2 van 3

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: do 13 sep 2007, 21:31
door albert davinci
Voor afstanden tot zo'n 40 kilometer kan je in principe ook nog uitstekend een ligfiets gebruiken. Ik schat dat je ongeveer 50% sneller bent op een goede ligfiets dan op een gewone degelijke fiets.

Deze ligfietsen zijn nu nog duur maar de prijs kan nog flink dalen wanneer het een massaproduct zou worden (nu worden ze nog op ambachtelijke wijze gemaakt).
400km ver rijden is helemaal niet leuk! Optie a) niet gaan, optie b) trein - best comfortabel op lange afstanden.

Het mooie is dat 'ie iedere ochtend 100% vol is, en dat je dan zo'n 5 uur kunt rijden. (Nee hoor, ik lijk alleen maar een voorkeur te hebben...)
400 km in de trein zitten is ook helemaal niet leuk! Tenzij je prettig gezelschap hebt. :D

De trein biedt helaas weinig flexibiliteit.

Stel dat ik 200 km verder moet zijn; ik wil 's ochtends vertrekken en 's avonds laat of in het begin van de nacht teruggaan omdat ik de volgende ochtend/middag weer les heb of moet werken. Dit kan niet met de trein, dan zou ik al om 19 uur in de trein moeten zitten om nog terug te geraken. Hiervoor heb ik dus een auto nodig.

Nu, een actieradius van 300 km zou volstaan om op mijn plaats van bestemming te geraken. Truth being told, wanneer ik meer dan 600 km zou moeten reizen dan zou ik niet op 1 dag op en neer gaan maar overnachten.

Het probleem is echter dat wanneer ik 200 km van mijn huis ben dat ik dan wel mijn accu zal moeten opladen om nog terug te geraken. Op dit moment ontbreekt de infrastructuur hiervoor nog. Nu is dit natuurlijk wel op te lossen wanneer wij met zijn allen electrisch zouden gaan rijden.

De trein is in ieder geval niet een goede oplossing voor alle situaties door een groot gebrek aan flexibiliteit.
Mensen moeten wat meer flexibel zijn, voor middellange afstanden ~15 tot 60 km zou zo'n elektrisch autootje natuurlijk ideaal zijn. (Korter dan 15 km fiets/bus je maar).
Het zou mooi zijn wanneer we dat in de toekomst zouden doen. Wel zal de prijs van de electrische auto dan nog veel moeten dalen voordat de brandstofbesparing opweegt tegen de extra investering.

Wat denken jullie? Mogen we een forse prijsdaling verwachten wanneer het een massaproduct wordt?

Ik heb wel eens gehoord dat de electrische een veel langere technische levensduur heeft dan een brandstofauto en dat er veel minder reparaties nodig zijn. Bovendien heb je voor een electrische auto geen schakelmechanisme nodig. Spaart dat niet een hoop reparaties (en ellende) uit?

Ook dat moet je in de kostenberekening meenemen.

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: wo 19 sep 2007, 21:18
door raymondmichiels
albert davinci schreef:Het probleem is echter dat wanneer ik 200 km van mijn huis ben dat ik dan wel mijn accu zal moeten opladen om nog terug te geraken. Op dit moment ontbreekt de infrastructuur hiervoor nog.

...

Het zou mooi zijn wanneer we dat in de toekomst zouden doen. Wel zal de prijs van de electrische auto dan nog veel moeten dalen voordat de brandstofbesparing opweegt tegen de extra investering.

Wat denken jullie? Mogen we een forse prijsdaling verwachten wanneer het een massaproduct wordt?

Ik heb wel eens gehoord dat de electrische een veel langere technische levensduur heeft dan een brandstofauto en dat er veel minder reparaties nodig zijn. Bovendien heb je voor een electrische auto geen schakelmechanisme nodig. Spaart dat niet een hoop reparaties (en ellende) uit?
Ik wil de Tesla niet te veel pluggen (no pun intended), maar hij drinkt ook gewoon uit het stopcontact. Je krijgt er een mobiele oplader mee die je zelf op een max. vermogen kunt instellen en dan bij je visite in het stopcontact plugt.

Over de prijsdaling: die komt. Tesla ontwerpt nu een $50.000 sportieve sedan voor het jaar 2010. De kosten zitten in de ontwikkeling en de lage oplage (men mikt op 10.000/jaar).

De batterijen zijn duur, maar de capaciteit stijgt 7-8%/jaar en de kosten dalen 7-8%/jaar. Of de huidige trend zich doorzet is natuurlijk de vraag, maar de vraag (vanuit laptops, telefoons en andere gadgets) helpt zeker.

Levensduur: Tesla verwacht de eerste 100.000 mijl geen onderhoud, anders dan remblokjes. Je hebt geen versnellingsbak nodig (heeft de Tesla wel om een 0-100km/u-in-4-seconde mogelijk te maken), een kleine motor (formaat grote meloen) met slechts één bewegend onderdeel, veel minder cooling (want motor is 80-90% efficiënt), geen olie, en al die andere vieze dingen onder je motorkap.

Helaas hebben de meeste Li+ batterijen een beperkte levensduur. Zelfs als ze niet worden gebruikt daalt de capaciteit in 5 jaar naar 80%.

Conclusie: de toekomst van de EV hangt af van de ontwikkeling van de batterij. Er zijn al doorbraken m.b.t. vermogen, maar de capaciteit groeit slechts langzaam (maar gestaag). Maar goed: 7%/jaar is in 10 jaar een verdubbeling in capaciteit en een halvering in prijs. Als ik mag inzetten, zet ik in op EV's.

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: wo 19 sep 2007, 21:32
door klazon
Je krijgt er een mobiele oplader mee die je zelf op een max. vermogen kunt instellen en dan bij je visite in het stopcontact plugt.
Leuk bedacht, maar wat vind je visite ervan dat je op hun kosten je batterij weer volblaast? En wat te doen als ze 8-hoog in een flat wonen?

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: di 18 mar 2008, 13:58
door Rogresalor
raymondmichiels schreef:Ik wil de Tesla niet te veel pluggen (no pun intended), maar hij drinkt ook gewoon uit het stopcontact. Je krijgt er een mobiele oplader mee die je zelf op een max. vermogen kunt instellen en dan bij je visite in het stopcontact plugt.

Over de prijsdaling: die komt. Tesla ontwerpt nu een $50.000 sportieve sedan voor het jaar 2010. De kosten zitten in de ontwikkeling en de lage oplage (men mikt op 10.000/jaar).

De batterijen zijn duur, maar de capaciteit stijgt 7-8%/jaar en de kosten dalen 7-8%/jaar. Of de huidige trend zich doorzet is natuurlijk de vraag, maar de vraag (vanuit laptops, telefoons en andere gadgets) helpt zeker.

Levensduur: Tesla verwacht de eerste 100.000 mijl geen onderhoud, anders dan remblokjes. Je hebt geen versnellingsbak nodig (heeft de Tesla wel om een 0-100km/u-in-4-seconde mogelijk te maken), een kleine motor (formaat grote meloen) met slechts één bewegend onderdeel, veel minder cooling (want motor is 80-90% efficiënt), geen olie, en al die andere vieze dingen onder je motorkap.

Helaas hebben de meeste Li+ batterijen een beperkte levensduur. Zelfs als ze niet worden gebruikt daalt de capaciteit in 5 jaar naar 80%.

Conclusie: de toekomst van de EV hangt af van de ontwikkeling van de batterij. Er zijn al doorbraken m.b.t. vermogen, maar de capaciteit groeit slechts langzaam (maar gestaag). Maar goed: 7%/jaar is in 10 jaar een verdubbeling in capaciteit en een halvering in prijs. Als ik mag inzetten, zet ik in op EV's.


Met een laadstroom van 17 kWh kost het opladen van de Tesla een lieve 17*0,23=3,91 euro per uur. Dat zal er inhakken en welke automobolist krijgt het voor elkaar hier de Tesla uit te testen? Misschien op het stuk Boxmeer-KampLindfort. Dat stuk is 80 kilometer lang en in totaal dus 160 kilometer. Ik weet zeker dat ik de accumeter van de Tesla zeer vlug in het rood heb staan op die track. Dus heb je de power nodig? Het met vol vermogen wegtrekken met een Tesla kost cellen per seconde bij penlight modellen.

Natuurlijk doe je dat! Wie een Tesla heeft gaat echt geen braaf 80 rijden en blijft niet braaf achter een vrachtauto hangen.

Nu er al een versnallingsbak inzit mag je het aantal aan frictie onderhevige onderdelen van 1 naar een minimale 200 brengen :D en de onderhoudskosten stijgen vrolijk mee als het fout gaat met tandenpoetsen. Alleen maar om 1,3 seconde eerder bij de 60 MPH te zijn???

De eerste 160.400 kilometer geen onderhoud? Dat is nog heel weinig want dan verrijd je alsnog voor meer dan 1 euro per kilometer. Een deftige Mercedis 300TDI haalt dat niet eens (alleen omdat ze 'haast' onveroestbaar zijn)

Zou ik dus 320.800 kilometer rijden dan ben ik extra geld kwijt aan het batterypack (7000 euro) en aan onderhoud. Geen enkel mens is foutloos in het verkeer, weg Tesla en de all risk verzekering zal niet te betalen zijn.

Conclusie: Ik vind de Tesla het misbruik symbool van duurzaam vervoer. Duurzaam vervoer is in mijn ogen zuinig met energie en vaak niet vlugger dan een goede Golf GTI.

De TH!NK smart van het Noorse bedrijf is een veel vriendelijker wagentje met goede specificaties. Als ik kosteloos mocht kiezen tussen een TH!NK en een Tesla koos ik de eerste. In een TH!NK val je niet zo op en is de casco ook veel goedkoper en beter betaalbaar

PS: Mijn elektrische scooter is full casco verzekerd. De schade die je maakt bij het tikken van een paaltje zijn bij EV veel groter in aanzicht omdat het allemaal kunstof is, maar het is wel goedkoper te repareren, anders heeft China wel een voorraad onderdelen van de assemblage. De rage EV's die je nu ziet worden vaak geassembleerd in China (scooters en fietsen).

Een elektrisch rijdende bestuurder is in mijn ogen bewust met energie bezig en gaat niet hengsten op het gaspedaal. Mocht U thuis 500 spaarlampen hebben, dan doet U die teniet als U horkerig rijdt. Heeft U een airco in huis, een droogtrommel en een elektrische auto/scooter/fiets en U rijdt netjes dan verdien je die luxe in huis tig dubbel terug.

Kunst die wij ons eiegen moeten maken:

Van een user op GoT en ik kan het niet beter omschrijven, echt niet

"Eerst de intentie, dan het besparen en dan investeringen doen van de besparing die je hebt geboekt"

Daar doet een Tesla nou niet echt aan mee en is geen voorbeeld zoals het moet.

De berekeningen die men hier doet zijn niet helemaal zuiver want een auto heeft 10 kWh nodig per 100 km en geen 12 kWh en waarom niet?

Als men passende middelen neemt en een model kiest dat bij hem/haar past krijg je een mengeling van diversietijd op de weg en dan zal het gemiddelde vermogen ook zakken.

Wistje dat het opjagen in de toeren mij heel agressief klinkt? In de auto rij ik hard en lomp en daarom heb ik dat ding de deur uitgedaan voordat het mis zou gaan. Heel wijs van mezelf, maar ik heb een proefrit mogen maken op de Vectrix, de scooter onder de scooters en ik ben nog nooit zo hoffelijk geweest in het verkeer en waarom?

De Vectrix maakt een schitterend geluid bij optrekken en als je de auto's bij het stoplicht achter je hebt gelaten is een mooie zoemtoon op de achtergrond zodanig rustgevend dat ik ontspan. Dit is nu nog een passie, maar het zou mij niet verbazen als agressie in het verkeer juist zal afnemen. Geen jagende toeren meer op de oprit van de snelweg, maar een rustig oplopend gezoem. Op snelheid is een EV het stilst en kun je genieten van de suisende wind lange je helm of langs je auto. Radio nodig? Echt niet!

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: di 18 mar 2008, 16:04
door Benm
Zo'n tesla roadster is toch iets om mee te spelen, niet om boodschapjes mee te doen of voor andere wat suffere wegtoepassingen. Qua segment kun je het gerust vergelijken met een porsche 911, 0 naar 100 doet die tesla net zo snel, en hij is ook ongeveer even duur ($100k vs retail).

Wat ik alleen nogal verbazend vind is de lage topsnelheid, ca 190 km/h ondanks een motor van 185 kW... blijkbaar lukt het niet echt dat vermogen langdurig te leveren, anders zou de top vermoeddelijk boven de 250 uitkomen.

Het is een, welliswaar electrische, racebak die absoluut niet gemaakt is voor energiezuinige rijders.

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: di 18 mar 2008, 17:18
door raymondmichiels
Rogresalor schreef:Nu er al een versnallingsbak inzit mag je het aantal aan frictie onderhevige onderdelen van 1 naar een minimale 200 brengen :D en de onderhoudskosten stijgen vrolijk mee als het fout gaat met tandenpoetsen. Alleen maar om 1,3 seconde eerder bij de 60 MPH te zijn???

[...] en de all risk verzekering zal niet te betalen zijn.

[...] De schade die je maakt bij het tikken van een paaltje zijn bij EV veel groter in aanzicht omdat het allemaal kunstof is, maar het is wel goedkoper te repareren,
Kleine correcties: De Tesla heeft geen versnellingsbak (nou ja: eentje met een fixed gear ratio, dus niet schakelen en geen tanden poetsen)

De all-risk kost in Nederland 90 euro/maand (ik heb het aanbod van Unive liggen!)

Omdat de body van de Tesla 100% carbon fiber is, is het repareren een dure zaak! Dus graag voorzichtig rijden.
Wat ik alleen nogal verbazend vind is de lage topsnelheid, ca 190 km/h ondanks een motor van 185 kW... blijkbaar lukt het niet echt dat vermogen langdurig te leveren, anders zou de top vermoeddelijk boven de 250 uitkomen.
Zonder versnellingsbak geeft 'ie bij 14.000 toeren iets van 190 km/h. Hij zou harder kunnen bij een andere gearing, maar -- zeker in de VS -- is de topsnelheid volledig irrelevant. Hier kan je nog eens naar Duitsland om de topsnelheid te bereiken, maar in de hele VS mag je nergens harder dan 75 (heel soms 80) mph (120 resp 128 km/h).

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: di 18 mar 2008, 20:17
door Rogresalor
De all-risk kost in Nederland 90 euro/maand (ik heb het aanbod van Unive liggen!)
Voor de Tesla bedoel je? :P

All-risks hing toch ook af van de cataloguswaarde en de Testla is niet bepaald erg goedkoop dus met 90 euro ga je het niet halen denk ik. De verzekering heeft minder moeite om een auto van 20.000 te vergoeden bij een crash, maar een Tesla ophoesten doen ze niet graag en niet tegen zo'n premie.

Elke overbrengingsratio anders dan 1 op 1 is aan wrictie onderhevig en ook tandjes kunnen afbreken. Ik heb wel eens te maken gehad met een rotte v.bak en dat is niet leuk. Ook de snaar kan breken en dat geeft wel zo'n knal dat je denkt dat je in de kreukels ligt. Knappende distributieriem is ook niet geruisloos.

De All-risks voor mijn elektrische scooter kost mij (zonder grap) 128 euro per jaar. Ik ben 32 en woon in een gunstige regio en de scooter is niet al te duur.

Ik zou toch nog kijken voor meer offertes want als het om een doorsnee auto gaat kan dat goedkoper namelijk :P

Hier ben ik verliefd op: http://www.think.no/ Geef mij maar die auto, met de Tesla in combinatie met mij gaat niet goed denk ik :P

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: di 18 mar 2008, 22:29
door Rogresalor
Benm schreef:Zo'n tesla roadster is toch iets om mee te spelen, niet om boodschapjes mee te doen of voor andere wat suffere wegtoepassingen. Qua segment kun je het gerust vergelijken met een porsche 911, 0 naar 100 doet die tesla net zo snel, en hij is ook ongeveer even duur ($100k vs retail).

Wat ik alleen nogal verbazend vind is de lage topsnelheid, ca 190 km/h ondanks een motor van 185 kW... blijkbaar lukt het niet echt dat vermogen langdurig te leveren, anders zou de top vermoeddelijk boven de 250 uitkomen.

Het is een, welliswaar electrische, racebak die absoluut niet gemaakt is voor energiezuinige rijders.
Dat is niet verwonderlijk. Zou je continue vol vermogen trekken dan smelten de accu's op ten duur en dat zie je niet graag bij 6300+ Li-ion cellen. Hat batterypack zou airconditioned zijn ofwel, de batterijen conditioneren zichzelf met een gruwelijk energie verslindend apparaat; de airco.

Een beetje hobbieïst kan een elektrische auto kopen met loodaccu's. Ze komen niet ver en een auto moet als snel 400 kilo aan contragewicht hebben in vorm van accu's dat is bij een dichtheid van 30 watt/h kg 400*30=12 kWh aan capaciteit en dat is genoeg voor een rit van 80-100 km bij een beheerste rijstijl. (inclusief warmtedissipatie wat verliezen zijn)

Weinig mensen rijden verder op een dag en de waarschijnlijkheid dat ik de 100 km grens overschrijd is zelden gebeurt en mocht je echt ver moeten (vakantie in Frankrijk ofzo) dan is een huurauto ook een optie.

Om nu een peperdure oplossing te maken zodat een auto 170-250 km ver kan rijden is weinig nuttig en onnodig duur.

Groot batterijpack + range = Op maat gemaakt (en véél goedkoper) batterijpack met minder range.

400 kilo aan loodaccu's kost niet veel meer dan 1000 euro en zeker als je zoveel tegelijk koopt.

5 accu's van 12v 200 Ah zouden volstaan voor een normale auto.

Neem je natte accu's dan is het recoveren van een cel makkelijker dan bij een gesloten accu en die zijn ook erg veel duurder. Voor een scooter is dat goed te doen, maar een auto helt nooit meer dan 15 graden in een scherpe bocht.

Het onderhoud aan natte loodaccú's valt wel mee andere ben je erg lui. Mijn vader heeft een tijdje een elektrische rolstoel gehad met natte accu's die ik voor hem onderhield en dat kost 5-10 minuten per week voor 24 cellen. Beetje ged. water erbij en klaar is kees en niet alle cellen hoeven tegelijk onderhouden te worden. Meestal waren 3 tot 5 cellen te laag in niveau.

Toen mijn vader niet meer verder kwam als 4 kilometer hebben we de accu's eruit gehaald en heb ik accuzuur bijgevuld en hij kon weer 32 km rijden. Voor de moeite van het onderhoud hoef je het niet te laten.

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: wo 19 mar 2008, 00:45
door Benm
Dat is niet verwonderlijk. Zou je continue vol vermogen trekken dan smelten de accu's op ten duur en dat zie je niet graag bij 6300+ Li-ion cellen. Hat batterypack zou airconditioned zijn ofwel, de batterijen conditioneren zichzelf met een gruwelijk energie verslindend apparaat; de airco.
Dat is natuurlijk onzin ergens. Vergelijk nogmaals met de 911, die ontwikkelt richting 200 kW in een verbrandingsmotor niet efficienter dan 30%. Het restant komt vrij als warmte en wordt zonder al te veel moeite afgevoerd door de radiateur, dankzij de langsrazende rijwind. Continu full-power optrekken tot 50 en weer remmen moet je er trouwens niet mee doen, dan sta je rap genoeg met kokende motor.
Om nu een peperdure oplossing te maken zodat een auto 170-250 km ver kan rijden is weinig nuttig en onnodig duur.
Het is marketing en toepassing, de tesla is om te racen. Je neemt ook geen smart als je een koelkast wilt vervoeren of een busje als je snel van a naar b moet. Overigens denk ik dat je met die tesla een heel stuk verder komt als je net zo traag optrekt als met een gangbare electrische auto en de snelheid laag houdt. Maarja, wie gaat er nou optrekken gelijk een stadsbus als je een auto onder je kont hebt die 0-100 in 4 seconden doet? :P

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: wo 19 mar 2008, 10:33
door raymondmichiels
Rogresalor schreef:Dat is niet verwonderlijk. Zou je continue vol vermogen trekken dan smelten de accu's op ten duur [...]

Een beetje hobbieïst kan een elektrische auto kopen met loodaccu's.
Los van dat ik Th!nk ook erg leuk vindt (en een zeer goed initiatief) moet ik toch wat foutjes in je redenatie corrigeren.

Vol vermogen (ong 200kW) trek je de batterijen in 15 minuten leeg. Bij snel optrekken gebruik je dat volle vermogen slechts heel eventjes (de laatste twee van de vier seconden om op 100km/h te komen). De batterijen kunnen goed tegen een 15 min. ontlading, alleen is dat voor de bestuurder wat sneu: je staat zo snel met lege batterijen!

Daarnaast ontwikkel je ongeveer 20kW warmte in een compact battery pack. Het afvoeren van die warmte is niet helemaal triviaal.

Het probleem met loodaccu's is de capaciteit (en het bijbehorende gewicht). Als je een pack van 56kWh wilt -- zoals de Tesla heeft -- kost dat je 1600kg. En dan nog moet je na 500 tot 800x laden/ontladen je accu's vervangen.

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: wo 19 mar 2008, 11:41
door Benm
Een kwartiertje is inderdaad niet zoveel... maar misschien toch nog wel interessant voor de racerij. Wat dat betreft zie ik die roadster sowieso meer als iets voor de fun dan als praktische auto - lijkt me super om daar een keer mee over een circuit te gaan, maar als dagelijkse wagen zou ik er niet blij van worden denk ik. Bovendien vraag ik me af hoe veilig het ding is bij een aanrijding, ook niet onbelangrijk als je er het drukke echte verkeer mee in moet.

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: wo 19 mar 2008, 12:17
door raymondmichiels
Een kwartiertje is inderdaad niet zoveel... maar misschien toch nog wel interessant voor de racerij. Wat dat betreft zie ik die roadster sowieso meer als iets voor de fun dan als praktische auto - lijkt me super om daar een keer mee over een circuit te gaan, maar als dagelijkse wagen zou ik er niet blij van worden denk ik. Bovendien vraag ik me af hoe veilig het ding is bij een aanrijding, ook niet onbelangrijk als je er het drukke echte verkeer mee in moet.
Ik zou 'em zeker als "daily-ride" gebruiken -- stukken leuker van m'n Peugeot 406 waarmee ik 2x50km/dag rij. Hij is zo veilig als iedere andere moderne auto: getest volgens de strikte US Federal Highway Safety standaarden.

En als het goed is vanaf 2010 in Europa verkrijgbaar.

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: wo 19 mar 2008, 15:13
door DePurpereWolf
Je kunt moeilijk een nieuwe auto ontwikkelen voor het economy segment. Daar moet alles zo goedkoop mogelijk en is er geen plaats voor marges die kunnen worden geinvesteerd in onderzoek. economy auto's gebruiken technologieen die ontwikkeld en verbeterd zijn voor auto's in hogere segmenten.

Je moet dus een elektrische auto maken voor het prestatie segment, anders zal niemand het kopen, en is er geen geld om te technologie te verbeteren. Ik heb dat een paar jaar terug al gezegt, en ben blij dat het er nu van komt.

Ik wacht met smacht op de eerste Dakar versie die een elektrische auto zal hebben

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: wo 19 mar 2008, 16:21
door Benm
Ik zou 'em zeker als "daily-ride" gebruiken -- stukken leuker van m'n Peugeot 406 waarmee ik 2x50km/dag rij. Hij is zo veilig als iedere andere moderne auto: getest volgens de strikte US Federal Highway Safety standaarden.
Het vervelende is dat je er eigenlijk altijd nog een auto bij moet hebben, even op en neer naar groningen vanaf hier in utrecht kan gewoon niet in die roadster. Vraag me trouwens af wat de anwb doet als je ze laat opdraven om de accu bij te laden :P
Ik wacht met smacht op de eerste Dakar versie die een elektrische auto zal hebben
Gezien de afstanden per dag en de electricteitsnetten ter plekken denk ik dat je daar lang op kunt wachten. Of je moet naar ieder stoppunt een paar trucks met een dieselgenerator erop sturen, maar dan is het wel een beetje loos - toch?

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Geplaatst: wo 19 mar 2008, 16:40
door raymondmichiels
Het vervelende is dat je er eigenlijk altijd nog een auto bij moet hebben, even op en neer naar groningen vanaf hier in utrecht kan gewoon niet in die roadster.
Utrecht naar Groningen kan makkelijk! (kost 53% batterij) Maar ik kan me voorstellen dat je ook terug wilt... Dan moet je ter plekke je auto even in een gewoon stopcontact stoppen.

Maar als je in Utrecht woont wil je toch helemaal niet naar Groningen?!? Laten we de discussie wel even reëel houden. :-)

PS: Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar ik wil geen nadelen zien. En ach, een auto erbij is in ons gezin so-wie-so wel handig.