was maar een voorbeeldje.

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 19:42
door RCFUN
Kan een plaat kopen van 55cm 2cm dik:

Massa = 40kg I= 1/2*40*0.275^2=1.51

Hoekversnelling is gelijk 46.6

M=1.51*46.6= 70.3 Nm

P=70.366 x 2092= 147KW

overbreng verhouding 1:10, hierdoor wordt P motor 14.7kW max.

Max vliegwiel toeren 2000 RPM

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 19:55
door Boerenverstand
Dat is al verschillende keren aangehaald Boerenverstand, best eerst de berichten eens volledig doornemen 8-) !!
Sorry Ruben, dank je wel!

Maar beter meerdere keren gewaarschuwd dan een werkplaats vol vliegwielscherven pi.gif

Het vliegwiel kan kleiner en lichter worden wanneer meetcyclus korter mag worden.

Je kunt dan eventueel kiezen voor meer pulsgevers op je vliegwiel om toch de vereiste nauwkeurigheid te bereiken.

Een onbelaste tweetaktmotor is in een oogwenk op rpm max. dus onder belasting is de meetcyclus met 3 of 4 seconden (je powerband tussen 6000 en 20000) lang genoeg of niet?

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 19:56
door Ruben01
Max vliegwiel toeren 2000 RPM
Wanneer ik dit gegeven gebruik krijg ik geen hoekversnelling van 46,6 rad/s
\(n_0= 0 \frac{omw}{s} \)
\(n_t= \frac{100}{3} \frac{omw}{s} \)
hoeksnelheid:
\(\omega_t=\frac{200 \pi}{3} \frac{rad}{s} \)
hoekversnelling:
\(\alpha = \frac{\frac{200 \pi}{3} \frac{rad}{s}-0\frac{rad}{s} }{10 } =20,94 \frac{rad}{s²}\)
Door een overbrengingsverhouding van 1:10 te nemen gaat je motorvermogen 10 keer groter worden (als je een rendement van 100% beschouwd). Je hebt een motor met een vermogen van 10pk ofwel 7,4 kW, hiermee kan je nooit de benodigde 14,7 leveren. De berekening van dat vermogen moet wel opnieuw gedaan worden maar hier moet je zeker op letten.

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 19:57
door Boerenverstand
Dat is al verschillende keren aangehaald Boerenverstand, best eerst de berichten eens volledig doornemen 8-) !!
Sorry Ruben, dank je wel!

Maar beter meerdere keren gewaarschuwd dan een werkplaats vol vliegwielscherven pi.gif

Het vliegwiel kan kleiner en lichter worden wanneer meetcyclus korter mag worden.

Je kunt dan eventueel kiezen voor meer pulsgevers op je vliegwiel om toch de vereiste nauwkeurigheid te bereiken.

Een onbelaste tweetaktmotor is in een oogwenk op rpm max. dus onder belasting is de meetcyclus met 3 of 4 seconden (je powerband tussen 6000 en 20000) lang genoeg of niet?

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 20:03
door Ruben01
Boerenverstand schreef:Sorry Ruben, dank je wel!

Maar beter meerdere keren gewaarschuwd dan een werkplaats vol vliegwielscherven pi.gif
Een werkplaats vol scherven is inderdaad niet zo goed, zeker wanneer je zelf in die werkplaats staat is dat niet leuk 8-) .
Boerenverstand schreef:Het vliegwiel kan kleiner en lichter worden wanneer meetcyclus korter mag worden.

Je kunt dan eventueel kiezen voor meer pulsgevers op je vliegwiel om toch de vereiste nauwkeurigheid te bereiken.
Dat is inderdaad een mogelijkheid maar ik denk dat de manier waarop RCFUN nu bezig is zeker niet slecht is.
Een onbelaste tweetaktmotor is in een oogwenk op rpm max.
Een onbelaste tweetakt motor is inderdaad zeer snel op toeren.

Ik denk dat RCFUN best verder kan zoals hij bezig is, het toerental van het vliegwiel zo laag mogelijk houden heeft veel voordelen, de nauwkeurigheid van assen en lageringen gaan een veel kleinere rol spelen bij 2000rpm dan bij 20000rpm.

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 21:14
door Boerenverstand
Nog even @ Ruben.

Ik heb het draadje nog even langsgelopen en zie meerdere keren passeren dat bij het gebruiken van een eindreductie het vermogen op het vliegwiel toeneemt, dit moet het koppel zijn, lijkt me.

Ik ben overigens met je eens dat RCFUN goed bezig is. pi.gif

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 21:41
door Ruben01
Boerenverstand schreef:Nog even @ Ruben.

Ik heb het draadje nog even langsgelopen en zie meerdere keren passeren dat bij het gebruiken van een eindreductie het vermogen op het vliegwiel toeneemt, dit moet het koppel zijn, lijkt me.
Inderdaad maar ik denk niet de RCFUN het koppel van zijn motor kent.

Als RCFUN de kromme heeft opgenomen van zijn motor zou hij deze dan online willen plaatsen op wetenschapsforum in deze topic, het zou een grote meerwaarde geven aan de topic.

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 21:52
door RCFUN
Heb net een bericht uit US gehad. Had enkele vragen voorgelegd:

Diameter voor 15HP motor is 24" x 1" max rpm 2200. Dit is wat ze gebruiken. Wel grappig, want ik vroeg een onderbouwing daar van. Antwoord; Eh, dat doen we gewoon. Hij waardeerde wel dat er veel gerekend werd. Enkel opmerkingen van hem:

Tijd opbouw voor deze motoren is 8-10 sec.

Max toerental 2200RPM.

Contructief gezien mag de verhouding tussen diameter en dikte niet groter worden dan 20 (20:1). Lijkt me wel logisch.

Gebruik kettingen voor overbrenging.

Gebruik een onwaybearing. Zeg maar vrijlooplager.

Ik ga volgende week beginnen met het project. Zal elke stap er laten zien met foto's etc.

Re: Van pk tot gewicht vliegwiel

Geplaatst: ma 10 sep 2007, 21:58
door Ruben01
24" is ongeveer 60 centimeter als ik mij niet vergis, dat ligt dicht bij jouw 55 centimeter 8-) .
Ik ga volgende week beginnen met het project. Zal elke stap er laten zien met foto's etc.
Dat zou wel tof zijn, ik kijk er al naar uit pi.gif

Veel succes !!