Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)
Geplaatst: do 13 sep 2007, 21:31
Voor afstanden tot zo'n 40 kilometer kan je in principe ook nog uitstekend een ligfiets gebruiken. Ik schat dat je ongeveer 50% sneller bent op een goede ligfiets dan op een gewone degelijke fiets.
Deze ligfietsen zijn nu nog duur maar de prijs kan nog flink dalen wanneer het een massaproduct zou worden (nu worden ze nog op ambachtelijke wijze gemaakt).
De trein biedt helaas weinig flexibiliteit.
Stel dat ik 200 km verder moet zijn; ik wil 's ochtends vertrekken en 's avonds laat of in het begin van de nacht teruggaan omdat ik de volgende ochtend/middag weer les heb of moet werken. Dit kan niet met de trein, dan zou ik al om 19 uur in de trein moeten zitten om nog terug te geraken. Hiervoor heb ik dus een auto nodig.
Nu, een actieradius van 300 km zou volstaan om op mijn plaats van bestemming te geraken. Truth being told, wanneer ik meer dan 600 km zou moeten reizen dan zou ik niet op 1 dag op en neer gaan maar overnachten.
Het probleem is echter dat wanneer ik 200 km van mijn huis ben dat ik dan wel mijn accu zal moeten opladen om nog terug te geraken. Op dit moment ontbreekt de infrastructuur hiervoor nog. Nu is dit natuurlijk wel op te lossen wanneer wij met zijn allen electrisch zouden gaan rijden.
De trein is in ieder geval niet een goede oplossing voor alle situaties door een groot gebrek aan flexibiliteit.
Wat denken jullie? Mogen we een forse prijsdaling verwachten wanneer het een massaproduct wordt?
Ik heb wel eens gehoord dat de electrische een veel langere technische levensduur heeft dan een brandstofauto en dat er veel minder reparaties nodig zijn. Bovendien heb je voor een electrische auto geen schakelmechanisme nodig. Spaart dat niet een hoop reparaties (en ellende) uit?
Ook dat moet je in de kostenberekening meenemen.
Deze ligfietsen zijn nu nog duur maar de prijs kan nog flink dalen wanneer het een massaproduct zou worden (nu worden ze nog op ambachtelijke wijze gemaakt).
400 km in de trein zitten is ook helemaal niet leuk! Tenzij je prettig gezelschap hebt.400km ver rijden is helemaal niet leuk! Optie a) niet gaan, optie b) trein - best comfortabel op lange afstanden.
Het mooie is dat 'ie iedere ochtend 100% vol is, en dat je dan zo'n 5 uur kunt rijden. (Nee hoor, ik lijk alleen maar een voorkeur te hebben...)
De trein biedt helaas weinig flexibiliteit.
Stel dat ik 200 km verder moet zijn; ik wil 's ochtends vertrekken en 's avonds laat of in het begin van de nacht teruggaan omdat ik de volgende ochtend/middag weer les heb of moet werken. Dit kan niet met de trein, dan zou ik al om 19 uur in de trein moeten zitten om nog terug te geraken. Hiervoor heb ik dus een auto nodig.
Nu, een actieradius van 300 km zou volstaan om op mijn plaats van bestemming te geraken. Truth being told, wanneer ik meer dan 600 km zou moeten reizen dan zou ik niet op 1 dag op en neer gaan maar overnachten.
Het probleem is echter dat wanneer ik 200 km van mijn huis ben dat ik dan wel mijn accu zal moeten opladen om nog terug te geraken. Op dit moment ontbreekt de infrastructuur hiervoor nog. Nu is dit natuurlijk wel op te lossen wanneer wij met zijn allen electrisch zouden gaan rijden.
De trein is in ieder geval niet een goede oplossing voor alle situaties door een groot gebrek aan flexibiliteit.
Het zou mooi zijn wanneer we dat in de toekomst zouden doen. Wel zal de prijs van de electrische auto dan nog veel moeten dalen voordat de brandstofbesparing opweegt tegen de extra investering.Mensen moeten wat meer flexibel zijn, voor middellange afstanden ~15 tot 60 km zou zo'n elektrisch autootje natuurlijk ideaal zijn. (Korter dan 15 km fiets/bus je maar).
Wat denken jullie? Mogen we een forse prijsdaling verwachten wanneer het een massaproduct wordt?
Ik heb wel eens gehoord dat de electrische een veel langere technische levensduur heeft dan een brandstofauto en dat er veel minder reparaties nodig zijn. Bovendien heb je voor een electrische auto geen schakelmechanisme nodig. Spaart dat niet een hoop reparaties (en ellende) uit?
Ook dat moet je in de kostenberekening meenemen.