Paul_1968 schreef:Ok, nu snap ik wat je bedoelt.
Maar waarom denkt men hier toch dat er mensen, zoals ik, graag willen dat er onzin gepost wordt ?
Dat denkt niemand. Maar het is wel de bittere waarheid. Er wordt een hoop onzin gepost die niet te weerleggen valt en daarom tot oeverloze topics leidt. En al die onzin leidt de aandacht af van datgene wat wél constructief zou kunnen zijn. En daarom moet je een grens trekken en harde eisen stellen aan wat geplaatst wordt.
Mij gaat het natuurlijk om zinvolle nieuwe ideeen die er op het eerste gezicht uitzien als onzin omdat ze niet (makkelijk) in de literatuur terug te vinden zijn.
Of iets wel of niet onzin is of lijkt staat los van de vindbaarheid. Als het niet te vinden is is het hooguit nieuw, en mogelijk interessant. Maar of het onzin is blijkt uit de toegepaste methode.
M.a.w. Censureren kan juist dat filteren waarnaar je eigenlijk op zoek bent.
Censuur is iets anders. Maar los daarvan: Nieuwe ideeën zijn alleen zinvol als ze toetsbaar zijn.
Ik denk dat een nieuw idee opperen helemaal niet makkelijk is en daarom ook niet makkelijk van tafel geveegd zou moeten worden.
Het probleem is juist omgekeerd: Een nieuw idee opperen is helemaal niet moeilijk, maar het idee weerleggen en op een duidelijke manier uitleggen aan iemand die de materie niet helemaal, of helemaal niet, beheerst waar de fout zit, is geen gemakkelijke taak. Wat wél moeilijk is, is een nieuw idee opperen en formuleren op een manier die anderen toelaat met je mee te denken en je idee te toetsen.
Wanneer alle theorie die nu geaccepteerd wordt gehandhaafd blijft, komt de wetenschap geen stap verder.
Dat realiseer je je toch wel ?
Wetenschap komt alleen verder door het vinden van zaken die niet in overeenstemming zijn met de huidige theorie en met het opstellen van nieuwe theorieën die deze zaken wel, of beter, beschrijven. Met het opstellen van nieuwe theorieën die niet in overeenstemming zijn met zaken die al wél door geaccepteerde theorieën worden beschreven schiet de wetenschap hoegenaamd niets op.
Hooguit kan het bediscussiëren van zo'n theorie tot een toename van de kennis en het inzicht van de opsteller ervan leiden, en dat is ook een groot goed, maar nogmaals: dat kan alleen als die theorie aan de genoemde eis met betrekking tot de toegepaste methode voldoet.